August ubehol rýchlo ako voda. Okrem nového školského roka a viac práce tu máme aj výsledky nášho logokvízu. Tipovali ste správne? Ak sa chcete dozvedieť aj niečo viac o histórii grafických značiek z kvízu, čítajte ďalej.
Soichiro Honda začal vyrábať dopravné prostriedky v čase, keď sa Japonsko zotavovalo z druhej svetovej vojny. Zničené cesty a nedostatok benzínu ho najprv priviedli k výrobe lacných bicyklov s motormi, ktoré sa pôvodne nachádzali v prenosných generátoroch vojenských rádií. Efektívnosť a dostupnosť aj pre nemajetnejšie vrstvy obyvateľstva spravili z jeho mopedov veľmi rýchlo najvyužívanejšie dopravné prostriedky.
Honda založil spoločnosť spolu s partnerom Takeo Fujisawavom v roku 1948. Logo však vzniklo už rok predtým, keď Honda vyrobil a predal svoj prvý kompletný motocykel. Tak ako Kenji Kita, zakladateľ automobilky Subaru, tak aj Soichiro Honda bol pri voľbe grafickej značky ovplyvnený gréckou mytológiou. Logo odkazuje na grécku bohyňu Niké, neskôr v Ríme nazývanú Victoria, ktorá zosobňuje triumf. Honda chcel týmto poukázať na príbeh značky, ktorá sa rýchlo stala úspešnou.
Logo prešlo viacerými premenami. Napríklad pridaním druhého krídla či zmenou farebnosti. Súčasná verzia vznikla na počesť 40. výročia založenia spoločnosti.
Honda však nepôsobí iba pod jedným logom. Rozdielne produkty spoločnosti vystupujú pod samostatnými grafickými značkami. Motocykle požívajú „krídlové“ logo, ktoré sa objavilo v našom kvíze. Luxusné automobily Acura zastupuje Áčko. Aj pretekárske autá, osobné automobily či motory pre lode od Hondy majú svoje vlastné logá, čo predstavuje pestrosť produktov vyrábaných pod jednou strechou.
Japonská Minolta, pôvodne výrobca fotoaparátov, vznikla v roku 1928 v Osake. V súčasnosti sa v spoločnosti, ktorá sa po fúzii dvoch japonských firiem nazýva Konica Minolta, venujú hlavne výrobe kancelárskych zariadení, produkčných tlačiarní a softvérov.
Logo navrhol v roku 1978 významný americký grafický dizajnér Saul Bass, ktorý je však skôr známy ako tvorca legendárnych úvodných titulkových sekvencií.
Na prvé stretnutie s klientom, zakladateľom spoločnosti Kazuom Tashimaom, si Saul Bass spomína takto: „Pri prezentácii našich prvotných predstáv o logu bol Tashima najprv úplne ticho. Znenazdajky však prišlo rázne prerušenie mojej reči, keď Tashima s fotoaparátom v ruke povedal: ‚Páni, náš produkt nie je veľký. Naopak, nie je na ňom skoro ani miesto pre názov, tobôž pre symbol!‘ Na tento moment Bass čakal. Starému japonskému skeptikovi dôvtipne argumentoval: „Vaša spoločnosť má dokonale symetrický názov – tri písmená na obidvoch stranách kruhu. A kruh je perfektný tvar pre symbol.“ Saul Bass, ktorý je tiež držiteľom Oscara za krátky dokument Why Man Creates, vtedy zobral z rúk svojho kolegu Herba Yagera neveľkú drevenú fajku značky Dunhill. Ukázal na malý biely bod, tradičné poznávacie znamenie legendárnych fajok a povedal: „Toto je presne to, čo potrebujete – magickú bodku.“ Už rok nato sa „magická bodka“ so štyrmi svetelnými lúčmi objavovala na všetkých fotoaparátoch japonského výrobcu.
O tri desaťročia neskôr, po spojení Konici a Minolty (2003), bolo predstavené nové, modernizované logo. Úpravy sa týkali aj typografie – písmo Neue Helvetica.
Počas Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji 2011 v Bratislave a Košiciach mali diváci takmer na celom svete možnosť zhliadnuť propagačné video, predstavujúce krásy našej krajiny. S heslom Little Big Country sa po záberoch na veľkú rozmanitosť na rozlohe 49 036 km² objavilo aj logo s motýľom, ktorého piktogram je odvtedy pevnou súčasťou hlavnej železničnej stanice v Bratislave.
„Je to dosť dobrý symbol, ktorý prekonal zacyklené tradície. Má v sebe ľahkosť, život aj krehkosť,“ hovoril pri predstavení loga vtedajší minister hospodárstva Pavol Rusko. Dovtedy využívaná ikona srdca s nápisom Slovakia už novému vedeniu Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), ktorá iniciovala jeho vznik, nevyhovovalo.
Za grafickou značkou stojí reklamná agentúra Rubrica Creative. Slovensku podľa nej chýbal jasný identifikačný znak. Štylizovaný motýľ bol podľa agentúry moderným a originálnym symbolom, v ktorom sa snúbi pestrosť, vľúdnosť a ľudové zvyky krajiny. K tradičnej trikolóre bola pridaná aj žltá farba, ktorá mala predstavovať pozitívnu energiu.
Prezentáciu loga v médiách sprevádzali aj vyjadrenia predstaviteľov Klubu reklamných agentúr Slovenska, ktorí tvrdili, že boli zo strany zadávateľa obídení, a nemohli tak pripraviť „tím významných mien zo silných reklamných agentúr, ktorý by sa mal podieľať na kontrakte, akým je logo reprezentujúce krajinu a jej cestovný ruch.“
Logo v súčasnosti používa SACR na všetkých oficiálnych kampaniach a materiáloch. V našom kvíze sme akceptovali obidve odpovede – Slovensko (respektíve Slovakia)/Slovenská agentúra pre cestovný ruch.
V roku 1983 si Claude Bébéar, bývalý generálny riaditeľ teraz už jedného z celosvetových lídrov vo finančnom zabezpečení, spísal body, podľa ktorých chcel pomenovať svoju spoločnosť. Po prvé: názov mal byť použiteľný v globálnom meradle. Do úvahy teda neprichádzali slová, ktoré by mohli mať v akejkoľvek krajine hanlivý význam. Po druhé: meno malo byť ľahko vysloviteľné a krátke, čiže ľahko zapamätateľné. Po tretie: názov musel začínať na písmeno A, aby bol stále prvý. Po štvrté: názov mal byť sebestačný, aby nezávisel len od loga.
Posledný bod sa pánovi Bébéarovi nesplnil – modrá kocka s červenou diagonálnou čiarou je neodmysliteľnou súčasťou názvu AXA.
Výraznou červenou linkou nad názvom vo verzálkach chce spoločnosť demonštrovať, že je schopná vždy ochrániť svojich klientov, a zároveň im poskytuje rast ich peňazí pomocou bezpečných a stabilných investičných nástrojov.
História francúzskej finančnej skupiny však siaha ďalej ako do 80. rokov 20. storočia. Mutuelle de L’assurance contre L’incendie bola založená už v roku 1817 a názov za tie roky menila už skoro toľkokrát ako majiteľov.
Ak sa dobre zahľadíte na prvé dve písmená v logu nemeckej spoločnosti, tak spozorujete hlavný predmet ich výroby.
Continental bol založený v roku 1871 v Hannoveri ako akciová spoločnosť Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie. Od úvodu sa venovala výrobe pneumatík. I keď v začiatkoch dodávala „gumy“ výhradne na vozíky a bicykle, v súčasnosti patrí medzi top 5 najväčších výrobcov pneumatík pre automobily na svete.
„Kôň na zadných“ v logu, podobný tomu z kapôt vychytených luxusných áut, prišiel na svet v roku 1882, čiže pár desiatok rokov pred založením talianskej automobilky Ferrari. Ikona z loga Continentalu je odkazom na erb Dolného Saska, druhej najväčšej spolkovej krajiny v Nemecku.
V máji 2013 v Continentali po dlhých rokoch aktualizovali svoj korporátny dizajn. Nové logo, ktoré sa nachádzalo aj v našom kvíze, bolo vyvinuté agentúrou Peter Schmidt Group. Tá „oslobodila“ koňa z kruhovitého rámu a zvýraznila tým nový slogan spoločnosti: „The future in motion“. Odstránením kruhu bolo logo konečne zbavené trikrát sa opakujúceho nápisu Continental. Redizajn sa nevyhol ani hlavnému nápisu. V Peter Schmidt Group sa tiež viac pohrali s kerningom a názov je podstatne krajší a výraznejší ako jeho predchodca.
V roku 1969 sa dvojica mladých Austrálčanov, Alan Green a John Law, rozhodla vo svojej garáži vyrábať šortky špeciálne pre nadšencov vodných boardových športov. O pár desiatok rokov a pár stoviek inovácií neskôr sa stal Quicksilver jednou z najdôležitejších značiek v oblasti outdoorových športov.
Inšpirácia pre logo Quciksilveru pochádza z jedného z najreprodukovanejších kúskov umenia z Japonska – drevorezu Veľká vlna, Kanagawa od majstra Katsushika Hokusaia. Dielo z 18. storočia bolo súčasťou série Tridsaťšesť pohľadov na horu Fudži, ktorá vyjadruje umelcovu posadnutosť k jednej z troch japonských posvätných hôr.
Prvú verziu loga s horou a rozbúrenou vlnou navrhli samotní zakladatelia Quicksilveru. Jeho predchodcom bola grafická značka s motívom labute. Tá však prežila iba prvých pár mesiacov fungovania spoločnosti, kde sú „stále pripravení na novú vlnu“ .
United Nations Children’s Fund alebo Detský fond Spojených národov je organizácia/fond vytvorený OSN 11. Decembra 1946. Jeho hlavnou činnosťou bolo najprv poskytovanie zdravotnej starostlivosti a inej pomoci deťom v krajinách zdevastovaných druhou svetovou vojnou. V súčasnosti pomáha deťom a matkám predovšetkým v rozvojových krajinách.
Do roku 1953 organizácia niesla meno United Nations International Children’s Emergency Fund – odtiaľ akronym UNICEF, ktorý sa používa napriek zmene pomenovaniu dodnes.
Súčasné logo sa okrem názvu skladá z troch samostatných prvkov – ikony matky s dieťaťom, zemegule, symbolizujúcej spolu s využitím modrej farebnosti internacionalizmus, a olivových ratolestí predstavujúcich mier.
Logo sa najmä v posledných rokoch bežne objavuje aj na dresoch významných športových družstiev. Jednoznačne najpopulárnejší je futbalový klub FC Barcelona. Vedenie klubu sa v roku 2006 zaviazalo, že okrem toho, že bude UNICEF finančne podporovať po obdobie piatich rokov, budú tiež ich logo nosiť na hrudi najvýznamnejší futbalisti sveta. Bolo to vôbec prvýkrát, čo mal katalánsky klub iné ako vlastné logo na prednej časti dresov. V roku 2011 bola však grafická značka humanitárnej organizácie presunutý na zadnú stranu pod mená hráčov, uvoľňujúc tak miesto korporácii Qatar Airways, ktorá vtedy začala veľkoklub sponzorovať.
Spoločnosť zo Silicon Valley je už niekoľko rokov svetovým lídrom v oblasti sieťových technológií. Cisco Systems bol založený v roku 1984 mladým párom vedcov zo Stanfordovej univerzity. Len Bosack a Sandra Lernerová počas jazdy do Sacramenta, kde si chceli svoju firmu zaregistrovať, uvideli v jednej chvíli nádhernú scenériu s vychádzajúcim slnkom a mostom Golden Gate Bridge. Zrazu mali v tom, na čom sa pár dní nemohli úplne zhodnúť, jasno. Svoju spoločnosť nazvú skratkou mesta San Francisco a do loga pôjde jeden z architektonicky najvýnimočnejších mostov Severnej Ameriky.
V októbri 2006 Cisco Systems predstavili nové, jednoduchšie logo, optimalizované aj pre menšie zariadenia. Mnohí sa zhodujú, že odkaz na známy most sa zrazu hľadá ťažšie. Zmenou prešiel aj názov spoločnosti umiestnený v logu, ktorý bol skrátený iba na Cisco. Slovo Systems bolo vyhodnotené už ako nadbytočné.
Tak ako staršie a známejšie logo s mostom umiestneným v modrej „krabici“, ktoré navrhol v roku 1990 kreatívny riaditeľ Gary McCavitt, tak i nové pochádza z reklamného oddelenia Cisco Systems.
Aj Gianni Versace bol jedným zo zakladateľov významných svetových značiek, ktorý sa intenzívne zaujímal o grécku mytológiu a klasické umenie. Renomovaný módny návrhár sa nechal inšpirovať starovekým umením nielen pri navrhovaní šiat, ale aj pri návrhu loga svojho módneho domu v roku 1978.
Autorita, príťažlivosť a fatálne okúzlenie – to sú podľa Versaceho tri základné atribúty Medúzy. Nevídane krásna žena podľa legendy zhrešila tým, že sa poddala bohovi mora Poseidonovi priamo v chráme zasvätenom bohyni lásky. Afrodita ju potrestala tým najhorším spôsobom, vzala jej krásu. Medúziným prekliatím bol aj jej pohľad, ktorým všetko živé menila na skalu.
Keď sa Donatella, sestra predčasne zosnulého módneho návrhára, raz spýtala brata, čo ho priviedlo k voľbe takéhoto symbolu pre módny dom, odpovedal: „Pretože ktokoľvek sa zamiluje do Medúzy, z jej zovretia už neunikne.“
Pre Gianniho Versaceho bola rovnako dôležitá tá časť života Medúzy pred prekliatím, keď oslňovala ľudí i bohov svojím pôvabom a krásou. Aj po Afroditinom treste bola však Medúza žena, od ktorej človek už nedokázal odlepiť svoj zrak. Logo má vizuálne predstavovať tvrdenie, že Versaceho módne návrhy omráčia ľudí svojou krásou či pôvabom, zároveň však progresívnosťou a nezvyčajnosťou.
Zdroje:
www.etrend.sk, www.konicaminolta.com, www.logodesignlove.com, www.onlytrial.com, www.pravda.sk, www.sacr.sk, www.siliconvalleyhistorical.org, www.springleap.com, www.tirebusiness.com, www.vogue.com