Prečítajte si tiež niečo o vzniku a histórii jednotlivých lôg z nášho druhého kvízu.
Torakusu Yamaha, zakladateľ dnes už nadnárodnej korporácie, začal ako vôbec prvý v Japonsku sériovo vyrábať klavíry. Tieto tak typické hudobné nástroje západnej kultúry však v podaní Yamahu najprv neoplývali veľkou kvalitou. Jeho prvé výrobky boli skôr kritizované ako oslavované a kupované. Torakusu Yamaha preto znova začal od nuly. Po niekoľkých mesiacoch štúdia hudobnej teórie a testovania prišiel s klavírmi, ktoré sa vyrovnali tým v Európe a Amerike. Nástroj, ktorý mu v tomto období robil každodennú spoločnosť, bola ladička. Nie je teda prekvapením, že hneď od začiatku sa na logách spoločnosti, teraz už vyrábajúcej okrem iného aj motocykle, objavila práve táto pomôcka pre hudobníkov.
V roku 1927 spoločnosť vytvorila logo pozostávajúce z troch prekrývajúcich sa ladičiek, tie takto vytvárajú trojuholník a zároveň začiatočné písmeno spoločnosti. Odvtedy permanentne prechádzal tento znak obmenami, aby bol konečne v roku 1967 štandardizovaný. Kruh s Ypsilonom má predovšetkým symbolizovať tri hudobné elementy: melódiu, rytmus a harmóniu. Súčasná mierne modifikovaná podoba loga, ktorú vidíme aj v našom kvíze, je z roku 1998.
Spoločnosť Amazon.com, priekopníčka v online predaji, bola založená Jeffom Bezosom v roku 1994. Mladý Američan najprv obchodoval s použitými počítačmi vo svojej garáži, aby neskôr otvoril digitálne dvere prvej predajne kníh na internete. Tak, ako postupne rástol dopyt, rozširovala sa aj ponuka produktov. Dnes na Amazon.com nájdeme takmer všetko od a po z.
Keď sa počet registrovaných zákazníkov blížil k 16 miliónom, Bezos poveril grafické štúdio Turner Duckworth, aby prišlo s novým logom, ktoré by síce vychádzalo z toho predchádzajúceho, ale tiež nieslo v sebe hlavné poslanie spoločnosti. Zákazníkovu spokojnosť s bohatým výberom Turner Duckworth znázornili šípkou tvarovanou do úsmevu, spájajúcou písmeno a s písmenom z. Spoločnosť so sídlom v Seattli, ktorá sa mala pôvodne nazývať Cadabra (časť zo zaklínadla „abracadabra“), pôsobí tak od roku 2000 s jedným z najpopulárnejších vtipno-bystrých lôg na svetovom trhu.
So sloganom „Nástroje tvorcov od roku 1790“ sú KOH-I-NOOR HARDTMUTH druhou najstaršou spoločnosťou na svete vyrábajúcou grafitové ceruzky. Založená Josefom Hardtmuthom vo Viedni dostala firma názov po kedysi najväčšom diamante na svete. KOH-I-NOOR rýchlo získali pozornosť, nielen preto, že to bol práve Hardtmuth, kto bol vynálezcom modernej grafitovej ceruzky, ale aj pre voľbu farebnosti samotných kresliarskych a písacích potrieb. Ich výrazné žlté sfarbenie sa vymedzovalo z radu stereotypných čiernych ceruziek a postupne, samozrejme aj vďaka kvalite, získali svetovú popularitu. V rokoch 1900 – 1910 išlo o najväčšiu ceruzkáreň na svete.
Už v roku 1848 presťahoval Hardtmuth spoločnosť do Českých Budějovíc, kde zostala dodnes. KOH-I-NOOR bola jedna z prvých ochranných známok registrovaných v Rakúsko-Uhorsku, a to už v roku 1894. Obrazovým symbolom spoločnosti bol spočiatku slon, s ktorým ste sa kedysi isto stretli na matematike, výtvarnej výchove, prípadne technickom kreslení.
Súčasné logo tiež využíva výrazné farby – povzbudivú červeno-oranžovú kombináciu. Symbol „mašle“ sa začal používať od roku 1935. Mašľu dopĺňa lev – symbol Čiech.
Pri vzniku v roku1998 si dala belgická bankopoisťovacia skupina KBC za cieľ rozšíriť svoje pôsobenie čím skôr aj do strednej a východnej Európy. V Česku a na Slovensku sa im to podarilo vo veľmi krátkom čase tým, že sa postupne stali 100-percentnými vlastníkmi Československej obchodnej banky. Tá okrem iného prebrala, ako symbol príslušnosti k medzinárodnej finančnej skupine, v roku 2001 aj hlavný vizuálny motív KBC.
Logo vytvoril Hans Kan z belgickej reklamnej agentúry Kan. Tvar symbolu pripomínajúci hlavu a ramená má vyjadrovať ľudský aspekt KBC, respektíve ČSOB. Tento piktogram v čase vzniku loga vyjadroval spojenie, prepojenie a posun vpred všetkých spoločností, ktoré sa zlučujú do jednej (KBC vznikla spojením dvoch belgických bánk a jednej poisťovacej spoločnosti). Dnes by mal byť vnímaný ako značka modernosti a istoty. Tým, že „hlava“ nebola umiestnená priamo na stred a tiež vďaka farebnosti štylizovanej postavy, môže logo pripomínať tiež symbol plavca z piktogramov letných olympiád.
V roku 1898 otvára v Berlíne autor prvého púdrového šampónu Hans Schwarzkopf malú lekáreň s oddelením parfumov. Hnaný vášňou pre zdravé a krásne vlasy a svojou víziou rozvíja svoj obchod až sa Schwarzkopf stáva jednou z troch najväčších kozmetických značiek. Schwarzkopf & Henkel v súčasnosti vlastnia patenty na 7 600 výrobkov.
Tak, ako sa menila móda najpopulárnejších umelcov na začiatku 20. storočia – hercov, tak sa menila aj čierna silueta hlavy v logu spoločnosti. V 20. rokoch začali filmové hviezdy inklinovať ku kratším zostrihom ako symbolom ich emancipácie. Krátky, takzvaný pážací, strih sa stal synonymom módy tých rokov a reagovali na to aj v Schwarzkopfe. Vznikla svetoznáma ikona využívaná dodnes, ktorá tiež doslovne odkazuje na priezvisko zakladateľa.
Nadnárodná spoločnosť Robert Bosch GmbH je najväčším producentom automobilových dielov. Venujú sa tiež výrobe priemyselných produktov, spotrebného tovaru a stavebného materiálu.
Grafický znak predstavuje prvý produkt, ktorý bol v Bosch v roku vzniku (1886) vyrobený – armatúra dynama. Logo navrhol v roku 1918 Gottlob Honold, hlavný inžinier v Boschovej dielni. Až takmer o sto rokov neskôr prešlo logo výraznejšou modernizáciou. Stojí za ňou nemecký grafický dizajnér a typograf Erik Spiekermann – prvý dizajnér, ktorý sa dostal do siene slávy na prestížnych European Design Awards.
V Bosch mali dlhú tradíciu vo využívaní písma Akzidenz Grotesk od Berthold Type Foundry. Spiekermann spolu s typografom Christianom Schwartzom však navrhli úplne nové písmo, špeciálne pre nadnárodnú spoločnosť.
Za spoločnosťou Intel stojí dvojica priekopníkov vo výrobe polovodičových súčiastok Gordon Moore a Robert Noyce. V júli 1968 uprednostnili skratku zo slov Integrated Electronics pred spojením ich priezvisiek. Dôvod bol vcelku pádny, názov Moore Noyce foneticky pripomínal spojenie more noise (viac hluku).
Keď sa začiatkom 90. rokov stali Intel najväčším výrobcom počítačových čipov, bolo to už s novým logom. V dynamickom vírivom kruhu sa objavil populárny slogan Intel inside, odkazujúci na zmeny v počítačoch od spoločnosti. Týkalo sa to hlavne nového čip Core. Logo bolo spoločným dielom Steva Griggsa z reklamnej agentúry DahlinSmithWhite a generálneho riaditeľa Intelu Andyho Grovea.
Súčasné logo, prispôsobené modernej dobe hlavne čo sa týka typografickej stránky, môžeme na a v stolových počítačoch a notebookoch vidieť od decembra 2005. Vynikajúce písmo Neo Sans (využívané napríklad aj v Kia Motors) od Sebastiana Lestera bolo upravené špeciálne pre výrobcu integrovanej elektroniky a dostalo názov Neo Sans Intel.
Pôvodné logo Chupa Chups populárnej značky cukroviniek z Katalánska bolo navrhnuté v roku 1969 Salvadorom Dalím. Zakladateľ značky Enric Bernat počas svojho zvyčajného obedného posedenia v obľúbenej kaviarni poprosil priateľa umelca, či by mu navrhol logo, ktoré by evokovalo lahodnosť, bezstarostnosť a detstvo. Dalí, stále žijúci zásadami surrealizmu, sa na pár chvíľ zasníval a okrúhly cukrík na paličke bol zrazu farebným kvetom na stopke. Hovorí sa, že za menej ako hodinu nakreslil na kúsok novín, ktoré ležali vedľa, štylizovanú sedmokrásku v teplých jasných farbách. Obohatil ju ešte krasopisným názvom. Dalí tiež Bernatovi odporučil, aby bolo logo umiestnené na vrchnej časti guľatej lízanky, dlhú dobu jediného produktu od Chupa Chups. Okrem estetického to malo mať aj dôvod čisto praktický – logo tak nebolo zdeformované balením. Súčasná verzia loga z roku 1988 prešla len malými premenami. Týkalo sa to predovšetkým úpravy písaného písma.
Grafický znak švédskeho výrobcu telekomunikačných technológií Telefonaktiebolaget L. M. Ericsson (skrátene Ericsson) prešiel počas svojej histórie mnohými zmenami. Jeho aktuálna verzia bola predstavená v januári 1982. Reklamný manažér spoločnosti Gustaf O. Douglas si na vznik loga spomína takto: „V roku 1979 bol naštartovaný projekt, ktorý mal prehodnotiť vizuálnu identitu Ericssonu. Z konečnej správy vzišlo, že spoločnosť potrebuje modernejšiu a jednotnejšiu identitu.
Ešte v ten rok v júni mi bol pridelený projekt, prostredníctvom ktorého sa majú dosiahnuť tieto ciele. Mal byť hotový v priebehu 19 mesiacov. Moje odhady na takéto významné premeny vychádzali na 36 mesiacov… Na realizáciu bol prizvaný tiež grafický dizajnér Terry Moore z londýnskej konzultačnej spoločnosti Allied Designers Ltd. Jeho víťazný návrh loga zahŕňal dva neoddeliteľné prvky – názov Ericsson v špeciálnom písme a štylizované E.“ Logo spoločnosti so sídlom v Štokholme dostalo tmavomodrú farbu, symbol internacionalizmu, univerzálnosti na globálnom trhu.
zdroje: ragraphic.wordpress.com, www.bbc.co.uk, www.csob.sk, www.ericssonhistory.com, www.fastcodesign.com, www.kbc.com, www.koh-i-noor.cz, yamaha.com