Knižnica v Plzni (ŠVK PK) má nové logo. Ide o vôbec prvú jednotnú identitu pre celú inštitúciu. Súťaž vyhlásilo vedenie knižnice v júni tohto roku a na jej konci mala porota na stole takmer tri desiatky prác od dvadsiatich uchádzačov. Komisia pod vedením profesora Zdeňka Zieglera vybrala návrh, ktorý predložili Jan Baborák a Barbora Kuželová z Grafite.
Cieľom výberového konania bolo nájsť zrozumiteľné, minimalistické a variabilné logo pre organizáciu akou je ŠVK. Autori chceli vytvoriť návrh, „…v ktorom grafický symbol vychádza z dvoch prvkov. Prvým prvkom je štvorec, ktorý symbolizuje otvorenosť, stabilitu a poriadok. … s druhým prvkom, ktorým je štylizácia klasickej knižnej záložky, nás tieto atribúty podvedome navádzajú k obrazu knižnice … Štylizácia záložky je použitá zámerne v miernej podobe oproti štvorcu. Tým sme podporili jej zmysel a dôležitosť. Na detaile veľmi záleží.“
Viacero tvári jedného loga
Jednotný vizuálny štýl s viacerými subkategóriami kladie vždy vysoké nároky na premyslenosť a komplexnosť riešenia. Každý prvok musí sedieť v celkovej koncepcii a korešpondovať s jej ostatnými prvkami. Minimalistické riešenie do istej miery vytvára predpoklady pre prehľadnosť a zrozumiteľnosť, bolo však treba zamýšľať sa nad celkovým fungovaním vizuálu a jeho častí. Ako prvý z elementov si dvojica tvorcov zvolila štvorec. Okrem vyššie spomínaných atribútov takéhoto symbolu evokuje hranatý prvok aj veci ako okno, polica, list papiera, kartotéka. A samozrejme – kniha.
Štvorcu sekunduje druhý menší, no rovnako podstatný prvok. Je ňou záložka, ktorá nás bezpečne utvrdí v tom, že máme dočinenia s logom knižnice. Za menším prevedením treba tiež hľadať autorský zámer. Ako sme už tvorcov citovali: Na detaile veľmi záleží.
Vo farbe
Farba hlavného vizuálu je červená, ktorá je dostatočne výrazná pre primárnu zložku identity. Doplnkové logá, ktorými majú byť v budúcnosti označené knižnice, depozitáre a podobne, sú navrhnuté v rôznych farbách. Každé má tak určitú dávku autonómnosti a nestráca sa v prítomnosti ostatných. Existuje ešte jedna odlišnosť medzi primárnym a sekundárnymi logami. Ide o použitie typografie. Tá je prítomná len v doplnkových logách.
Písmo využité v identite je tiež jedno. Autori si zvolili sans serif font Cern, ktorý v tomto prípade vďaka použitiu jedného rezu písma zabezpečuje kompaktnosť a súzvuk všetkých častí logotypu. Aby lepšie zorientovali človeka v priestoroch inštitúcie, vytvorili dizajnéri aj sadu ikon, ktoré majú pomôcť všetkým návštevníkom pri pohybe počas návštevy knižnice. Tí sa budú s logom postupne zbližovať počas jesenných mesiacov, ktoré sú na vysedávanie v študovni či prechádzky pomedzi police ako stvorené.
Minimalistický štýl, ktorý pre knižnicu autori vytvorili pôsobí príjemným a hravým dojmom. Myslím, že priestory Študijnej a vedeckej knižnice príjemne oživí. Ak by podobne vyzerali niektoré knižnice, ktoré som počas života navštívil, možno by som sa tam vracal radšej.
Pozrite si príklady použitia novej identity
O autoroch
České dizajnové štúdio Grafite sa venuje tvorbe korporátnej identity a vizuálov kampaní pre klientov ako Filozofický ústav AV ČR, Národné múzeum (výstavný cyklus Monarchie), či Prírodovedeckej fakulty UK.
1 comments
len mne sa zda ze to je nadpriemerna az velmi dobra praca? :-)