Kúpele Grössling ožívajú s novým písmom

Mestské kúpele v Bratislave čaká rekonštrukcia v rámci nového projektu. Súčasťou jeho tváre sa stala aj dvojica písiem Ondrej Jóba.

Inšpirácia z histórie

Predlohou pre dizajn písiem sa stala dobová fotografia, ktorú vybral Ondrej Jób spolu s Martinom JenčomMilku, ktorý mal na starosti art direction. Fotka zachytáva vchod s štítom, na ktorom vidno dva rôzne typy písma.

Taký bol od začiatku aj plán autorov – vytvoriť dvojicu písiem Grössling AB, ktoré by slúžili ako primárne a sekundárne. Štít ponúkal dobrú inšpiráciu, keďže obsahoval dva výrazovo rozdielne dizajny – široké okrúhle a úzke hranatejšie písmo. Tento vzájomný kontrast predlohy je zárukou, že novonavrhnuté písma budú vedľa seba dobre fungovať.

Historický záber na Grössling síce nebol príliš kvalitný, dalo sa však z neho odpozorovať aspoň isté konštrukčné detaily typografie, ktoré sa následne stali základom pre budúce písma. Ako ďalší zdroj pre zaplnenie medzier v predlohe poslúžila dobová tlač, ktorá na prelome 19. a 20. storočia vychádzala v troch jazykoch ako aj západná typografia hnutia Arts & Crafts a secesie.

Kontrastná dvojica

Najdôležitejším charakterovým znakom Grössling A je zalomené písmeno S. Tento prvok sa následne opakuje v písmenách R a K. Zaoblenie diagonálnych ťahov písmen (A, N, V, W, X, Y, Z) spolu s mierne rozšírenými zakončeniami tých oblých (C, G, S) dávajú výslednému dizajnu jasný historizujúci výraz. Neubrali mu však ani na jeho modernosti. Otvorené široké proporcie a jemne zaoblené rohy zároveň typografii dodávajú priateľský a mäkký výraz, ktorý dobre korešponduje s účelom nového projektu Grössling.

Sekundárne písmo Grössling B charakterizuje predovšetkým jemne prevrátený kontrast – horizontálne ťahy sú hrubšie ako vertikálne. Konštrukcia písma je ostrejšia, mechanická – drobné pätky pridávajú sekundárnemu písmu na vážnosti a serióznosti.

Spolu aj osve umožňujú písma živú nadpisovú sadzbu, čo je dobre vidno už v príkladoch použitia v rámci identity projektu či na webe grossling.sk.

Dizajn: Ondrej Jób (setuptype.com)
Art Direction: Martin Jenča, Dominik Fodora
Klient: Metropolitný inštitút Bratislavy

zdroj: Ondrej Jób, Setuptype

Ďalšie diely seriálu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

The Wash: Aj práčovňa môže mať štýlový vizuál

Komunitný laundromat z newyorského Harlemu sa môže po novom prezentovať sviežou formou. Príhodne nazvaný projekt založený na typografii a hravej abstrakcii…
pokračovanie článku

Czemoji: emotikony pre typických Čechov

Špeciálna sada emoji obsahuje také chuťovky ako obložený chlebíček, rohlík, crocsy. Nechýbajú ani Havel, Dan Nekonečný či Babiš.