Kúpele Grössling ožívajú s novým písmom

Mestské kúpele v Bratislave čaká rekonštrukcia v rámci nového projektu. Súčasťou jeho tváre sa stala aj dvojica písiem Ondrej Jóba.

Inšpirácia z histórie

Predlohou pre dizajn písiem sa stala dobová fotografia, ktorú vybral Ondrej Jób spolu s Martinom JenčomMilku, ktorý mal na starosti art direction. Fotka zachytáva vchod s štítom, na ktorom vidno dva rôzne typy písma.

Taký bol od začiatku aj plán autorov – vytvoriť dvojicu písiem Grössling AB, ktoré by slúžili ako primárne a sekundárne. Štít ponúkal dobrú inšpiráciu, keďže obsahoval dva výrazovo rozdielne dizajny – široké okrúhle a úzke hranatejšie písmo. Tento vzájomný kontrast predlohy je zárukou, že novonavrhnuté písma budú vedľa seba dobre fungovať.

Historický záber na Grössling síce nebol príliš kvalitný, dalo sa však z neho odpozorovať aspoň isté konštrukčné detaily typografie, ktoré sa následne stali základom pre budúce písma. Ako ďalší zdroj pre zaplnenie medzier v predlohe poslúžila dobová tlač, ktorá na prelome 19. a 20. storočia vychádzala v troch jazykoch ako aj západná typografia hnutia Arts & Crafts a secesie.

Kontrastná dvojica

Najdôležitejším charakterovým znakom Grössling A je zalomené písmeno S. Tento prvok sa následne opakuje v písmenách R a K. Zaoblenie diagonálnych ťahov písmen (A, N, V, W, X, Y, Z) spolu s mierne rozšírenými zakončeniami tých oblých (C, G, S) dávajú výslednému dizajnu jasný historizujúci výraz. Neubrali mu však ani na jeho modernosti. Otvorené široké proporcie a jemne zaoblené rohy zároveň typografii dodávajú priateľský a mäkký výraz, ktorý dobre korešponduje s účelom nového projektu Grössling.

Sekundárne písmo Grössling B charakterizuje predovšetkým jemne prevrátený kontrast – horizontálne ťahy sú hrubšie ako vertikálne. Konštrukcia písma je ostrejšia, mechanická – drobné pätky pridávajú sekundárnemu písmu na vážnosti a serióznosti.

Spolu aj osve umožňujú písma živú nadpisovú sadzbu, čo je dobre vidno už v príkladoch použitia v rámci identity projektu či na webe grossling.sk.

Dizajn: Ondrej Jób (setuptype.com)
Art Direction: Martin Jenča, Dominik Fodora
Klient: Metropolitný inštitút Bratislavy

zdroj: Ondrej Jób, Setuptype

Ďalšie diely seriálu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – Red Bat

Některé vinice pracují podle biodynamických metod zemědělství, což není nic jiného než využití dynamiky samotné přírody, aby se…
pokračovanie článku

Redizajny roku 2015

Rok 2015 bol rokom viacerých redizajnov. Či už šlo o azda najvýraznejšiu zmenu v podobe nového loga Google, alebo mnohých…
pokračovanie článku

Najlepšie hry pre grafikov I. – Kern Type

Niekedy, keď je tej práce trochu viac, dobre padne trochu sa odreagovať. Skúsiť to môžete napríklad pri jednej…