Good Idea sa nedostavila

Ako sme už tou predsedníckou krajinou Európskej únie a zrak celej Európy sa upiera na nás, tak som myslel, že naša krajina začne s nadšením a vo veľkom distribuovať informácie v kabátiku Good Idea… A nič. Až teda niekto nemá na mysli ten smiešny výkrik, čo sa všetko Európa vďaka predsedníctvu o nás dozvie. Mimochodom už jediná, i keď zlá a nerelevantná televízna anketa stačila na zistenie, že o tom, že práve okolo nás sa teraz točí život kontinentu, netušia ani v Čechách. Rovnako sme totiž ani my pred rokom netušili, kto bol tým lídrom vtedy a ak áno, určite sa správy nespájali s propagáciou danej krajiny.

S napätím čakám na dobré myšlienky, ktorými zaujmeme svet a svet prekvapený sa príde pozrieť, alebo nám aspoň bude fandiť v očarení kreatívnosťou, nadhľadom a krásnym prístupom malého národa, ktorému rozloha a počet obyvateľov nie sú prekážkou v rozlete a vlastnej vnútornej veľkosti. Zatiaľ len vrúcne ďakujeme eurofondom za to, čo by sme bez nich nemali a ako by sme žili v nevedomosti, zaostalosti a chudobe (teda niektorí) alebo sa pýšime nádhernou krajinou. Tá neodškriepiteľne nádherná je, no to len preto, že je výsledkom či už Božieho plánu alebo geologických procesov, nie práce firiem, ktoré dostali jej vytvorenie zadané ako víťazi tendrov. Možno je na čase zmeniť cieľovú skupinu oficiálnej komunikácie smerom do vnútra, povedať ľuďom o tom, že ich vlasť vie o tom, že sú ľudia, nie, že „pozná ich potreby“, ale priniesť im úľavu, aby malí podnikatelia mohli dvihnúť hlavu a poskytnúť služby nie len návštevníkom, ale i susedom. Snaha prezentovať Slovensko ako neobjavený turistický raj je podivná rovnako ako naša túžba mať veľké dejiny a želanie ohúriť riešeniami. Namiesto toho by bolo oveľa silnejšie, keby sme dokázali hlásať, že máme radi svoju krajinu i s jej chybami, keby sme dokázali pozývať turistov, aby si s nami užili krásne dni tak, ako tu žijeme my. Lenže – zase mi napadla veta zo seriálu Slovácko sa nesúdi: Tož, znie to dobre, ešte aby to bola pravda…

Skôr ako som udrel na A v prvej vete tohto textu, zapochyboval som o svojom názore. Niekedy mám taký zvyk, ktorý sa už príliš nepestuje, ale mne sa osvedčil. Zadal som do Googlu Good Idea Slovakia a najčerstvejšia správa, ktorá sa mi objavila, má dátum 28.4.2016 a obsah hovorí o tom, že Slovensko má nové logo. Ďalších päť mesiacov ticho.

Po napínavom úvode, tajnostiach, pobúrení a (svojim spôsobom sympatickom) trvaní autorov a zadávateľa na tom, že toto je správna cesta, nastalo to, čo sa tradovalo za socializmu: po budovateľskom nadšení prišlo realizačné vytriezvenie. Ostáva nám len dúfať, že good idea neodíde len tak po tichu zo scény a o po čase sa nedozvieme, že kdesi „už niekoľko rokov pracuje nejaký tím“ zase na hľadaní toho, kto sme a čo by sme o sebe chceli všetkým povedať.

 

Stano Bellan

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

1 comments
  1. videla som vizitku s tymto logom a bohuzial dobre, ze toho nie je viac. nepoznam dizajnmanual, ale sipim, ze kombinacia creative typo verzia+vela farieb+produkcia+verejne obstaravanie nie je stastna kombinacia :(

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Halloweensky redizajn známych značiek

Posledný októbrový deň sa je tu a spolu s ním – okrem tradičného domáceho sviatku – aj celkom populárny Halloween.…