Gill Sans. Helvetica po Anglicky – dejiny typografie X.

Písmo, ktoré vám v našom seriáli predstavíme dnes, sa zvykne nazývať aj Anglickou Helveticou. Jeho autor Eric Gill študoval u Edwarda Johnstona, ktorý je zase tvorcom ikonického písma z tabúľ londýnskeho metra. Neskôr sa stal jeho priateľom a asistentom. Niet preto divu, že si ľudia často Johnston Sans a Gill Sans mýlia.

Jedným z dôvodom prečo sa Eric Gill rozhodol vytvoriť vlastné písmo bola čiastočná nespokojnosť s výsledkom práce jeho učiteľa. Šlo mu najmä o dokonalú zrozumiteľnosť písma. Počas experimentovania s vlastnými písmami, vytvoril Gill ručne lettering pre vývesný štít kníhkupectva v domovskom Bristole. Jeho výtvor vtedy pozostával výlučne z veľkých písiem, aj to však stačilo, aby zaujal.

Tak sa stalo, že Erica oslovili s úlohou vytvoriť kompletný font, ktorý by dokázala konkurovať bezpätkovými písmam z Nemecka, odkiaľ koniec-koncov pochádzala aj dodnes obľúbená Futura. Po dokončení bolo hotové písmo vydané pod hlavičkou Monotype ako Gill Sans. Stalo sa tak v roku 1928.

Z vlaku do kníh

Takmer okamžite si písmo získalo slušnú popularitu a už v roku 1929 oficiálnym písmom London and North Eastern Railway. Vynímalo sa na všetkom – od lokomotív až po cestovné poriadky. Pri cestovnej horúčke sa však Gill Sans nezastavil iba na jazde po ostrove.

Vďaka Edwardovi Youngovi, dizajnérovi ikonického vzhľadu kníh vydavateľstva Penguin Books, sa v roku 1935 dostal do rúk mnohým čitateľom po celom svete. Priamo v publikáciách s tučniakom na obálke. V 20. storočí bol pre Monotype jeho piatym najúspešnejším písmom.

9780141045429

Gill Sans vychádza z klasických proporcií písiem typu Roman, vďaka čomu má tento bezpätkový font menej technický vzhľad ako jeho geometrickí rovesníci.  Písmo pozostáva z 36 variantov, ktoré vznikli postupne v rokoch 1929 až 1932. Veľká časť bola vytvorená v štúdiách Monotype – samozrejme pod dohľadom autora originálu.  Rezy postupujú od Light až po Ultra Bold. Pôvodne bolo určené najmä na reklamu a titulky, dnes, keď sme už na čítanie znakov bez pätiek zvyknutí, sa Gill Sans bežne používa aj ako písmo pre body text.

Napriek tomu, že najväčšej popularite sa Gill Sans tešil práve vo svojej domovine, stal sa súčasťou aj identít United Colors of Beneton, či Tommy Hilfiger ale aj mnohých iných. Vidieť ste mohli napríklad aj v animáku Toy Story.

united_colors_of_benetton_logo_2892

tommy-hilfiger-boxing-day

300px-Toy_Story_logo.svg

 

 

zdroj: idsgn.org

1 comment
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

AHA ocenená na Red Dot Awards

Sú knihy, ktoré prečítate a odložíte na policu. A potom sú tu také, ku ktorým sa budete vracať a radi si…
pokračovanie článku

Side project na dnes – Responsive Logos

Stále častejšie využívame na prezeranie webu a veci s tým spojené mobilné zariadenia. Tablety či mobily však majú oproti počítačom…
pokračovanie článku

Pocta klasickému plagátu

Máte radi éru klasického plagátu? Štýlové vizuály, ktoré lákali na rôzne podujatia či miesta v minulom storočí? Potom by…