Po nejakom čase je tu opäť nový článok z nášho seriálu o domácom grafickom dizajne. Dnes vám prinášame rozhovor so slovenským dizajnérom, ktorého tvorbu si všimli aj vo svete. Miro Kozel získal s logom zo svojej produkcie tento rok ocenenie z A’Design Award – prestížnej medzinárodnej súťaže, cieľom ktorej je zviditeľniť kvalitný a funkčný dizajn.
Miro Kozel je grafický dizajnér žijúci na Slovensku. Má rád silné vizuálne koncepty, ktoré komunikujú a podporujú strategické ciele klientov. Pracoval na projektoch pre klientov ako Tatra Banka, Dobrý Anjel, Orange, FunFón, Tatry Mountain Resorts, Samsung, Jeep, Fiat, KIA a ďalších. Jeho hlavným cieľom je tvoriť pútavý a čistý dizajn, ktorý predáva.
O procese tvorby, inšpiráciách ale aj o tom, ako prebiehala samotná súťaž sa dozviete viac v nasledujúcom rozhovore.
Ako si sa k redizajnu loga pre portál dostal? Zúčastnil si sa nejakého tendra alebo si bol oslovený priamo?
Bol som oslovený na redesign loga priamo zadávateľom. S Gabom (jeden zo zakladateľov Refresheru, pozn. red.) sme si dohodli stretnutie, na ktorom sme si komplexne prešli zadanie a dohodli podmienky spolupráce.
Čo tvoj pracovný postup? Začínaš vždy s ceruzkou v ruke a čistým papierom alebo preferuješ skôr digitálny prístup?
Moja práca na novom logu (alebo aj redesigne loga) začína prakticky už od prvého kontaktu s klientom. Veľmi dôležité pre úspešný projekt sú otázky, veľa otázok :) …Až vtedy, keď mám zostavený kompletný brief od klienta, sa dostávam k rešeršu. Rešerš je krok, kedy zisťujem stav konkurencie a je to prieskum lôg firiem s obdobným podnikateľským zameraním. Klienti ma oslovujú hlavne pre môj štýl premýšlania. Chcú, aby som im vytvoril originálne a kreatívne logo, napasované na mieru. Podrobný rešerš je základ toho, aby ste sa vyhli dizajnovaniu loga, ktoré už niekto vytvoril pred vami. Následne si pripravím mindmapping a až potom prichádza papier, ceruza a skicovanie. Digitál vždy až na koniec.
Čo ťa inšpiruje pri práci?
Túto otázku dostávam pomerne často… Ťažko povedať. Je to veľmi individuálne. Niekedy mám nápad už na prvom stretnutí s klientom. Sú ale aj chvíle, keď nápad neprichádza. Vtedy sa inšpirujem v knihách, na portáloch, ale aj v reálonom svete (príroda, architektúra…), záleží od typu klienta a produktu. Niekedy sa inšpirujem samotným produktom alebo službou. Napríklad tým, aký má produkt tvar alebo naopak, pri službách. Sú to často metafory, prípadne samotného logo vychádza z názvu.
Koľko trval celý proces navrhovania loga? Ktorá fáza bola najnáročnejšia?
Celý proces navrhovania loga až po finálne práce trvá cca jeden mesiac. Je to opäť individuálna záležitosť. Už sa mi podarilo vytvoriť logo aj ze kratší čas, no stalo sa, že to trvalo aj dlhšie ako mesiac. Vždy ale platí pravidlo, že nikdy nepovyšujem deadline a kvantitu nad kvalitu.
Tvoja práca získala prestížnu cenu. Ako sa v živote dizajnéra prejaví zisk ocenenia ako je A’Design Award?
Tak v prvom rade je to prestíž, zviditeľnenie, zvýšenie kreditu oproti konkurencii a v neposlednom rade veľa gratulácií :)
Ako prebieha A’Design Award? Prihlasujú sa do nej dizajnéri sami alebo to robí klient, resp. si hľadajú zaujímavé práce samotná porota.
Súťaž A’Design Award prebieha tak, že prihlásite váš projekt a odborná porota vám dá feedback, akú šancu máte na získanie ocenenia. Na základe toho sa rozhodnete, či do súťaže idete alebo nie. A presne tak to bolo aj v našom prípade. Skúsili sme to a vyšlo to :)
zdroj: mikodesign.sk