shutterstock 127929752 580x403 - Ak máte na stole kalendár

Ak máte na stole kalendár

Tak mi prestali vyrábať kalendár…, povedal môj priateľ a šéf svojej úspešnej firmy. Znelo to takmer ako: Tak nám zabili Ferdinanda. Je to pragmatický konzervatívec, ktorý dlho hľadá to, čo mu skutočne vyhovuje (prispôsobiť sa je posledná možnosť, ktorou by uviedol seba a svet do súladu) a keď to nájde, nemieni sa toho vzdať. Bol som pri tom, keď mi pred mnohými rokmi s pýchou objaviteľa ukazoval na stole kalendár, lenže položený a voviazaný opačne, takže kartónová konštrukcia neslúžila ako podstavec, ale vytvárala akýsi naklonený stolec stredovekého pisára, takže do položeného kalendára dokázal priamo vpisovať kedy, čo, kto a kde bez toho, aby zložito lovil spoza niečoho postavený kalendár a písal doň hlavou z kopca. Možno zdanlivo maličkosť, keby práve k tomu kalendár neslúžil. Niekto však pravdepodobne usúdil, že kalendár má stáť a príliš veľa možností má na krok k anarchii.

Ešte by som pri stolových kalendároch, s dovolením, na niekoľko riadkov ostal. Vždy som si myslel, že je super, keď veci, ktoré sú praktické, majú aj možnosť potešiť, alebo aspoň posunúť ich funkciu i niekam ďalej. Tak mám rád textovanie stolových kalendárov pre vydavateľstvo Spektrum Garfik. Je to stále riešenie rovnakej úlohy – je fotografia, konkrétny týždeň v roku a k dispozícii jeden a pol riadka na písmenká. Vyvinul som si pre túto prácu samostatný spôsob písania, akési slovenské haiku na cca 150 znakov. Vždy som to bral ako istý bonus pre tých, ktorí si okrem písania do kalendára pozrú i fotografiu a spomedzi nich malá časť, ktorá si pri fotke prečíta i ten kúsok textu. Dlho som si nebol istý, či vôbec takáto podmnožina existuje a potom: prásk! Tesne za sebou, s odstupom len necelých dvoch rokov, hneď dvaja ľudia, ktorí napísali priamo redakcii. V oboch prípadoch som reagoval osobne a v oboch prípadoch s rovnakým potešením, pretože nie je nad to, keď i autor spätne pozná po mene svojho čitateľa (i keď mená si, s dovolením, ponechám pre seba).

Tak z listu prvého listu citujem:  „Vážený pán riaditeľ, mám pred sebou stolový kalendár “ Slovensko 2009″… Snímky sú citlivo vybrané, majú „šťavu“. Ale texty, pri jednotlivých fotografiách…. S úctou sa skláňam pred autorom textov, pánom Stanom Bellanom. Sú geniálne. Jednoduché a aké zložité. Bohaté na myšlienku, hlbokú výpoveď, životnú múdrosť. Metafory, spôsob, ako sa pohráva so slovom… Keď mi je smutno na duši, siaham po Vašom kalendári a kombinácia fotografií s umeleckým textom ma vzácne lieči…“ To sa hneď vidí dobrý vkus. Ale ako som predoslal, existuje aj iný názor na vec, ako svedčí druhá spomínaná reakcia: „Dobrý deň! Kúpila som si Váš kalendár Slovensko 2011, sú tam krásne fotografie, ale až teraz som si všimla tie texty k nim…“ (potiaľto by to ešte išlo) „ Čítal to niekto od Vás? Strašne sme sa na tom nasmiali, len nevieme prísť na to, čí bol autor nepríčetný, či si tresol marihuanu alebo ešte niečo silnejšie :) Alebo, ako napísala jedna známa: zisti prosím ťa, o čo ide…kto je autor a či tam nie je k tomu nejaký výklad…napr.: „autorom je 40-ročný narkoman, momentálne sa liečiaci z 25-ročnej závislosti na tvrdých drogách a uvedené dielo je súčasťou jeho psychoterapie“…alebo niečo podobné na vysvetlenie… Prosím vás, nabudúce tam buď nedávajte žiadne popsky alebo o ne požiadajte niekoho normálneho.“ Na šťastie (ak nie pre kultúrne dedičstvo ľudstva, tak aspoň pre mňa) som odvtedy pre rovnaké vydavateľstvo otextoval množstvo ďalších kalendárov. Možno by i pre nich bolo jednoduchšie namiesto: Sená kráčajú v šíku dolu z hôr. Na chvíľu skromne rozšíria počet hrotov v okolí a na jeseň uľahnú v stajni, napísať len: Západné Tatry, prípadne GPS súradnice, aby bolo možné overiť si, či je to pravda. Kým však niekto robí viac, ako by musel a posúva veci ďalej, tak je ešte stále možné mať na veci názor. Je jedno aký, lebo najhoršie je názor nemať.

P.S.: K tým firemným kalendárom na mieru, ktoré som sľuboval minule, sme sa zase nedostali. Tak zase na budúce.

Stano Bellan

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

 

  • Pozretí6007

Ďalšie diely seriálu

pridaj komentár