Prečo tak dlho? Prečo tak draho?

Rozhodli sme sa uviesť ľudí trošku do obrazu mikro článkom. Je síce zameraný na počítačový 3D animačný svet, no rozdiel medzi 2D grafikou, Digital Artom, Webdesignom a všeobecne “počítačovým umenim” je len v čase a spotrebe energie takže tento článok môžte v kľude odporučiť “chápavému” klientovi, ktorý vám ponúkne pre neho výhodnú cenu, ktorá niekedy nepokryje ani základné straty.

Článok ale rozvinieme aj trošku všeobecne ohľadom umelcov a umenia. (Pod slovom umelec chápeme aj dizajnérov grafikov, videotvorcov, fotografov webdizajnérov kôli stručnosti písania)

Bežne sa stretávame, že ľudia nemajú ani šajnu prečo umenie na úrovni trvá dlho a je tak “drahé”. Vysvetlíme si to na jednom staršom osobnom projekte z dielne 3D grafiky.

Prečo tak dlho?

Timelapse (zrýchlený záznam videa) render (5 min a 21 sekúnd snímok v HD kvalite).

Prečo to ukladanie animácie tak dlho trvá, keď je tak krátka? Keď si predstavíme, že minimálne dobre vyzerajúce požiadavky na sekundu animácie zahrňajú 25 FPS / HD 1280×720. Jeden snímok rendruje / ukladá zhruba 5 minút (záleži od scény). Tento sa v priebehu celej animácie mení z viacero dôvodov, či už ide o uhly pohľadov, zaznamenané objekty, textúry, efekty a iné.

Približný prepočet animácie na cca 10 sekúnd získame príkladom ako zo základnej školy

minúty renderingu (x) počet snímkov za sekundu (x) dlžka animácie v sekundách (:) deleno 60 aby sme sa dostali na približný počet hodín.

5x25x10:60=20,83 

To je zhruba 21 hodín a 23 minút ukladania videa.

Stále však hovoríme o HD rozlíšení, ktoré je už v dnešnej dobe minimálna požiadavka. S rozlíšením ako je FULL HD alebo 4K narastá aj čas ukladania a niekedy až v desaťnásobkoch minimálneho času. Preto sa dokážeme dostať u animácie v čase aj do stoviek hodín a to nezapočítavame zatiaľ modelácie, zbieranie a tvorbu textúr, testy či už animácie alebo renderingu samotného. Nevýhoda 3D animácie oproti 2D je v tom, že tvorca pripravuje aj to čo v daný moment nie je vidieť kdežto u 2D animácie tvorí pohlad ktorý je aktuálne zaznamenaný.

 

Prečo tak draho?

Poďme na to. Nejdeme písať cenu animácie ale uvedieme si to na niekoľkých príkladoch. Povedzme, že animácia s ktorou pracujeme v tomto článku je projekt pre klienta a skúsime vypočítať minimálnu cenu len za minimálne náklady a minimálnu mzdu.

Poďme teda k číslam.

Modelácia: 30 hodín.
Spracovanie materiálov a príprava renderingu: 20 hodín.
(Zahŕňa skúšobné vizualizácie animácie v nízkom rozlíšení aby sa vedelo predísť chybám vo výslednej fáze)
Render: 21 až 37 hodín. Dajme cca 29 hodín až máme presné číslo na počítanie.
Rendering: 29 hodín.

Minimálna mzda na Slovensku za hodinu je 2,184 eura.
Cena 1 kWh je  0,0732 eura.
Modelácia = 65,52 €.
Príprava na výstupy = 43,68 €

Spotreba energie na rendering – 2,72 €
Počítač 1 – 600 W x 29 hodín – 17,4 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 1,24 €
Počítač 2 – 350 W x 29 hodín – 10,15 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,74 €
Počítač 3 – 350 W x 29 hodín – 10,15 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,74 €

Spotreba energie na modeláciu – 0,76
Počítač 1 – 350 W x 30 hodín – 10,5 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,76 €

Spotreba energie na prípravu na rendering – 1,89 €
Počítač 1 – 600 W x 20 hodín – 12 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,87 €
Počítač 2 – 350 W x 20 hodín – 7 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,51 €
Počítač 3 – 350 W x 20 hodín – 7 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 0,51 €

Keď si toto spočítame dostaneme sa na cenu 114,57 € za projekt v minimálnej mzde a minimálnych požiadavkách na kvalite. Teraz si vezmime ďalšiu vec, počas renderingu nie je možné vykonávať další, takže sa dostávame do sklzu 29 hodín ktoré sú v tomto prípade preplatené len na energie pri sume 0,09 eura za hodinu.

To si ešte odpočítame spomínané náklady na energie 5,37 € a zisk je 109,2 € za odrobených 79 hodín nad klientovým projektom v ktorých nie sú započítané ďalšie veci, ktoré ešte budú menované.

Vo finále, keby robí umelec projekt za tu počítané minimálne ceny dostane sa na 1,38 € za hodinu.

Pre klienta úžasné no niekedy stále drahé.

Teraz veci ktoré nie sú zahrnuté

  • nápad
  • zručnosť
  • prax
  • rozhľad v danej tematike
  • študovanie nedostatkov aby projekt bol čo najlepší
  • flexibilita včas vedieť reagovať na podnety, ktoré dokážu projekt ohroziť
  • názory a rady v správnom výbere
  • zoskupovanie inšpiračných materiálov a podkladov pre tvorbu
  • odsledovanie si už zabehnutého pre vytvorenie projektu ktorý má naplno plniť svoj účel
  • tvorba návrhov aby klient dokázal lepšie rozumieť idei autora
  • neustále konzultácie
  • cestovanie
  • úplná tvorba vlastného materiálu (fotenie, natáčanie, zvukový záznam a iné)
  • prerábky ktoré si zrazu klient zmyslí len preto že sa inak vyspí
  • technika a jej opotrebovanie, dokupovanie techniky pre čo najelpšie výsledky
  • ďalšie náklady na energie spojené s projektom

(samozrejme započítali sme len náklady spojené s tvorbou a nie na bežný život, pretože ako inak ten nikoho nezaujíma)

Technika a software s ktorými autor pracuje ide v cenách niekedy už slušného osobného automobilu ktorý si pri “slovenskom ohodnotení” (viac za menej)  asi ani nieje možné dovoliť. Tiež je vhodné pripomenúť pokiaľ chce autor držať krok, obnovovanie techniky programov a naberanie nových zručností stojí tiež nepekné peniaze. Ale to je ďalšia položka ktorá klienta nezaujíma lebo ju nevidí  a vidí len svojich 10 sekúnd animácie ktorá skutočne trvá len 10 sekúnd ako sa rozoberalo v uvedenom projekte hore.

Objasnili sme si čo koľko zhruba stojí, uistím Vás že žiaden človek odvádzajuci si svoju prácu v obore ako profesionál za minimálnu mzdu nepracuje, už viete prečo a čo všetko to obnáša, Tento článok vznikol čisto len na zorientovanie sa, samozrejme nestretávame sa len s ľudmi čo prehlad nemajú ale aj s ľudmi čo sa snažia silou mocou žmýkať a podobne.

Častým problémom je, že ľudia umelcov, či už ide o počitačových alebo handmade neberú ako pracovníkov v nejakej profesii, ale len ako ľudí, ktorí robia to čo ich baví. Lenže aby mohli robiť to čo ich baví a mohli v tom byť skutočne dobrí, stojí nespočetne veľa času, nervov a financií, čo je další z faktorov ktorý klient nevidí.

Tiež častá zjednávacia myšlienka býva spraviť niečo za čo najnižšie náklady “nemusí to byť top” len až to je lacné. Vec ktorá nie je nad rámec toho čo autor zvláda alebo aspoň v kategórii jeho zručností tak z toho nič nemá.

Nič nové sa nenaučí, práca tým že je slabá je nepoužiteľná do portfólia a ešte to je ako klinec slabo zaplatená, lebo akoby autor pracuje za rozpočet a zručnosť spred 2- 4 rokov. Nanič, však?

Ako sledujeme, či už medzi nami v DeepMind alebo kolegovcami čo tiež pracujú v oblasti umenia, na Slovensku je na prvom mieste cena potom kvalita. Tu dostávaju slovo “umelci”, ľudia ktorí robia polovičný výkon, polovičné kvality za polovičné ceny, za konzum treska rožok a ideš. Ľudia so žiadným cítením, umelckým názorom, skúsenosťou, so žiadným portfóliom. Nielen že znižujú prehľad ľudí o kvalitách a cenách ale aj vytvárajú nízku úroveň kvality v obore čo následne núti mladých ale aj starších tvorcov spolupracovať so zahraničím prípadne úplne odcestovať.

Po prečítani tohto článku sa skúste zamyslieť čo to všetko obnáša a o čom vlastne “umenie” ako také je. Robili by ste to za vami predstavovanú sumu ?

 

 

DeepMind.sk
Miloš je jedným zo šestice talentovaných ľudí, ktorí stoja za projektom DeepMind.sk. Ten bol vytvorený, aby spojil ľudí, ktorí sa poznali a ktorých spájalo nadšenie pre tvorbu. Web, ktorý založili na prezentovanie svojich prác zároveň poskytuje priestor pre učenie a inšpiráciu ďalších ľudí, pretože tu nájdete aj tutorialy a speedarty, ako je ten dnešný.

Kto tvorí DeepMind.sk?

Patrik Šimonič
Programátor, webmaster, samouk s vyše 3-ročnou praxou, má na starosť chod projektu a nápadité riešenia webstránky.

Rastislav Le
Digital artist, Concept artist a tiež samouk s nadšením pre zdokonaľovenie v rôznych technikách tohto umenia.

Ľubomír Dudoň
Práca so záznamom videa, strih, následna postprodukcia, videoklipy, reporty.

Marko Bača
Venuje sa maľbe stien. Má veľmi kreatívne myslenie v odvetví dizajnu a priestorových objektov.

Miloš Belanec
Jeho doménou je CGI 3D grafika, tvorba 3D videí a okrajovo aj 2D grafika.

Adriana Hajduová
Neoficiálny člen. Stará sa o fotografie a postprodukčné spracovanie potrebné pre rozvoj webu DeepMind.sk

 

 

5 comments
  1. Úplne môžem súhlasiť, nemám síce skúsenosti s renderingom ako takým a podobnými vecami ohľadom až tak vysokej kvality ale ten čas a nadobúdanie nových skúseností je na nezaplatenie. Som síce len začiatočník ktorého grafika chytila, ale súhlasím :) Určite jeden z ďalších skvelých článkov :)

  2. Nevravim, ze to neni lacny spas ale su v clanku nepresnosti…

    Počítač 1 – 600 W x 29 hodín – 17,4 kWh x 1 kWh 0,0732 € = 1,24 € ????
    To Vam pc pri zatazi bere 600W ? Urcite nie …600W je maximalna zataz zdroja… Ak mozem poprosit o zaslanie obrazka z nejakeho meraca pocas renderingu kolko W PC realne odobera.
    Podla mna 600W urcite nie. Tym padom su skreslene vysledky a aj vierohodnost clanku. Tym vsak nechcem povedat ze naklady niesu nizke.

    P.

  3. BTW ma este napadlo…: mne bezi pc 24h/7 uz asi rok a cca mesacna spotreba je 45kWh a to mam tiez 600W zdroj ;) neratam monitori PC je v zatazi striedavo… v kludovom stave ma odber cca 55Wh, v zatazi kde bezi GPU a CPU skoro permanentne na 90% ma odber cca 200Wh a to sme stale v mesacnej spotrebe 45kWh…takze vase cisla su fakt velmi nepresne …a stracaju ako som pisal na vierohodnosti.
    Intel i5, 16GB RAM, 4x HDD, nVidia GTX760, 600W Corsair zdroj …
    P.

  4. Peter – Zdravím, čísla niesu moc skreslené samozrejme počíta sa s rezervou na zdroj ale pokial hovoríme o napriklad pretaktovanej i7 950, 24 GBram , výkonnom chladení bedne aj CPU +gtX 970.. nazbiera sa to samozrejme nerozpisoval som ostatne spotreby, vo finále pri renderingu to žerie dosť nieje to možné zrovnávať s i5 ktorá sa pohybuje pri max výkone cca 77-88w oproti 130w v základe + takt.. tiež jedna bedna je primárna ostatné su len sietovo pripojené bez ostatných komponentov, takže keď dáme dokopy komplet celú zostavu + 2X obrazovky a iný hw, moc to prekročené nieje 600w je udaný ako cca základ tiež pri niektorých projektoch má spotreba balanc..(Samozrejme ale chápem ako to bolo myslené) Ďalšia vec na vierohodnosti článku to odychýlkou +/- doslova pár W neuberá, stačí si článok prečítať a je jasné zrozumitelne, že ide o poukázanie čo všetko jeden projekt vyžaduje a ako to berú často klienti, takže nejdem asi dalej rozoberať spotrebu ked tá je len doplnok k článku a grafik si v skutočnosti učtuje za zručnosti, nápady a iné uvedené hore…. Tak dajme tomu žeby sa robilo aj na jednom PC stále spotreba ide nižšie ono už tých 5,37 nieje hrozivé číslo su to mikro čiastky, ale stále sme v princípe “sprav to čo najlecnejšie” na to je zameraný článok. M.B.

  5. Ja plne suhlasim s teoriami tlakov na co najpodhodnetenejsie ocenenie, ktore vyvijaju niektori tiezklienti. Ale toto je sirsi spolocensky problem, celkove nastavenie, klima.

    Riesenie je jednoduche – nestracam cas, len co zistim ze klient sa pokusa ma vykradnut zvnutra, mazem kontakt z mobilu bez dalsieho fnukania a debat. Lebo je to strata casu a vysledkom je len demotivacia a celkovo problematicka praca s takym klientom. Klient sa otoci na roznych pagrafikov a tam budu spolu handlovat vo svojej blsakovosti. Mne sa ale uvolnia ruky a vyhlad na inych potencialnych klientov a  moznosti. Inak sa tento problem neprecisti.

    Je to ale zaroven pre mna aj vyzva – nie je lahke pustit klienta dnes len tak k vode. To ma zase udrziava v istej trhovej kondicke a prakticky neprretrzitom sebariadenom vzdelavani. Toto vsetko ucim zacinajucich grafikov aj na mojich kurzoch. Aby na sebe makali a nepredavali sa za polievku. Doby linearnych karier (jedno sa naucim a ocakavam ze to postaci na cely zivot) su nenavratne prec. Dnes je treba ratat s epizodnymi alebo specializacnymi liniami a to si vyzaduje staly progres. Tento pohyb potom nikoho vnutorne nezasekne, ked sa mu do vyhladu postavia klienti-supaci, ktori sa pokusia parazitovat na vasom vlastnom vnutornom kapitali.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Bern’s v limitované edici

Na oslavu rozmanitosti prostřednictvím spolupráce, Stevie & Fern navrhli omezené vydání tria destilátů pro St Petersburg Distillery & Bern’s…