Aha, pekná kniha o výšivkách!

Možno ste o nej už počuli, možno nie. Kniha šikovnéh slovenského dizajnéra Tomáša Kompaníka má zaujímavý názov i tému. Volá sa AHA a venuje sa tradícii slovenských výšiviek. Prečítajte si rozhovor s autorom o tvorbe a dizajnovaní samotnej publikácie, o tom aká bola cesta od prvotného nápadu po hotovú knižku, ktorú dnes môžete mať na polici.

Ako vznikla myšlienka vytvoriť knihu AHA?
Nápad spraviť knihu o slovenských výšivkách prišiel v Istanbule, keď som chcel spolužiakom – Turkom ukázať, čo pekné a výnimočné na Slovensku máme. Bol to aj čas, kedy som si mal zvoliť tému diplomovky a tak padlo rozhodnutie – najbližší rok bude pre mňa výšivkársky.

Po návrate na Slovensko som začal chodiť do knižníc a múzeí, zhromažďoval som všetko čo sa dalo. Tá zabavnejšia časť, kreslenie, prišla až po niekoľkých mesiacoch štúdia a zbierania materiálu, keď som ako-tak pochopil, čo všetko za týmto remeslom stojí. Každý večer po práci som si sadol za počítač a do noci kreslil výšivky. Ráno vstal, šiel do práce a večer zase „vyšíval.“

01

00a

Pri pohľade na knihu a jej stránky si človek pomyslí: toto sa asi nerodilo ľahko.
Keď som knihu dokončil v počítači, nastal veľký problém – kto mi ju vytlačí tak, ako si ju predstavujem vo svojej hlave. Okrem štandardných listov mala totiž kniha obsahovať aj laserové výseky, tlač na zlatých, strieborných a pauzových papieroch a ako čerešnička na torte mala byť zošitá ručne s odhalenou väzbou.

Tu som narazil na prvé odmietanie, na ktoré som si ale mal pri tejto knihe zvyknúť. Nakoniec mi knihu jedno malé štúdio vytlačilo, ja som ju na štátniciach obhájil, dal som výpoveď v práci a chcel som mať chvíľu pokoj a oddychovať.

Výhodou nevšedného spracovania môže byť na druhej strane fakt, že si ju ľudia všimnú. Bolo to tak aj v prípade AHA?
No okolo knihy sa začali diať veci, s ktorými som vôbec nepočítal a doteraz mi prídu neuveriteľné. Všimli si ju na dizajnérskych súťažiach, dokonca sa stala najkrajšou českou študentskou knihou, písalo sa o nej. Vtedy som začal dostávať maily od ľudí, že by takú knižku chceli doma a že mi držia palce a že by si ju určite kúpili. A práve tieto správy ma nakopli k tomu, aby som s knižkou začal robiť niečo viac a vydal ju vo väčšom náklade.

02 03 04

Ako si to riešil?
Prvou úlohou bolo nájsť vydavateľstvo. Spravil som si peknú prezentáciu aj video, vytlačil letáčiky a rozposlal všetkým malým a veľkým vydavateľstvám, ktoré som dokázal vygoogliť. A všetky ma odmietli.

Som neznámy autor, téma je okrajová, kniha je drahá… Tak som sa rozhodol, že si knihu vydám sám, k svojej živnosti som si pridal aj vydávanie kníh a razom som sa stal vydavateľom.

Druhou úlohou bolo získať peniaze. Keďže som neznámy autor, nerátal som, že sa firmy pohrnú do toho, aby mi finančne pomohli. Niečo som mal našetrené a na zvyšok som si chcel zobrať úver. No zázračne som so na knihu dostal grant od Ministerstva kultúry, ktorý tento proces neskutočne uľahčil.

Nájsť peniaze na realizáciu je jedna vec, nájsť tlačiara druhá…
Keď už bola časť financii pokrytá, prišla ďalšia úloha – nájsť niekoho, kto túto technicky náročnú knihu vyprodukuje vo väčšom náklade. Oslovil som slovenské a české tlačiarne,viac ako 50 z nich ma odmietlo, že takú knihu nevedia spraviť. Nakoniec sa jedna našla a takmer bez kompromisov aj knihu vytlačila. Jeden kompromis bol – nevedeli zohnať zlaté papiere a tak sme tlačili zlatou farbou na čierny papier a musím povedať, že to vyzerá ešte lepšie ;)

Čo bolo na celej ceste – od nápadu k hotovej publikácii – to najzaujímavejšie?
Asi najzaujímavšou časťou procesu bolo, keď som sa na popud sesternice Michalky pustil do crowdfundingu, aby som dozbieral ešte chýbajúce peniaze. Vôbec som netušil, čo od toho čakať. Veľmi som sa bál, že nikto neprispeje a že to skončí fiaskom a mne doma zostane 500 kníh v krabiciach.

Prvý týždeň bol kritický, peniaze nepribúdali, kamarát si robil srandu, že pôjdeme knihu predávať na Miletičku za 50 centov. No potom sa to nejak zlomilo, ľudia to začali sharovať na Facebooku a za ďalší týždeň bola cieľová suma vyzbieraná. To človeku veľmi odľahne. Nakoniec sa vyzbieral viac ako dvojnásobok.

05 06 07

 

Ako je knižka riešená z hľadiska konceptu?
AHA je rozdelená do ôsmich kapitol, podľa ôsmich krajov Slovenska. Každá časť má svoje jedinečné výtvarné spracovanie. Jednotlivé kapitoly prezentujú typické ornamenty pre danú oblasť spolu s textom ľudovej piesne, ktorá je pre ňu charakteristická. Texty sú v slovenčine a angličtine, aby si o výšivkách mohli prečítať napríklad aj tí moji spolužiaci z Turecka.

Pôsobivá je aj formálna stránka AHA – to ako kniha vlastne vyzerá na povrchu i pod obálkou. Povedz nám viac.
V celej publikácii je použité písmo Preto Serif od slovenského dizajnéra Jána Filípka.

Kniha má formát A5 a je zaujímavá vďaka špeciálnej väzbe s odhaleným chrbtom. Práve odhalené ručné šitie knihy má upozorniť na tradičné remeslo, ktoré spolupracuje s moderným vektorovým dizajnom a digitálnou tlačou.

AHA obsahuje niekoľko druhov papiera. Základ tvorí 120 g matný natieraný, na ktorom je vytlačená väčšina listov. Okrem toho sa v knihe vyskytujú strieborné listy a čierne listy so zlatou sieťotlačou, ktoré odkazujú na techniky vyšívania zlatou a striebornou niťou.

V knihe sa tiež nachádzajú pauzovacie papiere, ktoré prekrývajú klasické listy a svojím spracovaním danú stranu oživia. Posledným druhom papiera sú tzv. výseky. Ide o papier, do ktorého je prostredníctvom laseru vyrezaný ornament výšivky. Výsek je zasadený medzi vybrané dvojstrany a vyrezaný ornament tak preberá farebnosť výšivky, ktorá sa nachádza na strane pod ním.

09 11 12

Knižku si krstil v SNG cez Designweek. Ako to prebiehalo?
Ako blesk z jasného neba padla ponuka krstiť v SNG počas Design weeku. Spolu s galériou sme si vymysleli, že to spravíme ako tradičné slovenské hody. Bolo veľa jedla, veľa pitia, žívá hudba, ľudia pribúdali a skvelá Iveta Radičová krstila.

1966119_578880992239239_1504811517480345102_o

Podporovali ťa počas tohto náročného obdobia aj ľudia z tvojho okolia?
Aj keď to z tohto článku tak vyznieva, nebol som na všetko sám. Pomáhalo mi a podporovalo veľa ľudí, ktorí to robili nezištne a iba preto, aby raz kniha vyšla. Bez nich by to nešlo vôbec a asi by som to vzdal. Patrí im obrovská vďaka.

 

Viac o Tomášovi a projekte AHA, môžete nájsť na oficiálnom webe či Facebook stránke. Okrem knihy tu nájdete aj zápisníky, obrazy či ďalšie veci s témou knižky.

Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť napríklad tu.

A dôležitá vec na záver – sledujte DeTePe.sk, pretože o knihu budeme aj súťažiť! :)

obraz tanier zapisniky

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Font dňa – Helsinki (od 49$, rodina 174,50$)

zľava 50% do 31. augusta Dizajnér: Ludwig Übele Vydavateľ: Ludwig Type Dátum vytvorenia: 2013 k dispozícii vo všetkých štýloch k dispozícii v niektorých štýloch           
pokračovanie článku

Naj logá roku 2013. Doteraz.

Mohlo by sa zdať unáhlené vytvárať zoznamy naj korporátnych identít roku 2013. Na druhej strane je pravdou i to,…