Obal japonského Saké plný zaujímavých detailov

Dizajn pre limitovanú edíciu prémiového japonského saké spája moderné s tradičným s cieľom navodiť unikátny zážitok z otvárania.

Obal prémiového nápoja vznikol v štúdiu Detaility. Jeho členovia veria, že packaging by mal so sebou priniesť zážitok, nielen ochranu produktu a branding. Bližšie nám priblížili práve tvorbu pôsobivého balenia pre tradičné saké.

Prečo práve saké a drevo ako materiál?

Naším zámerom bolo vytvoriť modernú prezentáciu tradičnému produktu, ktorá zákazníkovi prinesie radosť. Každý alkohol má vlastný štýl konzumácie a napriek tomu, že saké je nám kultúrne vzdialené, prišlo nám ako najzaujímavejší alkohol na spracovanie. Kultúrny rozdiel síce vyžadoval rozsiahlejší prieskum, no radi sme túto výzvu prijali. Výsledkom je balenie, ktoré si môžu vychutnať rovnako ľudia oboznámení s japonskou kultúrou ako aj laici, ktorí sa týmto spôsobom oboznámia s niečím novým.

Drevo je v dnešných baleniach raritou, navyše nepôsobí sterilne ako bežný plastový obal. Ide o dotyk s prírodou a spojenie s históriou. Po skonzumovaní originálneho nápoja sa drevené balenie môže stať dekoráciou.

Čo bolo vašou inšpiráciou?

Inšpirovalo nás Japonsko a ich kultúra rešpektujúca umenie a rituály. Na tému “baleného zážitku” nám japonské zvyky a kultúra ponúkala toľko možností, že bolo tažké si vyberať. 

Fakt, že dizajn fliaš pre alkohol je veľmi rozmanitý nás povzbudil popustiť uzdu fantázii. Premýšľali sme aké by to bolo, keby sme nemali žiadny limit. Samozrejme sme ale mali stále na pamäti reálnu výrobu všetkých komponentov.

Naša interpretácia môže pôsobiť autenticky, avšak je stále povedomá pre západný trh, ktorému je tento produkt primárne určený. Na emóciách záleží a preto sme balenie navrhli so zámerom priniesť zákazníkovi zážitok zo spoločne stráveného času s ich priateľom. Inšpirovalo nás japonské príslovie: 

pastedGraphic.png

„Priateľstvo zdvojnásobí radosti a delí tvoje trápenia.“

Samotné balenie sa stáva súčasťou zážitku.   

Ako dlho trvalo, kým sa z konceptu stal finálny produkt, resp. ako dlho trvali jednotlivé fázy?

Prvá myšlienka o vytvorení konceptu prišla v lete 2020, keď sme chceli využiť voľný čas, ktorý nám priniesla karanténa. Spočiatku malo ísť o koncept dizajnu fľaše na prémiový alkohol. Vtedy sme ešte nevedeli akým smerom sa uberieme. Začali sme so skicami kde sme pracovali s tvarom fľaše, jej funkcionalitou a hľadali sme hranice, ktoré tento druh dizajnu poskytuje. Vtedy sme ešte premýšľali nad fľašou ako hlavným nosičom dizajnu, no stále nám však niečo chýbalo. Cítili sme, že je dôležité zamerať sa na zážitok z rozbalenia. 

Postupnými iteráciami balenia sme sa dopracovali do bodu kde sme si uvedomili, že balenie nemusí byť iba jednorazovou vecou, ktorú nakoniec zahodíme. Prečo by sa balenie nemohlo stať súčasťou produktu? V tejto fáze prišiel moment keď všetky koncepty do seba začali zapadať a vedeli sme, že sme na správnej ceste.

Aké výzvy priniesla práca na tomto projekte pre Detaility?

Prvou prekážkou bolo nájsť správne rozloženie a efektívne využitie priestoru.

Bezpečnosť keramiky bola pre nás taktiež veľkou výzvou. Aby bola skrinka prenosná, musela keramiku udržať na mieste a v bezpečí. Drevená krabička pre set šálok preto obsahuje mäkký vankúšik a spoločne s individuálnymi podstavcami pre oba poháriky zabraňujú nežiaducemu pohybu pri prenose. V krabici je umiestnená špeciálna flexibilná penová výplň pre bezpečnosť keramickej fľaše. 

Uzamykanie obalu sme chceli navrhnúť čo najintuitívnejšie, elegantne a zároveň jednoducho pre výrobu. Kliknutie pri otváraní, vďaka magnetom na oboch stranách, navádza uspokojivý pocit.

Ako ste riešili vzorky obalu a fľaše?

Keďže ide o koncept a nie prototyp, rozhodli sme sa využiť fotorealistický 3D rendering namiesto fyzickej makety.

3D sme nepoužili iba na finálnu prezentáciu, ale hlavne počas tvorby. Umožnilo nám veľmi rýchlo zvizualizovať naše nápady a konkrétne detaily konceptov v priestore. Presné umiestnenie fľaše, hrúbka stien alebo možnosti otvárania a pántov. Priestorový model nám pomohol odhaliť niekoľko problémov, ktoré sa pri konceptovej kresbe nedali predpovedať.

V neskorších fázach sme ho použili na tvorbu, testovanie a porovnanie farebných variácií ako veľmi presný náhľad finálneho produktu.

Obal už na prvý pohľad zaujme, no stojí za zmienku aj viacero jeho detailov. Viete vybrať pár najzaujímavejších?

Výnimočnosť škatuľky spočíva v dekorovaní využitím japonského umenia “kumiko”. Precíznym ukladaním vystrúhaných drievok, ktoré do seba zapadajú s maximálnou presnosťou, vznikajú špecifické vzory. Pri tejto technike je potrebná dávka presnosti a trpezlivosti, takže sa rovnako ako aj umenie “bonsai” stáva meditačnou aktivitou.

Je teda zreteľné prečo umenie “kumiko” zapadá do našej dizajnérskej filozofie a tradície využitej pri tomto projekte. Vzor použitý pre krabičku s názvom “kakuasa” je jedným z najznámejších v umení “kumiko”. K tomuto vzoru patrí aj konopný list, ktorý je tradičným japonským dizajnovým prvkom. Traduje sa, že uzavretie listu do štvorca prináša stabilitu šťastia a súhrn trojuholníkov chráni pred zlom.

Ako logo produktu sme vytvorili symbol, ktorý je geometrickou interpretáciou znaku “saké” z japonskej abecedy Kanji.

pastedGraphic_2.png

O Detaility

Štúdio tvoria traja dlhoroční kamaráti, ktorých baví dizajn a pretavovanie nápadov do hmotnej alebo virtuálnej reality. Produkty vnímajú holisticky so zameraním na používateľa a podnikateľské ciele klientov, no zároveň vnímajú maličkosti, aby konečného spotrebiteľa potešil detail, na ktorý pri dizajne myslia.

Autori obalu pre tradičné saké:

Tomáš Hotový
3D Artist

Samuel Eisner
Illustrator & Graphic Designer

Daniel Čeliga
Design Lead & UX Designer

Viac o ich práci a prístupe k tvorbe nájdete na ich oficiálnom webe.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – Soo Zee 23

Ještě v roce 1948 se prodával domácí bujón ve stánku na jízdním kole. Tento recept pochází ze Sichuan Číny…
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – The Mood Coffee

Cílem tohoto projektu bylo oslovit novou generaci příznivců kávy a vyvolat jejich zájem o složité a sofistikované příchutě kávy, podobně jako…
pokračovanie článku

Bratislava Design Week 2013

Od budúceho týždňa  sa začína Bratislava Design Weeku s podtitulom “Mesto naplno!”, ktorý sa mení z pôvodného Dizajnvíkendu už na…