Väčšina grafických dizajnérov sa za svoju profesionálnu existenciu stretne s návrhom loga. Vytvoriť funkčné logo je naozaj proces, ktorý vám zaberie viac než jedno poobedie pri káve a štrúdli. V čom tkvie tajomstvo úspechu takýchto log? Prečo na zákazníka tak dobre fungujú, resp. prečo ich prijíma tak dobre?
Dobré logo ako také má mať tri hlavné atribúty. Má reprezentovať spoločnosť, ktorá ho používa, byť ikonické a rozoznateľné, a má dosiahnuť to, aby v spotrebiteľovi vyvolalo určité emócie. Posledné spomenuté kladie na dizajnéra asi najväčšie nároky.
Jedným zo spôsobov ako toto dosiahnuť je práve ukrytie alebo zašifrovanie posolstva. Viacvýznamové dizajny, ktoré jemne alebo aj menej jemne komunikujú so zákazníkom, fungujú výborne. Pozrime sa teraz spolu na zopár príkladov takéhoto prístupu k dizajnovaniu úspešného loga.
O tom, aké je dôležité mať medzery
Niektoré logá z úchvatným dizajnom sú vytvárané práve na tomto princípe – tzv. „negative space“. Ide o to, využiť medzery medzi obrázkami (časťami loga) tak, že prázdny priestor vytvorí ďalší obrazec. Sila tohto postupu je práve v jednoduchosti. Chytré riešenia nemusia byť komplexné.
Je dôležité dbať na správne tvary jednotlivých obrazcov tak, aby bol ukrytý odkaz – v tomto prípade ďalší prvok loga – viditeľný. Nemusí to byť hneď na prvý pohľad. Každého zákazníka poteší, že našiel v obyčajných farebných krivkách niečo navyše. Ľudia možno radi hrajú hru na schovávačku a o to viac ich dizajn pritiahne, keď v ňom objavia bonus.
Dizajn, ktorý vám vyčarí úsmev na tvári
Viacero významov možno dosiahnuť i tak, že logo reprezentuje jednu vec a zároveň dokáže úspešne komunikovať napr. postoje firmy, jej filozofiu. Najlepším príkladom je pravdepodobne logo spoločnosti Amazon. Väčšina ľudí ho vníma len ako obyčajné slovo písané bold fontom.
Po bližšom preskúmaní si však môžeme všimnúť žltú šípku, ktorá prepája dôležité písmená v slove amazon – „A“ a „z“. Spoločnosť tým samozrejme myslí to, že na ich stránkach zoženiete všetko od a po zet. Navyše, žltá šípka vytvára dojem úsmevu so šibalsky zdvihnutým kútikom.
Dizajn, ktorý funguje
Pri navrhovaní loga nejde o to vytvoriť niečo pekné (samozrejme, nie je to na škodu). Dôležité je vložiť do svojho návrhu nejaký význam, pocity, ktoré je z loga následne cítiť. Výhoda niektorých motívov v dizajne je práve v tom, že nie sú odhaliteľné pri bežnom kontakte s logom.
Prvok na obale, ktorý si nevšimnete hneď ako rozbalíte doma zásielku alebo vyložíte nákup, to je určitý druh pridanej hodnoty, ktorý poteší. Nevidíte to hneď. Keď však na to prídete, akoby sa vám nad hlavou rozsvietila žiarovka a vy si možno v duchu poviete: „Už to mám!“.
Človek môže následne získať pocit, že je súčasťou nejakého klubu okolo značky. Tí, čo na to prišli. Vzťah so značkou úspešne vybudovaný, resp. posilnený; misia splnená. To je celé
Nie je to však také jednoduché. Zapojiť zákazníka do „hry“, je v skutočnosti často veľmi zložitá úloha. Stojí však za to dať si na nej záležať, pretože logo je to, čo značku predáva tam vonku. Mať logo, ktoré ľudia spoznávajú a vedia, komu patrí, to je na nezaplatenie. Pretože to, čo raz v logu nájdu sa už znova nestratí.
Miloslav Kučera
Ak sa vám článok páčil, hlasujte na vybrali.sme.sk
2 comments
Ak sa bavíme o minimalistických logách so skrytým významom tak tu ich nájdete http://bluefaqs.com/2010/04/60-highly-clever-minimal-logo-designs/ niektoré su fakt božské. No musím podotknúť že ako logo samotné, tak aj produkt ktorý predávaju(reprezentuju) musia byť top. Pretože ak by coca-cola chutila ako šof_okola tak nikdy by taký úspech nezískala :)
dobry link
nahodou, ja som minule pil nejaku nahrazku kofoly a bola celkom slusna :)