Slovenský komunikačný dizajn je na svetovej úrovni

Do Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 sa zapojili autori z takmer šesťdesiatich slovenských miest a obcí, ale aj niektorí Slováci žijúci v zahraničí. Neprekvapuje, že najviac prác, až 68% bolo prihlásených do kategórie profesionálny komunikačný dizajn, 20% diel zo všetkých prihlásených poslali študenti a 12% tvoria práce v kategórii experimentálny komunikačný dizajn. Zaujímavé je tiež sledovať krivku prihlasovania prác do súťaže. Potvrdila, že aj dizajnéri patria k tým, ktorí sú zvyknutí pracovať pod časovým tlakom.

Rekordný počet prihlásených prác je dôkazom, že komunikačný dizajn na Slovensku je živý, má uplatnenie v mnohých odvetviach, jeho kvalita narastá a má svetovú úroveň. Ukázalo sa tiež, že sústrediť sa tento rok výhradne na komunikačný dizajn, bolo správnym rozhodnutím. “Dizajn je neuveriteľne široký pojem, pod ktorý sa dnes dá skryť takmer čokoľvek. Ani to nemusíš vidieť. Môžeš to aj počuť, alebo dokonca ovoňať. Tých disciplín je veľa a navzájom sa prelínajú a preto zúženie na komunikačný dizajn bol dobrý krok. Pre porotu bolo veľmi ťažké v predchádzajúcich ročníkoch rozhodovať o prácach, ktoré nezodpovedali profesnému zaradeniu toho ktorého porotcu,” zhodnotil túto novinku v rozhovore pre Popo_FM na Rádiu_FM, jeden z členov poroty Peter Hajdin.

V medzinárodnej odbornej porote boli tento rok okrem spomínaného grafického dizajnéra a spolumajiteľa reklamnej agentúry Komplot Advertising Petra Hajdina, aj Severin Filek (AT), riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu, Pavel Choma (SK), grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma, Andrej Krátky (SK), grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department, Klára Kvízová (CZ), grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign, Martin Pecina (CZ), knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu a Sonia de Puineuf (FR), historička umenia a grafického dizajnu.

Pred pár dňami sa odborná porota na osobnom stretnutí v Bratislave zhodla na udelení týchto cien:

  • Národná cena za komunikačný dizajn 2016
  • Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016
  • Národná cena za študentský komunikačný dizajn 2016 (Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky za študentský komunikačný dizajn)
  • Cena za komunikačný dizajn 2016 – 2 ceny
  • Cena poroty

Víťaz kategórie študentský komunikačný dizajn získa mesačný rezidenčný pobyt v unikátnom kreatívnom priestore Nova Iskra v Belehrade vďaka partnerovi súťaže Creative Industry Košice. Vďaka partnerovi súťaže – Goetheho inštitút v Bratislave – bude mať víťaz kategórie experimentálny komunikačný dizajn zabezpečený pobyt v Berlíne spojený s účasťou v jednom z kreatívnych kurzov Berlin Summer University of the Arts.

Aktuálne prebieha príprava výstavy, ktorá bude verejnosti prístupná od 11. mája 2016. Medzinárodná porota na ňu vybrala 134 prác. „Mám z toho dobrý pocit. Myslím, že dobré sú aj študentské veci. Celková úroveň je dosť podobná českým súťažiam. Ťažké bolo rozhodnúť, či udelíme cenu niektorému z počinov alebo už hotovému dielu, ktoré má za sebou podporu silnejšieho komerčného partnera, kde sú celkom iné rozpočty,“ hodnotí proces rozhodovania predsedkyňa poroty Klára Kvízová. Výstava, ktorá bude doposiaľ najväčšou prehliadkou aktuálneho komunikačného dizajnu na Slovensku, bude ešte pred vyhlásením výsledkov nainštalovaná v priestoroch galérie Satelit a Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach v Bratislave a potrvá do 10. júla 2016. V tomto čase budú môcť návštevníci vyberať svojho favorita na udelenie Ceny verejnosti, ktorej súčasťou bude aj výsledok hlasovania na internete. Svoju cenu udelia aj zástupcovia médií.

Všetky ceny budú odovzdané na slávnostnom vyhlásení výsledkov 27. mája 2016.

 

Organizátori:
Slovenské centrum dizajnu, Ministerstvo kultúry SR

Spolupráca:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Ministerstvo hospodárstva SR

Partneri:
Creative Department
Vysoká škola výtvarných umení
DAAD
Satelit
Creative Industry Košice
Goetheho inštitút v Bratislave
Berlin Summer University of the Arts


Mediálni partneri:
Designum, DenníkN, 365typo, Informácie, RTVS, Radio Devín, Rádio_FM, SITA, Webnoviny, Designby, Citylife, Design Cabinet.CZ, CZECHDESIGN.CZ, Sketcher, Čerstvé Ovocie, DeTePe, DesignMag, ASIL, PrintProgress, Trendy Bývanie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Originálna protidrogová reklama

Brazílska mimovládna organizácia DrugFree spojila sily s reklamnou agentúrou Talent a filmovou spoločnosťou Malabar Filmes, aby vytvorila originálnu kampaň namierenú…