Sensorium Festival prepojil ľudí v otázke digitálnej prítomnosti a budúcnosti aj počas pandémie

V sobotu 29. augusta 2020 festival Sensorium vyvrcholil do imerzívneho zážitku, ktorým ukončil svoj bohatý program o digitálnej kultúre a umení na Slovensku. Festival digitálneho umenia sa okrem Bratislavy prvýkrát uskutočnil aj v Košiciach, Banskej Bystrici, Trnave a Žiline s cieľom budovať povedomie a rozprúdiť diskusiu o každodennom živote s novými technológiami.

Ročník spoluprác

Aktuálna situácia okolo nového koronavírusu a svetovej pandémie priniesla organizátorom nové výzvy a podnety pre prípravu aktuálneho ročníka a jeho podoby:

„Rozmýšlali sme, ako otočiť celú situáciu okolo Covid-19 v prospech festivalu. Cieľom bolo v prvom rade zachovať bezpečie publika a tímu, ale zároveň ponúknuť plnohodnotný event – čo sa nám myslím, aj na základe ohlasov, podarilo. Vďaka tomu, že sme konferenciu rozdelili na menšie podujatia, sa nám nakoniec nazbieralo väčšie publikum ako za normálnych okolností. Bolo skvelé vidieť, ako na témy reagujú rôzne publiká. Teším sa, že sa nám podarilo rozbehnúť nové aj staronové spolupráce,“ uviedla riaditeľka festivalu Lucia Dubačová.

Oproti minulým rokom, kedy sa festivalu podarilo prilákať až 40% svojho publika zo zahraničia, sa tento rok niesol v znamení zveľaďovania dosahu na lokálne publikum. Tvorili ho dizajnéri, ľudia z oblasti IT, umelci, ale aj študenti či nadšenci so záujmom pre technológie a umenie. Piaty ročník Sensoria celkovo prepojil takmer tisíc návštevníkov. „V Bystrici sú takéto eventy skôr výnimkou. Ale myslím, že ani v Bratislave nezažijete každý deň výstavu virtuálnej reality v jaskyni,“ vyjadrila sa jedna z návštevníčok inštalácie v jaskyni Kaplnka.

Ročník 2020 sa niesol v znamení spoluprác. Festival animovaného filmu Fest Anča, multimediálny festival Lovely Experience, nezisková organizácia CIKE, Slovenská Národná Galéria či Stredoslovenská Galéria otvorili festival novému, rozmanitému publiku – prišli animátori, technológovia, dizajnéri, umelci, žurnalisti, kurátori, ale aj všeobecná verejnosť.

„Je veľmi dôležité, aby sa rôzne kultúrne podujatia spájali, pretože sa môžu navzájom obohatiť a rozšíriť obzory svojmu publiku. Svedčia o tom aj ohlasy na hostí Sensoria, ktoré boli od návštevníkov Fest Anče výborné,“ hovorí riaditeľka festivalu Fest Anča Ivana Sujová.

„Lovely Experience a Sensorium si rozumejú a pasujú k sebe. Spolupráca nás posunula, inšpirovala,“ dodal spoluorganizátor a riaditeľ festivalu Lovely Experience Matúš Izakovič.

Festivalu predchádzal večer v spolupráci s PechaKucha Night Bratislava vo vypredanej bratislavskej Novej Cvernovke. 20. augusta festival oficiálne otvoril digitálny meet-up Sensorium Sensible Connections, ktorý načrtol otázky o budúcnosti kultúrnej praxe v čase Covid-19, ale tiež udal smerovanie tohtoročnej edície.

Domáce publikum, hostia s medzinárodným renomé aj VR inštalácia v jaskyni

Aké nové formáty kultúrnych podujatí budú v najbližšej dobe potrebné, naznačila hneď prvá zastávka v priestoroch trnavského Nádvoria. Open-air prednáška slovenskej astrobiologičky Michaely Musilovej bola uvedená cez telemost na trase Havaj-Trnava. Návštevníci Nádvoria sa dozvedeli, čo má spoločné simulovaná misia na Mars a prežívanie v Covid karanténe.

Jedinečný formát organizátori uviedli v rámci banskobystrickej edície. V priestoroch jaskyne Kaplnka aj vďaka spolupráci so Stredoslovenskou GalériouBanskobystrickým Samosprávnym Krajom návštevníci zažili site-specific VR inštaláciu Kykeon Márie JúdovejConstantina Nisidisa, v sprievode gongu a zvukovej performance Stanislava Abrahama. „Ísť v rámci festivalu digitálnej kultúry na výlet do lesa a ukončiť ho na výstave virtuálnej reality v jaskyni, to je naozaj jedinečný zážitok,“ uviedla návštevníčka festivalu.

Schopnosť festivalu kombinovať domácu scénu s hosťami s medzinárodným renomé bola tento rok mimoriadne evidentná. Významných domácich spíkrov zastúpila napr. kurátorka SNG Lucia Gregorová Stach, vizuálny umelec Samuel Velebný či grafická dizajnérka Ivana Palečková. „Za našou dramaturgiou stojí zámer prepojiť rôzne publiká, ponúknuť skutočne multidisciplinárny program, ktorý je živnou pôdou – základom pre budovanie komunity,“ uviedla kurátorka festivalu Célia Bugniot.

S témou Novej Senzibility rezonovala aj prednáška multidisciplinárneho medzinárodného kreatívneho tria Hyphen Labs. V košickej Tabačke bola reč o nutnosti digitálnej hygieny a potrebe bezpečnej a efektívnej konzumácie informácií.

V angažovanom duchu sa niesli aj prednášky Rachel Uwa zo School of Machines, Making and Make BelieveFreya Murray. Riaditeľka kreatívneho oddelenia Google Arts and Culture Lab rozprávala o budúcnosti umenia v digitálnej dobe. „Teší nás, že o podujatie malo záujem pomerne veľa, prevažne mladých ľudí z prostredia umenia, ale aj IT, ktorí sa okrem iného môžu stať novým publikom pre SNG,“ hovorí kurátorka SNG Lucia Gregorová Stach. Druhou stranou mince bola prezentácia prestížneho štúdia OUCHHH v žilinskej Novej synagóge, ktoré sa venuje veľkorozmerným inštaláciám vo verejnom priestore, najnovšie aj za asistencie vedcov z NASA.

Program v SNG otvorila vernisáž výstavy Artificial Tears od Evelyn Benčičovej, ktorá sa prostredníctvom virtuálnej reality zaoberá otázkami automatizácie a odľudštenia. „Bolo pre mňa veľmi zaujímavé vystavovať v priestore, ktorý je vo svojej vizuálnej forme priam predurčený pre Artificial Tears,“ uviedla Benčičová.

Syntetické oblaky a koncert cvrčkov

Festival vyvrcholil unikátnym site-specific, multi-senzorickým koncertom Sensorium – Beyond The Sound. Večer v spolupráci s BKIS – Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom bol dramaturgicky šitý pre komorné priestory Nádvoria Sv. Jána Nepomuckého v Bratislave. Tento koncertný formát, ktorý bol doteraz v Bratislave skôr výnimkou, sa niesol v znamení spomalenia a prepájania prírody, technológií a umenia vo verejnom priestore.

Vrcholom večera bola slovinská umelkyňa Saša Spačal a jej spoločný koncert so živými cvrčkami domovými. Doplnil ju domáci audiovizuálny projekt PjonihoJána Šicka, ako aj koncerty Black PulseLine Gate. Scénografiu definovali syntetické oblaky produkované ojedinelou umeleckou inštaláciou Ethereal Fleeting. „Podujatie nám ukázalo jednu z možných ciest, ktorou sa uberať, ak sa chceme v budúcnosti bezpečne stretávať pri hudbe a umení. S tým súvisí aj zamýšľanie sa nad naším vzťahom k prírode, ktoré je dnes aktuálnejšie ako kedykoľvek predtým. Je symbolické, že celý večer uzavreli blesky a búrka,“ dodal kurátor hudobného programu Juraj Hoppan.

Festival poskytuje aj kvalitné medzinárodné networkingové možnosti pre kultúrnych manažérov, kurátorov a akademikov prostredníctvom Sensible Connections PRO MeetupuDigital Creativity Learning Meet-upu, ktorý sa uskutočnil v spolupráci so Slovenskou Technickou UniverzitouMAST. Program je praktickým hľadaním spoločných výziev a budúcich tém v umení, dizajne, vede a technológiách. Zúčastnili sa ho zástupcovia významných Európskych inštitúcií a organizácií ako Culture Action Europe, Kersnikova Institute, MOME Budapest, FutureEverything, Retune, Signal Festival a Unesco.

zdroj: Sensorium Festival

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Slovenské múzeum dizajnu otvára výstavu histórie slovenských digitálnych hier 8-bit

Slovenské múzeum dizajnu otvorilo historicky prvú výstavu zameranú na domáce hry a výpočtovú techniku z 80-tych a 90-tych rokov s názvom 8-bit. Stála výstava je dostupná v online priestore na stránkach múzea od 27. 11. 2021 a obsahuje množstvo obrazových materiálov, rozhovorov, článkov a databázu najstarších hier vytvorených na území Slovenska alebo slovenskými tvorcami.
pokračovanie článku

ESSL ART AWARD CEE 2013 – NOMINEES’ NIGHT

Essl Museum, bauMax, VIENNA INSURANCE GROUP a Galéria MEDIUM / Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave pozývajú na umeleckú výstavu…