Písmo je dvojdimenzionálna architektúra vychádzajúca zo skúsenosti a predstavivosti.
Týmto citátom od významného návrhára písiem Hermana Zapfa sa riadi grafik Cameron Moll. Kníhtlačiar Bryce Knudson zasa vyznáva zásady poctivej remeselníckej práce na svojich starých tlačiarenských prístrojoch. V istej časti životov sa ich cesty stretli, aby vytvorili niečo neobyčajné, pre druhých možno inšpiratívne. Toto je článok o plagáte, ktorého tvorba trvala takmer jeden rok.
Kníhtlačiarske štúdio, alebo ak chcete, dielňa Bjørn Press sa zameriava na tlač svadobných oznámení, vizitiek, pohľadníc, kníh a plagátov. Bryce Knudson začal svoj biznis z potreby tvorby kvalitnejších vecí ako tých, ktoré nachádzal na trhu. Už v mladosti si všímal, ako ľudia v jeho okolí stále menej dbajú na veci, ktoré si kúpia. Bolo to ich kvalitou, respektíve nekvalitou. Vzťah k veci, ktorá je vyrobená prirýchlo a je myšlienkovo prázdna, sa totiž hľadá ťažko, ak vôbec. Možno to bolo tým, že mal od skorého veku starými rodičmi vštepovanú dôležitosť ťažkej ale poctivej práce. A tak aj v puberte a dospelosti mu boli neosobné sériovo produkované veci cudzie. Študent anglického jazyka spočiatku bral staré tlačiarenské stroje, ktoré si postupne zháňal, ako prostriedky na tlač svojej poézie. Tým, že celý proces bol len na ňom, mal úplnú umeleckú slobodu. Z koníčka sa postupne stalo zamestnanie. Vášeň však zostala. Tú zdieľa s manželkou Deborah, ktorá spolu s ním tvorí jediných zamestnancov Bjørn Press.
Bryce síce lipne na svojich starých strojoch (Heidelberg, Vandercook, Chandler & Price…), no neznamená to, že zanevrel na modernú techniku. Bryce pracuje aj s výstupmi z grafických editorov. Jedným z takých, kto prišiel za ním s digitálnou grafikou a požiadavkou na jej vytlačenie, bol aj Cameron Moll.
Začalo to dovolenkou v Ríme pri príležitosti desiateho výročia sobáša. Výlet sa však premenil na spoločné obdivovanie a štúdium detailov Kolosea. To, čo nasledovalo po návšteve Večného mesta, bol rok práce na projekte, v ktorom sa Cameron pokúsil vytvoriť zmenšenú kópiu Kolosea kompletne z písmen. Nazval to Colosseotype. Nadväzuje tým na umelecký prejav avantgardných umelcov dvadsiateho storočia, využívajúci výhradne text – lettrizmus.
Cameron, inšpirovaný talianskym kaligrafom M. Giovambattista Palatinom, digitálne reprodukoval ryté piktogramy. Tie potom vedľa seba, po zrelej úvahe, kreatívne ukladal. Staroveký amfiteáter je tiež zostavovaný z Goudy Trajan od Frederica W. Goudyho, fontu založeného na rímskych písmenách z podstavca Trajánovho stĺpu. Takisto tam môžeme rozpoznať font Bembo Pro. Ten zasa vychádza z pätkového písma vytvoreného Francescom Griffom v roku 1495.
Proces tvorby jedného symbolu