Reklamné plagáty Alfonsa Muchu

Možno sa aj vo vašich príbytkoch nachádzajú alegórie ročných období, rôznych častí dňa alebo umenia od najreprodukovanejšieho predstaviteľa art nouveau. Pozrime sa na jeho menej známe plagáty.

Hlavným motívom diela Alfonsa Muchu bola žena. Žena, ktorá v jeho plagáte nie výstrednosťou, ale pôvabom a tajomnosťou najprv upúta našu pozornosť a až následne si všimneme produkt. Ten býva často vyjadrený metaforicky, inokedy z neho vidieť iba menšiu časť.

 

perfecta

Cycles Perfecta (1902)
Symbolika je jasná – husté, neposlušné vlasy mladej cyklistky majú okrem pôžitku z jazdy predstavovať rýchlosť dopravného prostriedku, ktorý na prelome storočí zažíval svoj zlatý vek. Plagát bol vyhotovený pre anglickú spoločnosť Cycles Perfecta, ktorá pôsobila aj vo Francúzsku.

 

moet

Moët & Chandon (1899)
Významný výrobca šampanských vín spolupracoval s Muchom niekoľko rokov. Okrem plagátov vzniklo počas majstrovho „parížskeho obdobia“ predovšetkým množstvo pohľadníc propagujúcich vína stále aktívnych Moët & Chandon.

 

heidsieck

Heidsieck & Co (1901)
Začiatkom 20. storočia značku šampanských vín Heidsieck & Co (teraz Piper-Heidsieck) obľubovali panovníci Nemecka, Rakúsko-Uhorska, ale hlavne posledný ruský cár Mikuláš II. Mucha na to upozornil typicky ruskými vzormi na obruse, nad ktorým sa v prípitku skláňa vyššia spoločnosť. Na spodnej časti plagátu boli umiestnené emblémy znázorňujúce, že Heidsieck & Co je hlavným dodávateľom vín pre ruského cára.

 

Alfons_Mucha_-_1897_-_Bières_de_la_Meuse

Pivá z oblasti Mása (1897)
Aj Alfons Mucha sa, napriek popularite a rešpektu zo strany laickej i odbornej verejnosti, občas musel podriadiť požiadavkám zadávateľov. V tomto prípade išlo o plagát na pivo z regiónu Mása, kde mal zakomponovať aj prvky od iných (v súčasnosti neznámych) výtvarníkov – bohyňu rieky Mása a pohľad na pivovar z vtáčej perspektívy. Na severovýchodnú časť Francúzska má odkazovať červený mak. Ten v lete zdobí polia v jedinom regióne Francúzska, kde domáci preferujú skôr pivo ako víno.

 

lance

Lance Parfum „Rodo“ (1896)
Parfum Rodo vyrábala v Lyone spoločnosť Société des Usines Chimiques du Rhône. Mucha prostredníctvom výrazu ženskej tváre zdôraznil, že vtedy novinka – parfum nanášaný prostredníctvom rozprašovača (alebo skôr trysky) – sa aplikuje rýchlo a jednoducho.

 

flirtFlirt (1900)
Jednou zo spoločností, s ktorou nadviazal rodák z juhomoravských Ivančíc dlhodobú spoluprácu, bola aj Lefèvre-Utile. Na farebnej litografii propagujúcej ich hlavný produkt – sušienky Flirt – Mucha šikovne umiestnil na šaty slečny iniciály LU. Celý názov spoločnosti je vytepaný na železnom plote za flirtujúcimi postavami.

 

docu_typo

Documents décoratives
Ukážka Muchovho vlastného písma pochádza zo zborníku Documents décoratives, prvýkrát publikovaného v roku 1902. Plagáty, šperky, nábytok, príbory, tapety, písmo… Na 72 stranách autor predstavil svoje chápanie (obohatenie) výtvarného slohu zvaného secesia, čiže art nouveau.

 

slavia_

Slávia (1907)
Zadanie na výrobu plagátu pre Vzájemně pojišťovací banku prišlo v čase, keď Mucha portrétoval dcéru svojho mecenáša Charlesa Cranea. Mladá Američanka Josephine Craneová-Bradleyová sa tak objavila ako slovanská bohyňa aj na plagáte pre pražskú poisťovňu a neskôr, v roku 1920, tiež na prvej československej stokorunovej bankovke.

 

st.louis

Svetová výstava v St. Louis (1903)
Ešte pred prvým odchodom do Spojených štátov stihol Mucha vo svojom parížskom ateliéri vyhotoviť plagátové promo na Svetovú výstavu v St. Louis. Hlavným cieľom bolo nalákať francúzskych občanov na jazdu parníkom za týmto v poradí 15. významným podujatím.
Dumajúci indiánsky náčelník predstavuje starý svet, ktorý drží za ruku nová Amerika. Témou výstavy bola veda a technika. Na dolnej časti plagátu chcel zjavne zadávateľ reklamy zdôrazniť veľkoleposť udalosti tým, že porovnal hektáre, na ktorých sa konali minulé ročníky, s rozlohou výstavy v St. Louis.

 

Krinogen

Krinogen (1928)
Prípravky na obnovu rastu vlasov nie sú súčasťou len dnešných reklamných plôch. Aj Anna, sestra Alfonsa Muchu, prišla pred takmer sto rokmi na trh so zázračnou vodičkou Krinogen. A kto, ak nie jej brat, by navrhol ochrannú známku produktu. Tá sa následne objavila na pohľadniciach, plagátoch a, samozrejme, aj ako etiketa na fľaštičke s vraj blahodarnou tekutinou. Kruhový „vlasatý“ vizuál bol poslednou reklamnou zákazkou, ktorú Mucha zrealizoval.

 

zdroje:
I. Lendl: Alfons Mucha, Slovart, 2013
www.mujmucha.cz
www.muchafoundation.org
www.postersplease.com
www.mujmucha.cz
www.wikiart.org

1 comment
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť