Stretol som priateľa, ktorý má priateľa a ten je nešťastný. Vydáva dlho pripravovanú knihu umeleckých fotografií a peňazí je na takéto projekty (až výnimky) vždy málo. Zohnal si dobrú cenu na tlač i vďaka tomu, že majiteľ tlačiarne je z ďalekej rodiny. Pravdepodobne v zľave bolo i nou-nátlačky, nou-testy, nou-odsúhlasenie tlače… A tak už nasledoval len telefonát a fotograf dostal komplet vytlačené hárky a s nimi, ako sa ukázalo, na krk nôž. Celé to totiž vyšlo inak.
Technika všetko zrovnala. Demokratizácia práce, postavená na číslach a dodržaní hodnôt, akoby znížila úlohu človeka i v procese tlače. Stále dokonalejšie stroje držia kontrolu nad parametrami, čítajú a vyhodnocujú, ale ešte stále necítia. Pravdepodobne nie inteligencia ale emócie ostanú naveky hraničnou čiarou medzi strojom a človekom. Niekde tadiaľ prechádza i línia, ktorá oddeľuje skutočného tlačiara od spoľahlivej obsluhy stroja. Kým ten druhý je spokojný s rovnomerným vyfarbením, spasovaním, stabilitou denzity a všetkým ostatným, tak skutočný tlačiar vidí, že napriek tomu, že aj na jeho stroji je všetko ako má byť, fotografie na vypadnutých hárkoch nie sú v poriadku. Chýba im možno len iskra, nálada, odrazu sú neprirodzene zjednotené… Teraz totiž ešte nejde o to, čia je čo vina. To bude dôležité až keď bude autor a zadávateľ protestovať, niekedy kričať a priraďovať ľuďom mená zvierat a vecí. Teraz ide o to, že prichádza na svet kniha a ten, kto ju vytvoril, chce ľuďom sprostredkovať zážitok a emóciu (teda človečinu) s celkom presnou výslednou predstavou. Ak opomenieme množstvo práce a investícií, ktoré už v tej chvíli predstavujú tie body na kovolistoch, tak stojí za zamyslenie množstvo času, mnohokrát námahy, niekedy hodnota zničenej techniky, no predovšetkým, skutočne pred tým všetkým, neopakovateľnosť chvíle, zaznamenanej v tom zábere. Chvíle tak jedinečnej, že sa stala rozhodujúcou pri výbere práve tohto záberu spomedzi ostatných podobných z užšieho výberu.
Je asi ťažké zaradiť do procesu cit, úctu k práci tých, čo boli pred nami, pochopenie a zoradenie priorít. Ani jeden z týchto pojmov nie je merateľný strojovým časom, a cenou. Práve preto však chodíme jesť do reštaurácií, kde je kuchyňa lepšia a zaujímavejšia ako inde napriek tomu, že recept a suroviny sú rovnaké. Poznal som reštaurácie, kam chodili ľudia na obed podľa toho, ktorý kuchár dnes varí. Ani asi nenájdem lepší príklad pre porovnanie s tlačou umeleckých kníh. Koniec koncov v oboch prípadoch nestačí len aby výsledok bol stráviteľný, ale zákazník si musí skutočne „pošmáknuť“. Tak vám všetkým, ktorí ste sa našli v tomto príbehu, prajem v budúcnosti šťastie na kuchára a našim očiam dobrú chuť.
Stano Bellan
Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.
Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty
4 comments
Žiaľ, technika ide tak rýchlo hore a platy tak rýchlo dolu, že násť a stretnúť takého tlačiara je polovica úspechu a zároveň nevýslovné šťastie. Je to podľa mňa jedno z „povolaní“ – nie zamestnaní.
Tlaciar nie je a nema byt kuzelnikom, ani umelcom. Casy carovania su prec. Prave technika prinasa moznost doriesit ocakavanu farebnost a celkovy vysledok doma alebo v studiu pri monitore v klude bez zvysenych nakladov. Tie certifikovany natlacok pomoze. Chodit k stroju a kuzlit je potrebne skor vynimocne a vacsinou je to potom vec kompromisov…
Z remesla sa stala služba.
“Tlačiarina” Vám musí voňať. Poznal som ľudí, ktorý keď vošli do tlačiarne krčili tvár pri charakteristickom zápachu. Ja naopak som sa každé ráno tešil na príchod do práce aby som mohol cítiť známu vôňu :-)
Hovoríme o tlačiaroch vo všeobecnosti alebo tlačiaroch-umelcoch? Lebo tlačiari vo všeobecnosti sú presne takí ako tí “grafici” čo si kúpia počítač + 2 programy a sú “hotoví” grafici poskytujúci superslužby!!! A KREATIVITA?