Praha hľadá jednotný informačný systém

Hlavné mesto Českej republiky bude v súťaži vyberať podobu informačného systému pre verejnú dopravu a priestranstvá mesta.

Súťaž vyhlásil ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) a organizačne ju zastrešuje Czechdesign. Cieľom je vybrať tým odborníkov, ktorý navrhnú smart systém mestskej navigácie, ktorý bude vyhovovať potrebám občanov aj návštevníkov, či už pôjde o školákov, dospelých alebo seniorov, cestujúcich peši či v MHD, so špecifickými zrakovými či pohybovými potrebami, na výlete či na ceste do práce.

Aktuálny systém bol v dobe svojho vzniku na svetovej úrovni, od 80. rokov však nebol systematicky rozšírovaný a dnes výrazne zaostáva. Podľa informácií realizačnej štúdie mu chýba jednotný koncept, ktorý by spájal jednotlivé typy dopravy a cestujúcich informoval ucelene a zrozumiteľne.

Informačno-orientačný panel vo verejnom priestore (Legible London)

Dve kolá s užším výberom

Úlohou dizajnérov bude preto navrhnúť systém, ktorý zjednoduší pohyb po metropole. V praxi pôjde o fyzické výstupy v uliciach ale aj o digitálne prvky vrátane rôznych online aplikácií. Časť z nich bude implementovaná na už existujúce zástavkové označníky od OlgojChorchoj. Niektoré prvky ako napríklad tzv. totemy, ktoré zvýrazňujú vstupy do metra, Praha doteraz nevyužíva a budú sa navrhovať nové.

„Vysoké nároky na technologické i estetické kvality vychádzajú zo smelej ambície projektu vydobyť českej metropole poprednú pozíciu medzi svetovými orientačnými systémami tohto typu.  Chceme vytvoriť systém zrozumiteľný pre všetkých obyvateľov i návštěvníkov, s prihliadnutím na ich špecifické potreby. Náhrada existujúcich orientačných prvkov za nové bude proces na desaťročia, pretože k tomu bude dochádzať obvykle v rámci rekonštrukcií z iných dôvodov. Mesto tak  v tomto projekte nezaplatí nič zbytočne navyše,  doplnil Zdeněk Hřib, primátor Prahy. 

Súťaž bude prebiehať v dvoch fázach s užšou účasťou. Prihláška bude musieť byť doložená kvalifikačnými požiadavkami jednotlivých členov tímu a portfólom referenčných projektov. Z tých medzinárodná porota zložená z rešpektovanýh odborníkov vyberie súťažiacich, ktorí sa zúčastnia prvej fázy.

Ich úlohou bude spracovať komplexné zadanie pre vytvorenie celkového konceptu informačno-navigačného systému s praktickým znázornením typografie, farebnosti a namä funkčných princípov na rôznych 3D výstupoch. Predložené riešenie bude porota hodnotiť anonymne, najúspešnejší postúpia do druhého kola, v ktorom bude možné zapracovať aj komentáre poroty.

„Tento formát je ideálnou kombináciou verejnej a vyzvanej súťaže. Počiatočná otvorenosť súťaže umožňuje prihlásenie sa ľubovoľnému počtu uchádzačov z celého sveta, náročné kvalifikačné podmienky sú ale zárukou postupu iba tých najskúsenejších súťažných tímov. Nezávislé hodnotenie vyzvaných súťažiacich zaistí anonymné hodnotenie ich návrhov. Podarilo sa nám teda nájsť cestu, ktorá je najlepším predpokladom pre získanie toho najkvalitnejšieho výsledku.” vysvetľuje Petr Tomčík, riaditeľ ROPID.

Súťažné tímy a termíny

Uchádzači budú musieť splnieť kvalifikačné podmienky týkajúce sa najmä doloženia odbornosti a preukázateľných relevantných skúseností jednotlivých členov tímu.

„Jedným z požadavkov bude napríklad aj znalosť českého jazyka slovom i písmem minimálne jedného člena tímu. Povinnými členmi tímu bude grafický dizajnér, UX dizajnér a architekt urbanista alebo produktový dizajnér, každý tím musí mať zároveň svojho projektového manažéra, vysvetľuje riaditeľka Czechdesign Jana Vinšová.

Podanie súťažných ponúk bude vyžadované prostredníctvom tenderarena.cz.

Súťaž bude vyhlásená v auguste a prebiehať bude do konca tohto roku. Výsledky budú schválené Radou hlavního města Prahy a ich vyhlásenie je plánované na január 2022.

Zastávkový označník od OlgojChorchoj

zdroj: Czechdesign

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Absolut fľaše v PANTONE odtieňoch

Ako by asi vyzeralo spojenie PANTONE a Absolut? Odpoveď na túto otázku vám môže dať projekt grafického dizajnéra, ktorý…
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – Moods Coffee

Moods Coffee sa pohráva s myšlienkou, ako káva dokáže človeka nabudiť a zlepšiť mu náladu. A taký je aj obal, ktorý…
pokračovanie článku

Ako si poskladať reklamnú agentúru

4. marca 2014, 18:00 Connect Coworking, CVERNOVKA, Páričkova 18, Bratislava O tom, aké to je založiť si vlastnú agentúru a na čo…