Experimental animation meets pottery 1 580x326 - Ilustrácie v pohybe & hrnčiarstvo

Ilustrácie v pohybe & hrnčiarstvo

Čo vznikne zmiešaním zručností a skúseností animátora a dvoch hrnčiarov? Ilúzia pohybu na remeselnícko-umeleckom výrobku dennej spotreby.

 

Ešte pred tým, ako sa koncom 19. storočia v parížskom Grand Café konalo prvé verejné premietanie bratov Lumièrovcov, existovalo niekoľko vynálezov – hračiek, sláviacich úspech u davov bažiacich po pohyblivých obrázkoch. Jednou z týchto hračiek bol aj zoetrop. Zariadenie sa skladalo z pruhu papiera a malého otočného bubna. Papier s kresbami, zachytávajúcimi niekoľko fáz pohybu, bol umiestnený na vnútornej strane bubna. Ten mal po obvode vrchnej časti zvislé štrbiny. Krútením bubna mohol divák cez tieto štrbiny, vďaka prirodzenej nedokonalosti ľudského zraku, vidieť splývajúce kresby, čiže pohyblivý obraz. Čím rýchlejšie sa bubon roztočil, tým vyzerala animácia plynulejšie.

Angličan s neanglickým priezviskom, Jim le Fevre, našiel záľubu práve v zeotropoch. S nadšením ich v nemalých množstvách vyrába vo svojej dielni. Nie sú to však len napodobeniny spomínanej zábavky spred príchodu kinematografie. Jim le Fevre, filmár a animátor na voľnej nohe, držiteľ ceny BAFTA, vyrába originálne gramofónové zeotropy, ktoré dostali meno phonotropy. Jeden ste mohli napríklad zhliadnuť aj v upútavkách pre hudobnú stanicu MTV2.

Absolvent animovanej tvorby na Edinburgh College of Art sa prednedávnom stretol s bývalými spolužiakmi Roopom a Alice Johnstonovými. V dielni týchto dvoch hrnčiarov sa tak počas dvoch dní spojila tradičná hrnčiarska technika so svojskou animáciou. Jim, po prvotných pokusoch, vygeneroval na počítači každú jednu snímku, ktorú následne namaľovala Alice keramickými farbami na misu. Tá zasa vznikla pod rukami Roopa.

Pre obidve strany to bola úplne nová skúsenosť. Alice sa musela, v prospech plynulosti animácie, podrobiť na milimeter presnému zoraďovaniu obrázkov (záberov). Jim sa prvýkrát dostal do styku s precíznym a nutne neuponáhľaným hrnčiarskym remeslom. Po ukončení práce musela byť misa na čas uložená v keramickej peci.

S dúfaním, že vypaľovanie misu neporušilo, sa kamaráti opäť stretli až o dva týždne. Misa nemala žiaden kaz a získala potrebnú pestrú farbu a lesk. Rýchly hrnčiarsky kruh oživil let vtákov na vonkajšej a štylizovaný pohyb vetra na vnútornej strane misy. Prvý keramický phonotrope bol na svete.

Craft Council Jim

  • Pozretí7878

pridaj komentár