Národná cena za dizajn chce viac digitálnych a reklamných tvorcov

Národná cena za dizajn po rokoch prechádza veľkými zmenami, ktorými chce reagovať na súčasnosť a rozmanité formy dizajnu.

Viac priestoru pre digitál a reklamu

Národná cena za dizajn po dvoch rokoch opäť ocení najlepší slovenský komunikačný dizajn. Chce sa však posunúť smerom vpred a poskytnúť väčší priestor digitálnym a multimediálnym projektom či reklamným kampaniam. 

„V minulosti sa prihlasovali najmä publikácie či plagáty. To je skvelé, no NCD musí prezentovať široké spektrum dizajnu, ktoré na Slovensku vzniká. Preto chceme pritiahnuť viac tvorcov reklamného či digitálneho dizajnu,” dizajnér Boris Meluš, tohtoročný kurátor ocenenia.

Problémom boli podľa organizátorov priveľmi všeobecné kategórie, v ktorých sa súťažilo: profesionálny dizajn, študentský dizajn a dizajn s pridanou hodnotou. Vďaka tomu sa často stávalo, že spolu súťažili charakterom výrazne odlišné projekty, napríklad kniha s reklamnou kampaňou. To sa má teraz zmeniť a projekty budú súťažiť na základe žánru. Kategórie sa preto po novom rozčlenia do 9 oblastí komunikačného dizajnu:

  • identita
  • kampaň
  • knihy a publikácie
  • digitál
  • animácia a video
  • priestor
  • písmo
  • obal a objekt
  • plagát a vizuál

Nová kategória pre špeciálne projekty

Porota v každej oblasti vyberie maximálne troch nominovaných, z ktorých neskôr vyberie víťazov. Najlepšie študentské práce budú ocenené samostatne, kategória Dizajn s pridanou hodnotou zase ponesie nové meno – Nové horizonty. Miesto v nej nájdu projekty, ktoré sa vymykajú bežným zadaniam v ostatných oblastiach, ako sú autorské a experimentálne projekty alebo výskum a vývoj v oblasti komunikačného dizajnu. Projekty, ktoré aktívne vstupujú do spoločenských, ekologických tém či inovácií, môže porota oceniť špeciálnou cenou Dizajn s presahom. Novým ocenením bude Cena za ilustrácie v kontexte dizajnu, ktorú udelí Slovenské centrum dizajnu spolu s asociáciou ilustrátorov ASIL. Spomedzi všetkých ocenených porota udelí aj cenu “Grand Prix” pre dizajnéra/dizajnérku/štúdio roka.

Hodnotenie však bude flexibilné, zoznam ocenení tak môže každý rok vyzerať inak. Ak sa totiž v niektorej oblasti do súťaže neprihlási dostatočný počet kvalitných projektov, porota v nej nemusí ocenenie udeliť. 

Porotcovia z rôznych oblastí

Pestrosť, ktorá je cieľom tohtoročnej ceny, sa odrazila aj na zložení poroty, ktorej členovia pochádzajú z viacerých oblastí komunikačného dizajnu. Jej členmi sú kurátorka digitálneho dizajnu z viedenského Múzea úžitkového umenia Marlies Wirth, CEO reklamnej agentúry MUW SAATCHI & SAATCHI Rastislav Uličný, česká grafická dizajnérka Adéla Svobodová, uznávaný poľský dizajnér Jacek Mrowczyk a kurátor NCD 2020 a laureát ocenenia za rok 2016 Boris Meluš.

Prihlásovanie je stále otvorené

Ak sa chcete zapojiť do súťaže, ešte stále stíhate. Prihlásiť prácu do NCD 2020 je možné do 1. júla. Počas leta z prihlásených projektov porota vyberie nominácie, ktoré budú prezentované na jeseň. Tradičná výstava to však kvôli súčasnej situácii možno nebude. V hre je podľa Márie Riškovej zo Slovenského centra dizajnu, ktoré súťaž organizuje, viacero možností. Výstava, či už v tradičnej alebo virtuálnej forme, bude takisto odrazom zmien v súťaži

Prihlasovací formulár, podmienky prihlasovania a viac informácii nájdete na webe ncd.scd.sk

zdroj: NCD

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Starodávné japonské umění půjčování si jako únik z reality lockdownu

V Japonsku existuje termín čínského původu zvaný Shakkei, který doslova znamená „vypůjčená krajina“ – princip začlenění krajiny pozadí do kompozice zahrady. Právě tento sentiment tvoří základ nejnovější série June Mineyama-Smithson Lockdown Mindscape.
pokračovanie článku

Cassannet – CE verzia fontu

Vďaka upozorneniu Mariana Jaslovského na facebooku som objavil veľmi pekný, trochu vintage, trochu art-deco font Cassannet. Obsahuje tri základné…