Baskerville písmo, o ktorom bol predošlý diel nášho seriálu, bolo v mnohom prelomové. V porovnaní s Old Style predchodcami, bol na prvý pohľad viditeľný veľký nepomer medzi tenkými a hrubými líniami znakov. Podľa súčasníkov bol tento kontrast taký výrazný, že doslova „oslepoval“. Nie o ňom však dnes budeme hovoriť. Písma typu Modern, známe aj ako Didone (synonymum pre Modern), posunuli hranice ešte ďalej.
Baskerville – Didot – Bodoni
Prvé Modern písmo sa prisudzuje Firminovi Didotovi, ktorý pochádzal z Francúzska. Na stránky tlače a kníh sa dostalo v roku 1784 a odozva na seba nenechala dlho čakať. Prišla v podobe písma Didone, ktoré vytvoril Giambattista Bodoni. Taliansky typograf, ktorý sa venoval aj razbe foriem písmen a tlači sa inšpiroval prácou Johna Baskervillea ako aj písmom Romain du Roi. To bolo vytvorené vo Francúzsku ešte v roku 1692 a malo ploché pätky. Fonty, ktoré navrhol Baskerville, si Bodoni veľmi vážil.
V súčasnosti sa práca tohto Taliana spája najmä s neuveriteľným množstvom interpretácii v digitálnej forme. Niektoré sú verné svojej predlohe, iné obsahujú prvky, ktoré ich od originálu odlišujú; možno ich však považovať za rovnako kvalitné. No a potom sú tu samozrejme tie, ktoré sa až tak veľmi nevydarili.
Sám Bodoni bol veľmi plodný tvorca. Počas života vytvoril stovky písiem. Museo Bodoniano v Parme (hádajte komu je venované :)) má vo svojej zbierke exponátov 25 000 foriem vytvorených práve Giambatistom Bodonim. Publikácia, ktorú nazval Manuale Tipografico z roku 1818 pozostáva z vyše stoštyridsať roman fontov s italics variantom. Treba dodať, že ide len o zväzok jeden. Pokračovanie obsahuje početné ornamenty z rozličných písiem, medzi inými aj arabské, grécke, či ruské a tibetské.
Ako Modern písmo vyzera?
Medzi poznávacie znaky Didone fontov patrí spomínaný vysoký kontrast ťahov, tenučké serify, či malé otvory. Ak by ste sa napríklad v Baskerville zbavili zahnutých pätiek a pridali na hrúbke zvislých línií, dostali by ste písmo, ktoré sa vzdialene ponáša na písmo Didone.
Písma typu Modern predstavovali výrazný odklon od predošlých humanisticky vyzerajúcich, ručne tvorených znakov. Na rozdiel od predchodcov, ktorý mali výrazne kaligrafické tvary, tieto písmená majú precízny, čistý vzhľad. Žiadne mimovoľné odchýlky, ktoré by mohli vychádzať z interpretačných sklonov autora.
Na čo sú teda Modern dobré?
Pomer horizontálnych a vertikálnych rozmerov vytvára znaky, ktoré pôsobia vzpriamene a elegantne. Na človeka vplývajú pokojne, nenútene. Nehodia sa napríklad pre rozsiahle úseky textu, kedy vertikály písmen narúšajú horizontálny rytmus bloku. Písmená typu Modern sú primárne vnímané zhora dolu. Nevedú oko po stránke. Potrebujú navyše dostatok priestoru a štedré okraje.
V prípade, že Didone font nie je jediný, ktorý plánujete využiť, je potrebné sekundujúce písmo vyberať starostlivo. Font, ktorý je príliš dominantný, by mohol všetko rozhádzať a spôsobiť, že výsledok bude pripomínať cirkusový plagát. Navyše navrhnutý slepým klaunom.
Tip: ITC Bodoni predstavuje skvelú alternatívu, ak plánujete Modern použiť v menších veľkostiach.
Kde nájsť Bodoniho a Didota dnes
Máte poruke módny magazín? Otvorte ho a je vysoko pravdepodobné, že narazíte práve na písma typu Didone. Pre prípad, že by ste chceli vyskúšať nejaké pekné moderné interpretácie, skúste tieto:
Ambrosie od Jean Francoisa Porcheza
Didot od Jonathana Hoeflera
zdroj: ilovetypography.com, justcreative.com