Viacmesačná príprava malého tímu usporiadateľov, ktorá vyvrcholí niekoľkými dňami intenzívnych zážitkov pre tisíce návštevníkov bažiacich po živej hudbe pod holým nebom – to sú v skratke letné hudobné open air festivaly. Pozrime sa trocha bližšie na logá niektorých z nich.
Bažant Pohoda
V každodennej komunikácii už bežne používané pôvodom české slovo „pohoda“ má v spojitosti s najväčším multikultúrnym festivalom na Slovensku odzrkadľovať spolupatričnosť, toleranciu, príjemnú náladu a nádej. To všetko sa spredmetnilo Martinovi Beďatšovi vo fotografii dvoch bábätiek sediacich v orechovej škrupine. Gitarista zo skupiny Bez ladu a skladu spolu s Dušanom Šimunom využili fotografiu ako hlavný motív na plagátoch prvého ročníka v roku 1997.
Za súčasnou podobou loga stojí maliar, ilustrátor a grafický dizajnér Igor Derevenec.Ten objímajúce sa bábätká graficky upravil, respektíve prekreslil do vektoru v roku 1999.
Pre hudobný festival atypické logo už dávnejšie prekročilo naše hranice. Pôvodne jednodňové podujatie s ôsmimi vystupujúcimi kapelami sa v posledných rokoch opakovane umiestňuje na popredných miestach v rebríčkoch odborných európskych serverov a časopisov, ktoré hodnotia najlepšie letné hudobné festivaly.
Topfest
Súčasné logo Topfestu vytvoril v roku 2011 Michal Slovák v spolupráci s Markom Viskupičom pod značkou CTRL ALT. V tom istom roku stála už neexistujúca spoločnosť za celou vizuálnou identitou „najväčšieho rockového festivalu na Slovensku s najlepším zvukom“. Okrem iného tiež v CTRL ALT vyhotovili pre Topfest vizitky, oficiálnu webstránku, plagáty alebo aj aplikácie na iPhone.
Organizátori nechali Michalovi pri práci na redizajne loga voľné ruky. Začal tým, že si prešiel množstvo písiem hľadajúc to, ktoré by čo najlepšie dokázalo vyvolať pocit, že ide o rockový festival. Jedno písmo pre tento účel dokonca aj sám vytvoril. Nakoniec však nebolo použité. Najviac totiž naplnilo jeho predstavy špecifické serifové písmo ITC serif gothic.
Predchádzajúce logo trojdňového podujatia nespĺňalo viacero kritérií pre správnu použiteľnosť vo všetkých printových a elektronických médiách. Zachovaním predĺženého úvodného a posledného písmena Michal aspoň takýmto spôsobom nadviazal na svojho predchodcu.
Lodenica
V roku 2012 sa Michal Slovák podieľal aj na tvorbe nového loga pre country festival Lodenica. Zadanie znelo modernizovať jeho vtedajšiu podobu, z ktorej bolo však treba v nejakej podobe zachovať symbol prekríženej gitary s veslom.
Intuícia Michala tentoraz priviedla k fontu Los Lana od Latinotype, ktorý mal vhodný folkovo-trampský nádych. Font upravil a v rovnakom grafickom štýle vytvoril symbol vesla s gitarou.
Ďalšou z podmienok bolo zachovanie žlto-hnedej farebnosti, ktorá ostala rovnaká aj v tomto ročníku, na ktorom sa Michal už žiadnym spôsobom nepodieľa.
Grape festival
Tak ako Topfest a v minulosti aj Hodokvas, tak i festival Grape na pár dní otvorí brány hudbe na piešťanskom letisku.
Autorom loga je vyštudovaný architekt v súčasnosti pôsobiaci v oblasti grafického dizajnu a ilustrácie Pavol Bartoš. Mladý Bratislavčan pracuje na vizuáloch pre festival, v ktorom sa predovšetkým prepletajú tóny indie rocku a elektroniky, už od jeho druhého ročníka (2011).
Organizátori Ďuro Podmanický a Ján Trstenský sa netaja tým, že festival pripravujú hlavne pre mladšie generácie, preto aj celkový vizuál vždy vychádza zo súčasných trendov. Z tohtoročného je cítiť návrat k dekoračným princípom art nouveau, kaligrafii alebo možno tiež inšpiráciu vzormi z havajských košieľ.
Pre organizátorov je vizuál jednou z podstatných súčastí každého ročníka – určuje kredit celej akcie. Preto sa práca na ňom začína vždy už na jeseň. Dvojica hlavných organizátorov si vtedy zvolí smerovanie, motív kampane. Inštrukcie sú následne posunuté Pavlovi Bartošovi, ktorý nosnú tému graficky spracuje.
Každoročne je tu snaha zachovať spoločné prvky a moderný štýl, ktorý bol stanovený už minulými ročníkmi. I keď logo vždy dobre sedí s vizuálnym konceptom konkrétneho ročníka, jeho každoročná obmena, ako priznáva aj Pavol Bartoš, nie je práve najideálnejším riešením. Doteraz ale spoločne nenašli logo, ktoré by festival definovalo v širšom časovom kontexte a boli s ním maximálne spokojní.
Tvorbu Pavla Bartoša môžete zhliadnuť aj na jeho webstránke, kde okrem iného nájdete aj vizuály pre minulé ročníky Grape festivalu.
Uprising reggae festival
Siedmy ročník festivalu na Zlatých pieskoch, kde sa prezentujú predovšetkým popredné osobnosti domácej a svetovej reggae hudby, propaguje logo od grafického dizajnéra Adama Križku.
Na začiatku bol jednoduchý náčrtok od organizátorov, vytvorený v „legendárnom“ skicári. Ich predstavu loga so symbolom leva, slnkom, morom, reproduktormi a trikolórou rastafariánskeho hnutia Adam previedol do vhodnej podoby, pričom zachoval takmer identickú kompozíciu.
Ako spomína, logo navrhoval vo svojom „grungeovom období“, keď všetky vizuály poťahoval dostatočne ošarpanými kamennými, kovovými alebo drevenými textúrami.
Hip Hop Žije
Bratislavské Zlaté piesky patria v lete aj inému žánrovému festivalu, a aj s tým je spojené meno Adama Križku.
Vzniku loga predchádzalo veľa brainstormingových sedení Adama s jeho kolegom – art directorom Jánom Žiškom. Spolu sa pokúsili presvedčiť klienta, že by logo mohlo byť v podobe betónového 3D nápisu „poletujúceho“ nad čistým pozadím.
Ani po opakovanom predložení niekoľkých verzií sa však klient s nápadom nedokázal plne stotožniť a nakoniec bola dvojica nútená upustiť od tohto konceptu. Chalani z RhbDesign začali vizuál postupne zbavovať všetkých nepotrebných detailov, až kým ho nedostali do súčasnej minimalistickej podoby.
Vrbovské vetry
Jeden zo sloganov na tabuľke hlása: „Zlým ľuďom vstup prísne zakázaný!“ Nachádzate sa na festivale v mestečku Vrbové.
Jeden z jeho organizátorov Branislav Jobus je tiež členom hudobno-pracovného zoskupenia Vrbovskí víťazi, ktoré už niekoľko rokov predvádza na pódiách, ako znie „priemyselný folklór“. Ich hudobnými nástrojmi sú okrem iného aj rúry, vysávače a plastové tabuľky. Jedinou témou textov ostáva práca a dodržiavanie bezpečnosti pri nej. Jobus s bezpečnostnými tabuľkami prichádza tiež denne do kontaktu ako technik v atómovej elektrárni neďaleko jeho bydliska.
Okrem hudby, predovšetkým zo Slovenska a Čiech, program akcie v areáli futbalového ihriska vypĺňajú dostihy na hojdacích koňoch, streľba z poplašnej pištole alebo tiež lov na vrbovské endemity. Klasikou sa stala tiež Formula nula – jediné automobilové preteky na svete, kde je pilot mimo kokpitu vozidla, čím je zaručená jeho absolútna bezpečnosť.
Vhodnejší symbol ako bezpečnostná tabuľka teda snáď ani neprichádza do úvahy. Braňo Jobus však prišiel s nápadom využívať tabuľkové logo iba nedávno. Koníka so svätožiarou graficky spracoval Roman Muška. (Húpací kón je „preccedom“ recesistickej multiorganizácie Kriak, ktorej je Jobus členom už od mladosti.)
Hravosť, humor a láskavosť – to sú základné pojmy, ktoré sa aj v minulosti vizuálne skonkretizovali v logu malého veľkého festivalu.
Fun rádio Dohoda
Tretie najpočúvanejšie rádio na Slovensku stojí za festivalom, ktorý postupne v štyroch mestách prezentuje domácich muzikantov znejúcich po celý rok z jeho éteru. Organizátori dávajú však zároveň možnosť predviesť sa aj mladým regionálnym kapelám.
Predovšetkým v Nitre, Bojniciach, Malackách a Poprade môžete byť svedkom zvýšeného výskytu plagátov, kde popri zozname účinkujúcich a claime: „My vám hráme, vy sa zabávate“ dominuje na zadnej časti purpurových plaviek aj logo od agentúry Istropolitana Ogilvy.
Logo má pomerne jednoduchú symboliku. Reproduktor svojím tvarom nahrádza písmeno O a zároveň odkazuje smerom k hudbe ako hlavnej náplni podujatia.
Reklamná agentúra Istropolitana Ogilvy zastrešovala komunikáciu Fun rádia v rokoch 2006 až 2009. Za toto obdobie stihla vytvoriť niekoľko úspešných kampaní, okrem iného aj známu „Ja som Fun rádio“, za ktorú získala v roku 2009 Zlatú Effie v súťaži efektivity marketingovej komunikácie Effie Slovakia.
Festival Lumen
Festival gospelovej hudby s konceptom „city music festival“ sa tento rok uskutočnil už po 22. raz. Tak ako v predchádzajúcich ročníkoch aj teraz sa tak stalo na námestí a v širšom okolí centra Trnavy.
Logo vzniklo spolu s festivalom v roku 1993. Odvtedy prešlo len jemným redizajnom. Skladá sa z ikony gitaristu a reflektoru, ktorý „svieti“ spoza hudobníka. Dôraz na žltý kruh súvisí so slovom „lumen“, čo znamená latinsky „svetlo“. Písmo nesúce názov podujatia bolo navrhnuté špeciálne pre festival. Meno autora loga sa nám získať nepodarilo.
Let it roll Slovakia
Let it roll open air Slovakia je dcérska verzia českého drum and bass festivalu, ktorý mal ešte predtým podobu jendonočných akcií v pražských kluboch a továrenských halách. V rekreačnom stredisku Duchonka sa toto leto uskutočnil jeho druhý slovenský ročník.
Autorom značky LIR je Rudolf Matějček. Značka vznikla pre letné vydanie festivalu v roku 2009 ako doplnok existujúceho loga Let it roll od Matěja Sychru. Trojpísmenová skratka je vytvorená z mierne upraveného rezu fontu Frutiger. Značka sa používa podľa formátu buď samostatne, alebo v kombinácii s nápisom Let it roll.
„Hlavnou požiadavkou bolo vytvorenie ľahko variovateľnej značky pre veľmi špecifickú tvár festivalu, ktorá sa s každým ročníkom tematicky mení. Bolo teda potrebné vytvoriť skutočne ľahko čitateľnú a výraznú kostru. Zvolil som do seba zapadajúce custom znaky LIR. Na základ sa potom nabaľuje ďalší obsah – či už tvarový alebo obsahový (rôzne jazykové mutácie, verzie pre leto/zimu a podobne),“ hovorí Rudolf Matějček.
Folklórny festival Východná
Festival v blízkosti Vysokých i Nízkych Tatier je najstarším celoslovenským festivalom (1953) kladúcim dôraz na prezentáciu tradičných foriem ľudového umenia, obohacujúc ho o nové tvorivé prístupy a interaktívne typy programov.
Podujatie, ktoré sa kedysi nazývalo Slávnosti vo Východnej, vizuálne komunikuje aj cez logo od typografa a fotografa Pavla Blaža. Štylizovaná žena v kroji sa po prvýkrát objavila na propagačných materiáloch už v roku 1980. Predtým, viac ako desať rokov, sa na programových brožúrach, pozvánkach, platniach, kalendároch atď. objavovalo logo od akademickej maliarky Yvonny Hanákovej. Jej logo predstavovalo šesť žien tancujúcich tradičný tanec „karička“.
zdroje: doba.sk • kultura.sme.sk • musicserver.cz • poprad.korzar.sme.sk • www.festivalvychodna.sk • www.litcentrum.sk