Spoznali ste všetkých deväť log?
Celoslovensky pôsobiace občianske hnutie, stojace na čele revolučných zmien v novembri a decembri 1989, vzniklo na stretnutí viac ako 450 umelcov, ochranárov, osobností spoločenského života a študentov v bratislavskej Umeleckej besede 19. novembra 1989. Jeho názov bol prijatý deň na to.
Logo Verejnosti proti násiliu (VPN) vytvoril vyštudovaný architekt Karol Rosmány. Podľa vlastných slov tak učinil v štvrtý alebo piaty deň po 17. novembri. Z množstva skíc koordinačný výbor VPN na čele s výtvarníkom Miroslavom Cipárom vybral práve „véčko“ − ľahko pochopiteľnú metaforu nádeje a radosti v národných farbách. Podľa niektorých sa však až príliš podobný obrazový symbol objavoval na transparentoch v uliciach Bratislavy už pár dní pred jeho vyhotovením. Jeho autormi boli študenti VŠMU.
Oficiálne logo sa následne objavovalo na námestiach po celom Slovensku − najprv na plagátoch alebo odznakoch, neskôr aj na obálkach občasníka Verejnosť, ktorý upravoval Rosmány. Grafickú značku VPN vytvoril bez nároku na honorár.
Karol Rosmány spolu s ilustrátorom a grafickým dizajnérom Janom Meisnerom stál tiež za vizuálnou stránkou volebnej kampane VPN z roku 1990.
Počas osláv 25. výročia Nežnej revolúcie Rosmány upravil logo s cieľom poukázať, aké podľa neho panujú pomery v súčasnosti, hlavne čo sa týka ľudí na čele štátu.
S logom talianskej skupiny Enel sa stretávame pomerne často na tlačovinách, ale aj televíznych obrazovkách. Jeden z vedúcich hráčov na trhu s elektrinou a plynom v Európe a Latinskej Amerike, väčšinový vlastník akcií Slovenských elektrární, je častým sponzorom kultúrnych a iných akcií na Slovensku.
Autorom oranžovej značky, ktorá v sebe spája slnko a strom ako symbol prepojenia energie a ekológie, je Holanďan Bob Noorda. Ako vzniklo jednoduché, elegantné logo, môžete zhliadnuť v krátkom videu, odhaľujúcom proces tvorby grafického dizajnéra, ktorý od 50. rokov minulého storočia pôsobil v Taliansku.
Minulosť Henryho Nocka, ktorý si v roku 1772 založil v Londýne svoju prvú firmu, bola veľmi hmlistá. Vedelo sa o ňom len to, že pochádza z Birminghamu a má slabosť pre strelné zbrane. Mnohí však nevedeli, že nie ako ich aktívny používateľ, ale ako ich výrobca. Nock, posilnený o svojho zaťa Jamesa Wilkinsona, si čoskoro aj v najväčšom meste vtedajšieho Spojeného kráľovstva Veľkej Británie urobil dobré meno vďaka inováciám v oblasti dizajnu a výkonnosti športových a vojenských zbraní.
Ďalšie odvetvie, v ktorom Nockova firma už po jeho smrti začala pôsobiť, boli kordy a šable. Z tohto obdobia pochádza aj prvé logo spoločnosti.
Kým anglická spoločnosť nadobro zakotvila pri holiacich potrebách, stihla ešte vyrábať písacie stroje alebo záhradné a kuchynské nožnice. Vo Wilkinson Sword dokonca vyrábali ako jedni vôbec z prvých aj motocykle.
Filmovú produkčnú spoločnosť Touchstone Pictures založila a vlastní Walt Disney Company. Pre spoločnosť Disney, ktorá sa už koncom 70. rokov chcela začať venovať aj dospelému divákovi, bolo vlastné meno a logo v tomto smere skôr bremenom. Pod hlavičkou Touchstone Pictures mohli vyrábať aj akčné a komediálne filmy, ktoré neboli vhodné pre celú rodinu.
Pojem Touchstone označuje v angličtine tmavý kameň v tvare dosky, ktorý slúži na testovanie drahých kovov. Odtiaľ pochádza aj symbolika zo známeho loga, ktoré vzniklo tak ako filmová spoločnosť v roku 1983. Grafický dizajnér Jerry Kuyper z Landor Associates sa zameral na testovanie kvality zlata. Tá sa v minulosti poznala buď podľa kresby zlatom na touchstone, alebo jeho rozštiepením na rovnakom povrchu. Preto nám logo pripomína zlatý blesk. V prenesenom slova zmysle ide teda o dôraz na kvalitu pri produkovaní a vydávaní filmov.
Grafická značka známa aj pod prezývkou Thunderball, čiže guľový blesk, prešla výraznejšou obmenou v roku 2002. Logo redizajnovalo multidisciplinárne štúdio z Hollywoodu – Picture Mill. Upravené logo, ktoré sa objavilo v našom logokvíze, debutovalo pred filmom Znamenia od M. Night Shyamalana.
Bezdrôtový technologický štandard pre výmenu dát na krátku vzdialenosť medzi dvoma alebo viacerými elektronickými zariadeniami bol vyvinutý v roku 1994 švédskym výrobcom telekomunikačných technológií – Ericssonom.
Slovo Bluetooth je „poangličtená“ verzia škandinávskeho Blåtand/Blåtann, čo bol epiteton dánskeho kráľa Haralda Modrozuba, ktorý vládol v 10. storočí. Modrozub sa stal známy pre zjednotenie znepriatelených kmeňov po celej Škandinávii do jedného kráľovstva.
Logo Bluetooth tvoria dve spojené runy (najstaršie písmo nordických národov). ᚼ (Hagall – písmeno H) a ᛒ (Bjarkan – písmeno B) sú iniciály kráľovho mena.
A prečo Modrozub? Ak si myslíte, že za to môže Haraldova záľuba v konzumácii čučoriedok, tak si myslíte správne.
V rodinnom erbe vlastníka novozaloženej námornej spoločnosti na ostrove Šikoku podnikateľa Yataro Iwasakiho sa nachádzali tri diamanty. Písal sa rok 1870. O päť rokov na to skrsla v hlave mladého Japonca myšlienka o zlúčení tohto erbu s erbom feudálneho lordstva jeho rodiny (tri dubové listy). Krátko potom, v rámci jeho záľuby v spájaní či kombinovaní, zmenil Iwasaki aj samotný názov svojej spoločnosti. Mitsu v japončine znamená tri. Slovo hishi označuje kosoštvorec alebo tiež tvar diamantu. Japonci občas zamieňajú „h“ za „b“, ak sa objaví uprostred slova. Tak vznikol názov Mitsubishi Mail Steamship Company.
Súčasné výrazne červené logo s hrubšími, teraz už s individuálnymi diamantmi, vzniklo vo výtvarnom oddelení spoločnosti v roku 1964.
Logitech je švajčiarsky výrobca periférnych zariadení pre osobné počítače, založený v roku 1976 spolužiakmi Danielom Borelim a Pierluigim Zappacostom.
Tvorcom prvého loga (1981) bol Antoine Cahen. Renomovaný švajčiarsky priemyselný dizajnér umiestnil všetkých osem písmen z názvu spoločnosti do modrého štvorca. Cahen pre Logitech navrhol tiež prvú počítačovú myš.
Logo, z ktorého vychádza to terajšie, vyhotovil v roku 1988 Timothy Stebbing. Bol vtedy vôbec prvým grafickým dizajnérom zamestnaným v svetovo úspešnej kalifornskej spoločnosti Frog Design.
„Oko“ bolo aktualizované o osem rokov neskôr. Autorom bol opäť Timothy Stebbing, teraz už ale vystupujúcim pod priezviskom Wilkinson. Spojenie oka, červenej šípky a zelenej plochy má predstavovať laserovú myš, takže nie webkameru či gumeného medvedíka.
S nie veľmi šťastným riešením pretransformovať logo do 3D podoby prišlo vedenie Logitechu pred deviatimi rokmi. Omnoho modernejšie pôsobí však jeho jednoduchá jednofarebná podoba, ktorú Logitech predstavil v roku 2012.
Logo rakúskej bankovej skupiny sa skladá z dvoch prekrížených konských hláv nazývaných Giebelkreuz. Ide o predovšetkým v minulosti využívaný architektonický prvok nesúci skôr symbolický ako praktický význam. Ozdoba na vrcholkoch sedlových striech alebo priečeliach domov predstavuje ochranu rodiny žijúcej v jednom obydlí pred nepriaznivým počasím alebo iným zlom. V tomto ponímaní logo jasne tlmočí hodnoty organizácie – oddanosť, sila (kone) a bezpečie, ochrana (strecha).
V súčasnosti takmer celosvetovo známy „štítový kríž“ sa stal ochrannou známkou Raiffeisen ešte počas života jej zakladateľa Friedricha Wilhelma Raiffeisena (1877). Ako logo ho začala medzičasom už banková skupina využívať až od 60. rokov minulého storočia. Vtedy boli firemnými farbami červená a oranžová. Výraznú kontrastnú kombináciu žltej a čiernej využívajú v RZB Group od roku 1984.
Logo verejnoprávnej Českej televízie po rozpade federácie v roku 1993 priamo nadviazalo na logo vládneho média – Československej televízie (ČST).
„Televízna obrazovka“ sa prvýkrát na obrazovkách objavila v roku 1963. Stalo sa tak na základe výsledkov súťaže, ku ktorej vedenie ČST vyzvalo študentov z oddelenia úžitkovej grafiky na pražskej Vysokej škole umeleckopriemyslovej, ktoré viedol maliar a typograf František Muzika. Víťazný návrh vytvoril Roman Rogl. Až v roku 1969 do loga pribudlo písmeno S. Grafickú značku upravoval jej pôvodný autor. V tom roku bolo logo tiež prvýkrát zahalené do troch farieb.
Posledný zásadný redizajn loga pochádza už od medzinárodne známeho štúdia Najbrt. Písmená „Č“ a „t“ prešli dosiaľ najvýraznejším zjednodušením, keď sa už dostali do podoby dvoch abstraktných tvarov ako daných písmen. V Najbrte vychádzali z toho, že symbol si už každý automaticky vizuálne spojí s pôvodným logom. Modernizáciou prešlo aj písmo. TV Sans, ako bolo písmo vytvorené Marekom Pistorom nazvané, vďaka kvalitnému kerningu pôsobí pôvabnejšie ako jeho predchodca. Písmo bolo vytvorené v dvoch verziách – Screen a Print. Verzia Screen svojou proporciou lepšie sedí k pomeru strán obrazovky 16:9.
zdroje: ihned.cz • nydesigncompany.com • tvtropes.org • wikipedia.com • www.17november1989.sk • www.bankovnipoplatky.com • www.ceskatelevize.cz • www.closinglogos.com • www.logodesignbuzz.com • www.mitsubishimotors.sk • www.najbrt.cz • www.nytimes.com • www.raiffeisen.sk • www.seas.sk • www.sme.sk • www.zivotpo.sk