Tipovali ste správne?
Počiatky loga jedného z najvýznamnejších výrobcov bielej a čiernej techniky siahajú do dvadsiatych rokov minulého storočia. Zamestnanec holandskej spoločnosti, priemyselný inžinier Louis Christiaan Kalff, vtedy prišiel s nápadom na symbol, ktorý by mal výstižne reprezentovať firmu. Tri vlnovky mali byť podľa Kalffa odkazom na fakt, že zvuk sa skladá z vĺn putujúcich éterom. Jeho autorstvo však nie je úplne isté. Ďalší zamestnanec Johan van der Ley totiž tvrdil, že on je skutočným tvorcom grafickej značky spoločnosti. Hviezdy mali podľa neho symbolizovať elektrické osvetlenie, tri vlnky ich mali iba postupne spojiť do jedného celku. Logo bolo oficiálne predstavené v roku 1938. Ešte predtým musel byť kruh (predstavujúci zemeguľu) s hviezdami a vlnami doplnený o štít. Dôvodom bola prílišná podobnosť s ochrannou známkou Imperial Chemical Industries (ICI). Takže nakoniec to mohlo byť úplne inak a páni Kalff a Ley len pričasto navštevovali Londýn, kde ICI pôsobila.
Iba prednedávnom logo Philips prešlo redizajnom. Minulý rok sa spojil interný dizajnérsky tím spoločnosti Philips s agentúrami Interbrand, Ogilvy a OneVoice, aby priniesli mierne zjednodušenú, oblejšiu podobu loga, ktorá je vhodnejšia aj pre digitálne obrazovky.
Okrem odstránenia jednej vlnky sú to zmeny skôr nepatrné. Spoločnosť so sídlom v Amsterdame si však dobre uvedomuje, že najhoršie, čo by mohla urobiť, je dať úplne nový tvar niečomu, čo majú milióny ľudí roky zafixované v jednej podobe.
Prvý Tesco obchod vznikol ešte v roku 1929 v anglickom meste Middlesex. V súčasnosti tento, predovšetkým potravinový, reťazec pôsobí v 14 krajinách sveta.
Terajšia podoba jeho loga sa používa od roku 1996. Upravené serifové písmo, ktoré sa objavovalo do sedemdesiatych rokov, bolo vtedy nahradené písmom s názvom Tesco bold. Jeho autormi sú známi Dalton Maag. Tí majú napríklad na svedomí aj rodinu písiem pre Nokiu.
Modernejší vzhľad loga pre Tesco doplnilo, alebo presnejšie podčiarklo, päť modrých pruhov, predstavujúcich štylizovaný odraz názvu. Britský patriotizmus sa nezaprel vo voľbe farebnosti. Logo v sebe nesie, vychádzajúc z vlajky „Union Jack“, červenú a modrú farbu na bielom podklade. Tesco však v poslednom čase musí práve v rodnej krajine zápasiť s klesajúcim predajom. Šíria sa preto reči, že spoločnosť chystá zmenu svojho grafického symbolu.
Jedna z najprestížnejších hotelových značiek bola založená v roku 1952 v americkom štáte Tennessee. Pôvodne to, čo malo byť len sieťou motelov, je teraz reprezentované viac ako 3 000 špičkovými hotelmi po celom svete.
Svietiace „H“ s nápisom Holiday Inn, ktoré u nás nájdete na budovách v Žiline, Trnave a Bratislave, navrhli v najznámejšej svetovej konzultačnej spoločnosti Interbrand. Odstránené bolo takmer všetko zo starého loga, mimo zelenej farebnosti, ktorá však získala jemnejší odtieň.
Zmena loga bola súčasťou veľkej prestavby. Tak veľkej, že vedenie Holiday Inn do nej počas troch rokov investovalo viac ako jeden bilión dolárov. Vďaka tomu interiéry hotelových budov získali úplne novú podobu.
Odevnú spoločnosť Levi´s založil v roku 1853 Nemec, ktorý prišiel do Ameriky skúsiť šťastie počas zlatej horúčky. Nie však ako zlatokop. Levi Strauss bol obchodník, ktorý si v San Franciscu otvoril malú predajňu s kusovým tovarom. Až do roku 1928 boli jeho produkty označované ako „The Two Horse Brand“. Je to aj dôsledok prvej grafickej značky spoločnosti predstavenej v roku 1886. Na tej môžeme nájsť dvoch ťažných koňov snažiacich sa roztrhnúť džínsy. Originálne logo demonštrovalo silu oblečenia od Straussovej spoločnosti. Logo bolo najprv umiestnené na zadnej časti prvých džínsov. Môžeme ho v mierne upravenej podobe vidieť aj dnes.
V roku 1967 prišiel grafický dizajnér Walter Landor s netopierím krídlom, ako sa v Amerike ľudovo hovorí sýtočervenému logu Levi´s, ktoré sa objavilo aj v našom kvíze. Bolo to jedno z prvých lôg vôbec, na ktorom sa rebelantsky striedajú veľké a malé písmená. Walter Landor, pôvodom tiež Nemec, stojí okrem iného aj za logami pre FedEx a WWF (World Wildlife Fund).
NVIDIA je kalifornská firma, vyrábajúca procesory do grafických kariet a čipových sád do základných dosiek. Jej vznik sa datuje do roku 1993.
Nápis NVIDIA je kombináciou písmena „n“ (ako matematická n-tá odmocnina) a „vidia“, čo je odvodenina z latinského slova „videre“ (vidieť, vnímať). Názov americkej spoločnosti inšpiroval aj tvorcov loga, ktorých mená, žiaľ, nie sú známe.
Grafický znak „NVIDIA eye“ sa skladá zo štylizovaného oka, ktoré vo svojej pravej časti skrýva písmeno „e“. Logo má odkazovať na Hora, starovekého boha egyptského panteónu. Horovo oko bolo symbolom sily a znakom kráľovskej moci. Piktogram v logu NVIDIA máme však chápať ako vyjadrenie „najlepšieho vizuálneho zážitku“.
Tokijská spoločnosť Nikon od svojho vzniku v roku 1917 až po rok 2003 využívala jednoduché typografické logo. Pred jedenástimi rokmi si však v Nikone povedali, že logo by malo byť predsa len trocha výraznejšie.
Nikon si zakladá okrem funkčnosti aj na dizajne svojich produktov. Dizajn výrobku je predsa to prvé, na čo si spotrebiteľ urobí názor. To znamená, že spoločnosť musí komunikovať so svojím zákazníkom, ak vynecháme reklamu, najprv cez dizajn. Od roku 2003 výrobky od Nikonu už komunikujú aj žltým logom, obsahujúcim biele lúče. Tie symbolizujú okrem širokého výrobného záberu aj základné hodnoty spoločnosti – pohyb vpred a prekonávanie zákazníckych predstáv.
Vedeli ste, že piktogram v logu jednej z najväčších svetových poisťovacích a finančných spoločností má znázorňovať orla kráľovského?
Pôvodné logo Allianz navrhol maliar a grafik Karl Schulpig v roku 1923. Orol s troma mladými má byť symbolom bezpečia a ochrany.
Za súčasnou verziou stojí Claus Koch. Pôvodné Schulpigovo logo upravil v roku 1999. Odstránil pritom, v rámci zjednodušenia, všetky podľa neho nepotrebné prvky. K spolupráci si zavolal typografa Gerarda Ungera, ktorý navrhol sadu písma špeciálne pre nemeckú spoločnosť.
Subaru je súčasťou Fuji Heavy Industries Co., Ltd, popredného japonského dopravného koncernu. Ten vznikol zjednotením piatich úspešných spoločností v roku 1953. Odtiaľ pochádza aj jedna zo symbolík na logu Subaru. Veľká hviezda znázorňuje Fuji Heavy Industries, zatiaľ čo menšie hviezdy predstavujú päť spojených spoločností.
Ďalší dôvod pre využitie šiestich hviezd vychádza priamo z názvu automobilky, ktorý zvolil jej prvý prezident Kenji Kita. Slovo Subaru v japončine znamená „spájať“ alebo „zjednotiť“. Označuje sa ním však aj najbližšia hviezdokopa k našej planéte – Plejády.
Plejády, alebo tiež Sedem sestier, sú otvorená hviezdokopa v súhvezdí Taurus, čo je latinský názov pre súhvezdie Býk. Najjasnejšia hviezdokopa na oblohe je podľa záznamov aj najstarším známym objektom na oblohe. Voľným okom možno hlavne počas zimných mesiacov vidieť 6 najväčších hviezd. Podľa gréckej mytológie sú to Atlasove dcéry, ktoré si vzali život zo smútku nad osudom svojho otca. Ten sa premenil na kamenný vrch pri pohľade na hlavu Medúzy.
Do roku 2007 vizuálne komunikovalo Ministerstvo kultúry SR na ním zastrešených činnostiach buď nejednoznačne, alebo vôbec. Bolo to z jednoduchého dôvodu – žiadne logo dovtedy nemali.
Ministerstvo sa pri výbere svojho loga zachovalo, zjednodušene povedané, ignorantsky. Nevyhlásilo žiadnu kreatívnu súťaž, dalo ho vytvoriť priamo agentúre s najnižšou cenou na trhu.
Logo nášho ústredného orgánu štátnej správy pre umenie, ochranu kultúrneho dedičstva, štátneho jazyka, médiá a audiovíziu… vychádza z antického Grécka, architekta základov západnej kultúry a vzdelanosti.
So správnych odpovedí sme vyžrebovali jedneho štastlivca, ktorý získal knihu o obalovom dizajne Fancy Packaging (Structural Package Design).
Tým štastlivcom je…
Zdroje:
web: fontmeme.com / www.dqchannels.com / www.dutchaudioclassics.nl / www.infraphil.info /www.subaru-global.com
kniha: M. Healy: Design loga, Computer press, 2011