Futura. Malý krok pre človeka… – dejiny typografie IX.

Jakob Erbar bol nemecký profesor, ktorý v roku 1922 vytvoril vôbec prvé geometrické sans-serif písmo. Pomenovanie získalo vcelku príznačné – Erbar Grotesk. Teraz si možno poviete: moment, písmo o ktorom má byť dnes reč, je predsa Futura. Tak, správne. Ale všetko poporiadku.

Čo sa týka vplyvu hnutia Bauhaus na vtedajší dizajn, nebolo ani Erbarovo písmo výnimkou. Jeho čistá funkčnosť, nulová ozdobnosť či individuálnosť jednotlivých znakov. Kruh ako základ. Najzákladnejší zo všetkých tvarov pri tvorbe písma. Skrátka font, ktorý sa ľahko číta. A to by mala byť koniec-koncov hlavná funkcia písma, nie?

DSC_0041

Paul Renner. Napriek tomu, že nebol priamo spojený s Bauhasom, išlo o nemeckého typografa, ktorý veril v princípy tohto smeru. Navyše mal pocit, že by vedel to Erbarovo písmo ešte vylepšiť. A tak v roku 1927 vznikla Futura.

Jej predobrazom boli čisté geometrické tvary. Takmer dokonalé kruhy, trojuholníky či štvorce s ťahmi takmer rovnakej hrúbky. Ďalším poznávacím znamením tohto písma sú malé písmená, ktoré nie sú zďaleka také malé, ako by sa podľa pomenovania mohlo zdať.

Vďaka svojej variabilite v rámci rezov sa font ukázal ako veľmi univerzálny. Osvedčil sa tak ako display font, ako aj písmo pre dlhšie úseky textu. Futura bolo skrátka písmo, ktoré stelesňovalo úspornosť a efektivitu. Čisté tvary, výborn zreteľnosť, štýl bez prílišnej štylizácie.

Dizajnéri sa počas celého nasledujúceho storočia snažili naplno využiť jeho plusy. Dôkazom sú práce pre Volkswagen, Absolut Vodka, či IKEA (ktorá však v roku 2010 prešla na Verdanu, čo sa nestretlo s porozumením).

Ďalšou oblasťou, kde písmo zažiarilo, bola kinematografia. Kubrickova Vesmírna Odysea, či filmy režiséra Wesa Andersona, ktorý Futuru s obľubou využíval vo viacerých svojich filmoch, s výnimkou posledných dvoch, kde siahol po custom dizajnoch.

tumblr_l0is9fpceD1qz9oby-1

Filmy Wesa Andersona sú miestom, kde si Futura často zahrala

Zaujímavosťou na záver môže byť fakt, že Futura to dotiahla až na Mesiac. Odkaz, ktorý na ňom zanechala posádka Apolla 11 zvolila práve toto písmo. Predsa len, čitateľnosť nadovšetko.

Apollo-11-Plaque-300x245

Mesačný odkaz

zdroj: 99designs.com, printmuseum.org, ffmark.org

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – High Water

Hard seltzers představují novou moderní vlnu alkoholických nápojů. Jsou ideální, pokud se chcete osvěžit něčím rafinovanějším než půllitrem piva. Poptávka se zvětšuje a studio Midday bylo požádáno, aby vytvořili novou prémiovou značku vedenou konceptem hranice vody – místem emocionálního významu pro mnohé.
pokračovanie článku

Nový redesign krekrů Ritz

Mondelēz International spolupracovali s londýnskou kanceláří globální brand design agentury Bulletproof, aby mohli společně navrhnout obal pro Ritz snacking…