Focus stacking

Makro fotografia je krásna vec. Umožňuje nám vnímať tvary a štruktúry tých najdrobnejších predmetov, pozrieť sa do tváre hmyzu alebo dovnútra kvetiny. Má svoje nezameniteľné čaro a je po všetkých stránkach fascinujúca. No priamo úmerná k jej neopakovateľnosti a kráse je aj jej technická náročnosť, o adekvátnej výbave, ktorá môže stáť nemalé peniaze nehovoriac. Zvládnuť makro fotku na uspokojivej úrovni znamená mnoho úsilia a ešte viac trpezlivosti, z môjho pohľadu je makro asi najobtiažnejšou fotografickou technikou. Hovoríme samozrejme o klasickej makro fotografii, režimu “makro”, ktorý sa dá nastaviť v kompaktoch stlačením gombíka sa to netýka.

Hĺbka ostrosti

Zásadnou vlastnosťou makro objektívov, ktorá ich odlišuje od iných typov objektívov, je zobrazovací pomer 1:1 a veľmi nízka hĺbka ostrosti, pohybujúca sa v rozpätí len niekoľko málo milimetrov. Každý, kto skúšal fotiť s takýmto objektívom nejakého malinkého chrobáčika len tak z ruky vie, že aj ten najnepatrnejší pohyb má za následok preostrenie na inú, ako želanú pozíciu. Nepomôže ani zadržať dych, človek by musel doslova skamenieť, aby zaostril a zaznamenal presne to, čo si želá vo výsledku na fotografii vidieť. Sekvenčné snímanie môže v tomto prípade trochu pomôcť, no nie je to univerzálne spasiteľná metóda, pretože nikdy nezaručí, že z toho množstva nacvakaných záberov bude aspoň jeden použiteľný a napokon – dokázať presne zaostriť a cvaknúť v ten správny moment ešte stále nie je to jediné, čo robí makro fotku takou výnimočnou.

sipka-vpredu
Výsledok zaostrenia makro objektívom so štandardným nastavením na popredie objektu…

sipka-vzadu
…a posun ostrenia na vzdialenejšie miesto na objekte.

 

Statív

Eliminovať neustály pohyb ľudského tela, ktoré nám tak znepríjemňuje zaostrovanie s makro objektívom je pomerne jednoduché. Stačí použiť statív. Pre eliminovanie pohybu snímaného objektu zasa stačí vybrať si na fotenie v exteriéri bezveterné počasie, prípadne si kúsok prírody priniesť domov, pokiaľ máte vybavené fotoštúdio. Možno si poviete, že fotiť so statívom makro a vonku je záležitosť tak nanajvýš kvetiniek, kamienkov a iných nepohybujúcich sa vecí, no verte mi, že rovnako dobre sa dá týmto spôsobom cvakať napr. aj hmyz, pavúky či iná drobná fauna. Keď budete opatrní a trpezliví, model vám neutečie. Nanajvýš sa trochu pomrví a zívne.
Kombinácia statív + presné a pevné zaostrenie je však len polovicou úspechu. Ako už bolo spomenuté vyššie, makro objektív z podstaty svojej optickej konštrukcie dokáže aj pri vyššom zaclonení produkovať len minimálny rozsah hĺbky ostrosti, čo v praxi znamená, že z fotografovaného objektu bude dokonale ostrý len malý detail a všetko ostatné pred aj za touto rovinou ostrenia sa rozplynie do síce krásneho, ale predsa len bokehu. A tak sa v drvivej väčšine dopracujeme k záberu, kde je síce úžasne ostrá polovica oka vážky, no zvyšok hlavy a telíčko sa stráca v rozostrených štruktúrach, ktoré by nemuseli byť až také rozostrené, lebo potom by bol ten záber krajší… Čo s tým? Zvýšiť hĺbku ostrosti pomocou viacnásobnej expozície objektu s postupným preostrovaním a následne spojiť takto nasnímané fotografie do jednej s použitím techniky focus stacking.

vazka
Typický príklad, kedy by focus stacking výrazne pomohol…

 

Sánky

Nie, nepôjdeme sa sánkovať, ja zimné športy neobľubujem :) Sánky v našom prípade primontujeme pod foťák, konkrétne makro sánky, ktorých je v ponuke niekoľko druhov a typov v rôznych cenových hladinách. Dobrou voľbou sú makro sánky, pohybujúce sa v dvoch osách, okrem klasickej osi Z, teda v rovine osi objektívu – dopredu a dozadu, aj v osi Y, teda doľava a doprava. Tento kolmý pohyb sánok veľmi uľahčuje komponovanie záberu bez nutnosti presúvať statív a tak eliminuje zbytočný ruch okolo objektu. Veľmi dobre však poslúžia aj lacnejšie klasické makro sánky s pohybom len v osi Z. Ten je totiž pre techniku zvyšovania hĺbky ostrosti kľúčový. Ďalší postup je už asi každému jasný – zakomponovaný a na najbližší želaný bod zaostrený objekt snímame postupne viackrát s tým, že pred každým ďalším záberom posunieme fotoaparát na sánkach vpred, čím premiestnime rovinu ostrenia. Tieto posuny sú minimálne, obraz samozrejme kontrolujeme v hľadáčiku, prípadne ak to podmienky dovoľujú, na displeji, preto by mali mať sánky kvalitný prevod a jemné ovládanie. Takýmto spôsobom získame niekoľko záberov, každý postupne zaostrený na iný detail objektu. Stačí ich už len spojiť do jednej úžasnej snímky.

PS: Vypnutie autofocusu a použitie káblovej alebo diaľkovej spúšte je viac ako žiadúce, ale to hádam nemusím pripomínať :)

makro-sanky
Makro sánky s možnosťou pohybu v osi Z aj v osi Y

 

Focus stacking

Ako všetko v dnešnej digitalizovanej dobe, aj technika focus stackingu sa dočkala samostatných aplikácií, špecializovaných na tento druh fotomanipulácie. A ako takmer všetko, čo sa týka fotomanipulácie, aj nástroje na automatický focus stacking sa nachádzajú kde? – vo Photoshope. Dobrá správa pre pedantov je, že celý proces je možné vykonať aj “ručne”, no úprimne povedané, bola by to asi dosť makačka, takže my sa uspokojíme s automatizovaným postupom, ktorý nám ponúka práve Photoshop. Proces je to pomerne jednoduchý, s mimoriadne uspokojivým výsledkom, nasledujúci screencast napovie viac:

Využitie techniky focus stackingu je samozrejme oveľa širšie a netýka sa výlučne makro fotografie. Skvelé výsledky táto technika prináša aj pri fotografovaní krajiniek alebo v produktovej fotografii. V krajinárskej fotke sa často spája prenos roviny ostrenia s expozičným bracketingom a tým sa dosahuje súčasne s focus stackingom aj vyšší dynamický rozsah fotografie, ale o tom možno inokedy.

Na záver dva obrázky z mojej nedávnej fotovýpravy, pri ktorých som využil možnosti techniky focus stackingu. Kliknutím na obrázok si ho zväčšíte.

Bugs-th

Sipka-th

 

Waldemar Švábenský
Absolvoval SUPŠ v Kremnici v roku 1986 ako reštaurátor štukovej výzdoby. Približne od roku 1990 sa venuje grafickému dizajnu a typografii. Má za sebou niekoľko víťazstiev v súťažiach o najlepší signmaking a logotyp, okrem toho sa venuje tvorbe tlačovín, časopisov, kníh, potravinových etikiet a obalovému designu, 3D modelovaniu, animácii a motion designu, okrajovo tvorbe webu. Jeho portfólio si môžete pozrieť na stránke www.waldemarski.com.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Grafický dizajnér offline junior

Rozvíjajúce sa grafické štúdio hľadá grafika, ktorý už skúsenosť s grafikou má, chce sa však rozvíjať ďalej v plne profesionálnom…