Víťaz vs. finalista: dve podoby identity pre Múzeum Varšavského geta

Historické múzeum, v ktorom aktuálne prebieha rozsiahla rekonštrukcia, plánuje svoje brány otvoriť v roku 2023 – presne 80 rokov od Varšavského povstania. Už teraz však hľadalo novú vizuálnu tvár. Pozrite si dvojicu návrhov, ktoré sa na subjekt pozerajú rôznym spôsobom.

Vo finále súťaže o novú vizuálnu identitu múzea si zmeralo sily päť účastníkov – Francesco Ciampa, Little Greta, Redkroft, The Codeine, FutuDADADA, ktoré sa stalo víťazom. Múzeum na svojich sociálnych sieťach sľubovalo odhalenie finálových prác v rámci open air výstavy, no keďže aktuálne je open air vcelku neistý koncept, ostáva počkať na alternatívu v online kulisách.

Pokiaľ ide o jednotlivé práce, k nahliadnutiu sú zatiaľ dva z projektov – návrh od varšavského Redkroftu a víťaz z produkcie vilniuského DADADA. Na rozbeh začnime konceptom, ktorý skončil ako finalista.

Roztrhnuté mesto

Autori zo štúdia Redkroft založili svoj koncept na myšlienke roztrhnutia a rozdelenie, keďže takmer tretina obyvateľov poľskej metropoly sa v gete ocitla v izolácii od zvyšku. Myšlienka je prítomná aj v samotnom logu, ktoré je inak čisto typografické. Na znázornenie vizuálnej metafory slúži zväčšená medzera medzi časťami slov.

Ako hovoria dizajnéri, ich cieľom bolo jasne komunikovať tragické rozdelenie mesta a dať takouto formou ľuďom podnet na zamyslenie. Vnuknúť im myšlienku, že je niečo v neporiadku a že nejde o prirodzený stav. Kľúčová idea sa rozvíja aj v ďalších materiáloch novej identity. Prvok roztrhnutia je teda prítomný v merkantile, plagátoch či outdoor nosičoch.

Posolstvo zachytené v logu je priamočiare a jaséá, presne ako bol zámer autorov. Možno však bude pre niekoho až príliš nenápadné a môže spôsobiť skôr moment typu “?” než “aha!”. Najmä, keď je logo súčasťou nejakého celku a nevyniká ako samostatný element. Je však aj pravdou, že vizuálna identita ≠ logo a práve šklbance prítomné v každom z výstupov komunikácie ideu rozdelenia prezentujú spoľahlivo, v niektorých prípadoch naozaj nápadito.

Identita ako celok je konzistentná, vcelku kompaktná s jasne definovanými motívmi, ktoré využíva. Limitovaná paleta obsahuje vzdušnú bielu, neutrálnu béžovú a výraznú modrú. Typograficky identita využíva kontrastnú dvojicu mierne kondenzovaného serifu Editorial New od Pangram Pangram a vzdušnej grotesky Firs Neue od TypeType (jeden by si myslel, že autori identity majú záľubu v písmolejárňach s istým typom názvov).

Memodentita

Poňatie dizajnérov z litovského štúdia DADADA vníma branding múzea cez pamäť. Memotyp namiesto logotypu, memografia namiesto typografie a podobne. Koncept sa sústredí na pamäť a jej úlohu v 21. storočí. Súčasťou identity je custom typografia, ktorá má vyjadrovať prepojenie židovského a poľského dedičstva. Variabilné logo je možné obmieňať a z jeho fragmentov skladať mená či iniciály ľudí, na ktorých by sa nemalo zabudnúť.

Farebnosť, podobne ako pri identite od Redkroftu pozostáva z niekoľkých farieb, kde majú svoje miesto nenápadné aj výrazné tóny. Nosnou je červená, ktorá funguje dobre, prirodzene priťahuje pozornosť, na druhej strane aplikácie s fotkami a červeným filtrom sú trochu prvoplán. Podobne ako linková interpretácia budovy Szipital Bersohnów i Baumanów, v ktorej sa nové múzeum po rekonštrukcii otvorí.

Celkovo je asi najsilnejším elementom identity DADADA práve logo, ktoré predstavuje spoľahlivý základný kameň. V porovnaní s logotypom úvodného “roztrhaného” konceptu je viac zapamätateľné a originálne. Aj bez dodatku Warsaw Ghetto Museum vie tento symbol fungovať ako jasná identifikácia toho, čo zastupuje.

Aký je váš názor? Ktorá identita podľa vás funguje lepšie?

zdroj: Redkroft, Muzeum Getta Warszawskiego

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Výsledky súťaže Národná cena za dizajn 2017

Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR vyhlásilo v poradí už 14. ročník súťaže Národná cena za dizajn, ktorý bol…
pokračovanie článku

Nová kampaň IKEA: Stolík za 3 kávy?

Podľa najnovšej printovej kampane švédskej značky je to možné. Pozrite sa na ďalšie príklady toho, aké dostupné sú…
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – Single Region

Kolekce Single Region je rozšířením velké dárkové čajové linie, kterou zahájila značka Jaf Tea. V obalovém designu jsou požity…