Národná cena za dizajn 2021 predstavuje nominácie na najlepší produktový dizajn

Najväčšia prehliadka slovenského produktového dizajnu prináša nominácie 18. ročníka NCD, ktoré spolu s ďalšími vybranými dielami predstaví naživo verejnosti na výstave od 24. septembra 2021.

Zatiaľ čo v minulých ročníkoch sme sa stretli skôr so sériovou výrobou veľkých výrobcov, tentokrát to boli spolupráce s menšími lokálnymi, ale aj zahraničnými firmami. Dizajn nábytku alebo automobilov v prihlásených dielach nechýbal, avšak prekvapili skôr menšie projekty zameriavajúce sa na remeslo, výskum, tradíciu a niektoré s filozofickými a výtvarnými presahmi. Medzi nimi najviac výrazné boli práce s textilom, sklo alebo študentské projekty. Veľkým pozitívom je, že projekty odpovedali na súčasné problémy sveta, na marginalizované skupiny alebo mali sociálny charakter. Väčšina projektov využívala udržateľné materiály, čo značí o tom, že dnes už ich použitie nie je trendom, ale štandardom. Kurátorka a porotkyňa NCD21, Sylvia Jokelová, si myslí, že je to kvalita, ktorá by mala byť samozrejmosťou. Porotkyňa NCD21, Viera Kleinová, vníma, že “v predchádzajúcich ročníkoch nábeh na ekologickú krízu nebol taký výrazný, v tomto ročníku sme už ďalej, naliehavosť ekologickej krízy je bližšie.” Zároveň, vo väčšine výskumných projektoch vidíme snahu o hľadanie nových udržateľných materiálov.

Tento rok bolo prihlásených rekordných 242 projektov. Najviac prihlásených zaznamenala oblasť Študentského dizajnu. V študentských projektoch bolo cítiť, že “mladí dizajnéri uvažujú, čo ten dizajn je, kam kráča a všetko spochybňujú” hovorí Viera Kleinová, porotkyňa NCD21. Curro Claret, porotca NCD21, zasa pozoroval, hodnoty a postoje, ktoré nimi hýbu, vnútornú motiváciu, ktorá ich inšpiruje a “zisťujú čo je za tým, ako sa pozeráme na svet a ako naň reagujeme.”

“V porovnaní s českým dizajnom, ktorý je viac formálny, estetický, so skvelými materiálmi a prevedením, sa slovenskí dizajnéri neboja zašpiniť a sú viac drsní a zároveň do dizajnu zahŕňajú filozofické a výtvarné presahy”, poznamenal Adam Štěch, porotca NCD21. Sylvia Jokelová dodáva, že viaceré špecifiká slovenského dizajnu ako úcta k materiálu, k remeselnej zručnosti a k spracovaniu sú v zahraničí obdivované.

Prihlásené projekty hodnotila počas leta medzinárodná porota v zložení: Sylvia Jokelová (SK), dizajnérka a tohtoročná kurátorka NCD21, Adam Štěch (CZ), kurátor, publicista a teoretik architektúry, Curro Claret (ES), dizajnér a kurátor, Viera Kleinová (SK), kurátorka a publicistka, Michał Stefanowski (PL), dizajnér a pedagóg. Porota vybrala 111 diel na výstavu a z nich 30 nominovaných v 8 kategóriách: Móda & životný štýl, Šport & voľný čas, Domov & verejný priestor, Práca & mobilita, Spoločnosť & životné prostredie, Umenie & dizajn & remeslo, Nové Horizonty a Študentský dizajn.
„Tento ročník bol veľmi silný, pretože bolo ťažké vybrať jedného oceneného. V niektorých oblastiach sme mali aj dvoch favoritov, ale vybrať sme mohli iba jedného,” hovorí kurátorka NCD21, Sylvia Jokelová.

Vybrané projekty a nominovaných môžete nájsť na webe ncd.scd.skod 24. septembra 2021 v Hurbanových kasárňach na Kollárovom námestí 10 v Bratislave bude spolu s výstavou NCD21 sprístupnená aj výstava NCD20. Výstavy budú otvorené pre verejnosť do 19. decembra 2021, vždy od stredy do nedele, v čase od 14:00 18:00. Architektmi tohtoročnej výstavy NCD21 sú Marcel Benčík a Marián Laššák, grafický vizuál celého ročníka NCD21 navrhlo a spracovalo štúdio Andrej & Andrej, ktoré minulý rok získalo Cenu pre osobnosti – Nový zjav. Jedným z výstupov bude aj dvojkatalóg venovaný obom predchádzajúcim ročníkom NCD20 a NCD21.

Ocenenia Národnej ceny za dizajn 2021 – Produktový dizajn budú vyhlásené počas Galavečera v MDPOH v Bratislave a v online prenose na facebooku Národnej ceny za dizajn a Denníka N dňa 8. októbra 2021 o 19:00 hod. Okrem hlavných cien v jednotlivých kategóriách budú oznámené aj ceny pre osobnosti/kolektívy dizajnu a špeciálne uznania.

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn v jednotlivých kategóriách

(na fotografiách zľava doprava)

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Móda & životný štýl: 1. Kolekcia šperkov pre ARKET (Hennes & Mauritz Group) (Zuzana Spustová); 2. Buffet SS21 (Zuzana Trtolová); 3. Cocktail (Lenka Sršňová); 4. Natural mode (Mária Štraneková); 5. lv-426 (Terézia Feňovčíková)

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Šport & voľný čas: 1. OffGrid (Nikola Beim); ​​2. KLS OUTRAGE / Enduro prilba (Marek Jurčiak); 3. Kolekcia športových produktov s originálnym modrotlačovým povrchom (Viktor Devečka)

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Domov & verejný priestor: 1. Vázy Black Mirror (Aleksandra Stencel); 2. “Krajiny/Horizonty”- dekor (Patrik Illo); 3. Štebeľ (Stanislav Meliš, Jozef Michalko)

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Práca & mobilita: 1. Crayonic KeyVault (Anton Bendis); 2. Diplomat Dental Model Pro (Bystrík Míček, Šimon Kožička, Miloslav Melichárek); 3. NEXINEO (Bystrík Míček, Šimon Kožička, Miloslav Melichárek, Adam Danko); 4. Kompa BD Bodíky (Miloslav Melichárek, Bystrík Míček, Šimon Kožička);

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Spoločnosť & životné prostredie: 1. Amenge (Zuzana Zmateková); 2. PraCHytač (Adam Hudec, Duha Samir);

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Umenie & dizajn & remeslo: 1. IOKO & NA SPRING 2020 /collection (Dana Prekopová); 2. Nešťastná balerína (Zuzana Svatíková); 3. Vypletané a omotávané figúrky (Zdeněk Hogh); 4. statement tableware (Simona Janišová, Linda Viková); 5. FET!Š 2 (Štefan Sekáč); 6.

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Nové Horizonty: 1. MODULO – inovatívne aplikácie uhlíkových nanomateriálov (Michala Lipková, Vlasta Kubušová, Ivana Palušová, Jana Vlčková); 2. SPEAR hydro prototyp (Martin Šichman)

 

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Študentský dizajn: 1. Tvar (Katarína Raškovičová); 2. Gde putujete? (Zuzana Martinusová); 3. Žime farbami! (Veronika Muchová); 4. Takka figúrka (Mária Bujňáková); 5. Šperk ako niečo (Lucia Gamanová)

 

Organizátori si vyhradzujú zmenu termínov v závislosti od vývoja pandemickej situácie na Slovensku. Návštevníkov budú informovať na webovej stránke a v sociálnych médiách SCD a NCD.

Vyhlasovatelia súťaže:Ministerstvo kultúry SR, Slovenské centrum dizajnu
Organizátor: Slovenské centrum dizajnu
Generálny reklamný partner SCD: J&T Banka
Hlavný mediálny partner SCD: Designum
Hlavný partner SCD: Antalis
Partneri NCD21: DAAD / Dni architektúry a dizajnu, BKIS / Bratislavské kultúrne a informačné stredisko
Hlavný mediálny partner NCD21: Denník N
Mediálni partneri NCD21: Dolcevita, EARCH, Rádio FM, Rádio Devín, ARCHINFO, DeTePe, FLASHArt, INTEREZ, Proti šedi, Refresher

TERMÍNY
9. 9. 2021 Online prehliadka diel na www.ncd.scd.sk
24. 9. 2021 Otvorenie výstavy NCD21
24. 9. 2021 – 19. 12. 2021 Trvanie výstav NCD21 a NCD20
8.10. 2021 Galavečer spojený s vyhlásením výsledkov

 

 

 

 

Anotácie k nomináciam

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Móda & životný štýl:

  1. Kolekcia šperkov pre ARKET (Hennes & Mauritz Group) (Zuzana Spustová);
    Kolekcia šperkov pre škandinávsku lifestylovú značku ARKET. Autorka sa nechala inšpirovať argentínsko-talianskym umelcom Luciom Fontanom, priekopníkom v oblasti trojrozmerného priestoru v umeleckej maľbe. Pohrávala sa s rôznymi nápadmi, čo ju napokon viedlo k pretvoreniu jednej z nosných myšlienok spoločnosti ARKET (et Ark – čistý list) do podoby gule z pokrčeného papiera, a tak sa zrodil základ prvej kolekcie šperkov pod značkou ARKET. Nosným motívom kolekcie sú priestorové tvary inšpirované pokrčeným papierom v štýle techniky „papier mâché“ (papierová hmota). Výsledkom sú pozlátené alebo postriebrené modulárne náušnice, kombinovateľné prstene, delikátne náhrdelníky a prívesky. Väčšinu šperkov vytvorila autorka so svojimi deťmi ručne.
  2. Buffet SS21 (Zuzana Trtolová);
    V kolekcii SS21 pokračuje kreatívny tím značky Buffet v definovaní pojmu „pleasure apparel“. Do hektického urbánneho prostredia prinášajú odevy na každý deň, ktoré inšpirujú ľudí zastaviť sa na chvíľu a vychutnať si drobné Minimalistickým dizajnovým jazykom rozvíjajú funkčnosť a praktickosť s dôrazom na versatilitu, trvácnosť a ľahkosť nosenia cez sezóny i trendy. Odvážna jednoduchosť Buffetu tkvie v neobvyklých kombináciách a používaní výrazných farieb, kontrastných plôch a detailov či autorských potlačí. Za radosťou z vysokej kvality spracovania stoja malé rodinné podniky v Portugalsku a starostlivo vybrané prémiové materiály pochádzajú z nadprodukcie talianskych výrobcov látok, ktoré by boli inak znehodnotené.
  3. Cocktail (Lenka Sršňová);
    Posledná kolekcia dizajnérky je hravým odkazom k okrúhlym narodeninám atelié Koktail namiešaný z lahodných ingrediencií a materiálov, originálne modely na nezvyčajné príležitosti, ale aj obyčajnú každodennosť reprezentujú kolekciu pre sezónu 2020. Modely plné odľahčenej párty nálady, minimalistický vzor a výrazný krajčírsky detail vo forme riasených volánov vytvárajú hravú zmes tvarov, štruktúr a farebných plôch rozohraných v strihu. Preexponované formy, veselé volány či plastický vzor, ktorý voľne prechádza do krajčírskeho detailu, modelujú odev do výraznej siluety. Všetko je medzi sebou premiešané so štipkou nadsádzky tak, aby sa modely dobre nosili, ale boli aj neprehliadnuteľné.
  4. Natural mode (Mária Štraneková);
    Téma projektu vychádza z doterajších aktivít dizajnérky a princípov tvorby nadčasového a udržateľného dizajnu, ktorému sa systematicky venuje od roku 2006. Pre jej tvorbu je typický minimalizmus, dôraz na zaujímavý detail, nositeľnosť odevu, a udržateľnú a lokálnu produkciu. Tematika „prirodzenosti“ v móde je zhmotnená do podoby autorskej kolekcie 20 modelov, ktorá bola prezentovaná na módnej prehliadke MQ Vienna Fashion Week. Jednoduchá, čistá a prirodzená línia odevov, voľba prírodných materiálov, trendová farebnosť a zaujímavé detaily autorského strihu, ktorý má takmer neexistujúci odpad, sú pre kolekciu zásadné. Kolekcia bola navrhnutá v rámci Artist in residence vo Viedni a vyrobená v dielňach na Slovensku. Modely boli doplnené šperkmi Márie Nepšinskej a ekoznačkou Kave.
  5. lv-426 (Terézia Feňovčíková);
    Kolekcia mladej slovenskej značky freier inšpirovaná filmovou postavou Ellen Ripleyovej (z filmu Votrelec z roku 1986) predstavuje osemnásť siluet, v ktorých prevládajú prvky uniforiem v rôznych formách. Postupne je cítiť ich rozpad na drobné odkazy uchované v kostýme Ripleyovej. Autori sústreďujú inšpiráciu na identifikáciu sa s hrdinkou cez jej vývoj a vplyv na vedľajšie postavy. Ripleyová bola emancipovaná a rešpektovaná hrdinka, ktorá nemusela presviedčať o svojej vôli superschopnosťami a spandexom. Imidžom triezvo zmýšľajúcej a nezávislej bojovníčky búrala mýtus ženskosti a krásy v patriarchálnom zmysle.

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Šport & voľný čas:

  1. OffGrid (Nikola Beim);
    Všestranný ovládač MIDI/OSC vo veľkosti dlane umožňuje tvoriť hudbu s citlivosťou na pohyb, gestá a dotyk. Umožňuje zachytiť a vyjadriť kreatívne nápady kombináciou odozvy a všestrannosti skutočného hudobného nástroja s úplnou integráciou, schopnosťou a jednoduchým použitím bezdrôtového mobilného zariadenia. OffGrid sa páruje s akýmkoľvek zariadením cez Bluetooth alebo USB C v priebehu niekoľkých sekúnd. Mapuje parametre MIDI na svoje minimalistické rozhranie, aby ovládal a prehrával ľubovoľnú kompatibilnú aplikáciu alebo externý hardvé Hlavnou dizajnovou výzvou produktu bolo spojiť jednoduché použitie a špičkovú technológiu do cenovo dostupného vreckového nástroja. Produkt je k dispozícii v troch farebných vyhotoveniach – signálnej bielej, čiernej „jet black“ a pastelovej tyrkysovej.
  2. ​​KLS OUTRAGE / Enduro prilba (Marek Jurčiak);
    Zjazdová enduro prilba pre jazdcov, ktorí očakávajú nekompromisný výkon a ochranu. Enduro jazda vyžaduje špičkovú ochranu – to je dôvod, prečo bola bezpečnosť kľúčovým aspektom pri navrhovaní nového OUTRAGE. Trojitá vstrekovaná škrupina spolu s predĺženou zadnou časťou a vystuženým mostíkom poskytujú najvyššiu ochranu, ktorá je taká žiadaná pri tvrdej jazde. O celodenné pohodlie sa stará mäkké jadro Coolmax a efektívny ventilačný systé Produkt je vybavený novým systémom nastavenia 3D FIT a magnetickou sponou Fidlock na ľahké a rýchle nasadenie. Pretože veľa enduro jazdcov používa okuliare, nová zjazdová prilba KLS je vybavená držiakom remienka na okuliare a nastaviteľným dvojpolohovým priezorom s dostatkom priestoru na ich umiestnenie.
  3. Kolekcia športových produktov s originálnym modrotlačovým povrchom (Viktor Devečka);
    Dizajnové a konštrukčné riešenie prepojené s technológiou udomácnenou v strednej Európe po stáročia, je svetovým unikátom. Materiál, ktorý autori vytvorili, je zároveň technickým aj estetickým vláknom. Umožňuje širokú aplikáciu – od povrchového technického materiálu v lyžiach, snowboardoch a longboardoch, po využitie „odpadu“, napríklad ako šatky. Ľanové vlákno sa považuje za jedno z najnovších ekologických high-tech materiálov vo sfére kompozitného inžinierstva, je pevné a má tlmiace vlastnosti. Modrotlač ako ľudová technológia poskytovala širšiemu okruhu ľudí možnosť vkusne sa obliekať. Tvar lyží je rovnako riešený na zjazdovky a skialp, pre začiatočníkov aj pre pokročilých. Tradičnú modrotlač vyrába Matej Rabada, vývoj aj dizajn si značka rieši sama.

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Domov & verejný priestor:

  1. Vázy Black Mirror (Aleksandra Stencel);
    Súprava váz navrhnutých pre technológie poľských sklární Wrześniak Glassworks. Prvýkrát bola vystavená na veľtrhu Ambiente vo Frankfurte nad Mohanom roku 2020. Súpravu charakterizuje využitie technológie špecifickej pre túto skláreň – zdobenie skla v kombinácii s tvaroslovím, ktoré maximálne vyzdvihuje jej dekoračný, zrkadlový efekt.
  2. “Krajiny/Horizonty”- dekor (Patrik Illo);
    Kolekcia dekorácií navrhnutá pre skláreň Rona, ktorá je významným producentom úžitkového skla. Významnú časť produkcie sklárne tvorí dekorované sklo v rôznych technológiách – panto, diaryt, ručná maľba, strojový brus. Dekor „Krajiny-horizonty“ je kombináciou ručne maľovaného kovového pásika (zlato, platina) a listra. Ambíciou projektu bolo použitie tradičných priemyselných dekoračných techník v novom, súčasnom vizuálnom stvárnení. Dekor bol navrhnutý na staršiu kolekciu Medium, ktorú tiež navrhol autor a ktorá je jedným z najpredávanejších produktov sklárne Rona na americkom kontinente.
  3. Štebeľ (Stanislav Meliš, Jozef Michalko)
    Koncept minimalisticky prepája zvislý nosný prvok a horizontálnu plochu vložením dreveného prvku – štebľa. Hlavnou myšlienkou je redukcia materiálu a využitie jeho silných stránok pri maximalizovaní zážitku z objektu. Pružnosť a pôvab dreva, húževnatosť a tvrdosť ocele, krehká krása skla, surová estetika plechu, alebo len recyklácia/upcyklácia toho, čo je v danom okamihu dostupné. Tvarovanie štebľa vychádza z funkčnej podstaty, pričom výsledná zostava si uchováva svoju DNA aj pri použití rôznych materiálov a stavebných prvkov. Statiku konštrukcie dopĺňa akcent vo forme individualizovaného výpletu.

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Práca & mobilita:

  1. Crayonic KeyVault (Anton Bendis);
    Osobné prenosné zariadenie, ktoré slúži ako „kľúč“ v digitálnom svete. Dokáže bezpečne a nespochybniteľne prepojiť fyzickú identitu majiteľa s jeho identitami v kyberpriestore prostredníctvom pokročilého šifrovania, avšak spôsobom, ktorý je jednoduchý ako odomknutie auta. Crayonic KeyVault dokáže viacerými formami biometrie – odtlačok prsta, rukopis, hlas – rozoznať svojho majiteľa a autorizovať ho voči webovým stránkam a službám online, bez nutnosti zadávať heslá. Dokáže, napríklad, odomknúť pracovný počítač jedným dotykom, bez hesla bezpečne prihlásiť do internetového bankovníctva či prihlásiť do súkromného emailového účtu. Tento produkt je možné nastaviť aj ako vstupnú kartu na otváranie dverí. Prepája teda fyzický a digitálny svet – bezpečne a jednoducho.
  2. Diplomat Dental Model Pro (Bystrík Míček, Šimon Kožička, Miloslav Melichárek);
    Zubárska zostava Diplomat Dental je založená na minimalistickom geometrickom dizajnovom jazyku, ktorý je zjednotený v celom produktovom portfóliu s vyváženými proporciami. Vizuálna ľahkosť a vysoká stabilita jednotiek umožňujú v mnohých prípadoch inštaláciu bez uzemnenia. Vlajková loď Model Pro je najprispôsobivejšia konvertibilná jednotka, ktorú je možné ľahko nastaviť pre ľavú aj pravú ruku zubných lekárov v priebehu niekoľkých minút. Model ako prvý na svete ponúka kontrolu nad aplikáciami pre iOS/Android prostredníctvom externého tabletu. Ergonomický dizajn, vhodný aj pri dlhých chirurgických zákrokoch, a bezpečnostné spínače zabraňujúce kolíziám majú najvyššiu kvalitu. Jednotky Diplomat Dental sú novou definíciou jednoduchosti v zložitom prostredí zdravotníckych pomôcok.
  3. NEXINEO (Bystrík Míček, Šimon Kožička, Miloslav Melichárek, Adam Danko);
    Virtualizované počítačové vybavenie, ktoré mení vzdelávanie. Vďaka nemu nie sú potrebné učebne ani kancelárie plné počítačov či notebookov. Každému študentovi postačí monitor s malou zobrazovacou jednotkou, ktorá vo všetkom plne nahradí počítač. Stačí len Nexi PRO alebo Nexi GO pripojiť na zadnú stranu monitora a práca sa môže začať.
  4. Kompa BD Bodíky (Miloslav Melichárek, Bystrík Míček, Šimon Kožička);
    Minimalistický a čistý dizajn plavidla zameraný na formu, úžitkovú hodnotu a ľahkú výrobu vznikol v spolupráci so slovenskou pobočkou belgickej konštrukčnej kancelárie MULTI Engineering, slovenskou lodenicou v Komárne a bratislavským dizajnovým štúdiom WERKEMOTION. Kompa mala spájať Záhorskú Ves a rakúsky Angern/March, na tejto trase však nepremáva, miesto jej pôsobenia nie je zatiaľ zná

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Spoločnosť & životné prostredie:

  1. Amenge (Zuzana Zmateková);
    Amenge v rómčine znamená „nám“. Cieľom projektu je podporiť rozvoj rómskej kultúry a zároveň napomáhať budovaniu rómskej identity cez tvorbu kolekcie textilných potlačí vytvorených v spolupráci s rómskymi deťmi. Hlavnou projektovou aktivitou okrem samotnej tvorby textílií je aj workshop, ktorý participantom rómskeho pôvodu dáva priestor reflektovať vizualitu svojho etnika a jeho súčasnej vizuálnej identity v domácom i svetovom kontexte. Autorka projektu a kolekcie látok – textilná dizajnérka Zuzana Zmateková – spolupracovala na tvorbe a realizovaní kreatívnych workshopov s textilnou výtvarníčkou Henrietou Tholtovou.
  2. PraCHytač (Adam Hudec, Duha Samir);
    Jednoduchý, skladateľný a plne recyklovateľný inštrument bol navrhnutý s cieľom informovať komunity o množstve a druhu prachov nachádzajúcich sa vo vzduchu, ktorý dýchame. Vzdušné prachy sú takmer neviditeľné toxické častice pochádzajúce z ľudskej činnosti. PraCHytač funguje ako interaktívny nástroj na materializovanie takmer neviditeľných vzdušných prachov a zapája pritom verejnosť. Dizajn bol inšpirovaný vedeckou metódou – jednotlivé prachové častice sa zachytávajú na médium (v tomto prípade je to nanotkanina) s cieľom zistiť množstvo a zloženie prachov vo vzduchu. PraCHytač tieto vedecké dáta dekonštruuje a transformuje do dizajnových výstupov, s cieľom zvyšovať v komunite povedomie o kvalite vzduchu, ktorý dý

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Umenie & dizajn & remeslo:

  1. IOKO & NA SPRING 2020 /collection (Dana Prekopová);
    Kolekcia okuliarov vyrábaná výhradne ručne, v ktorej každý jeden kus je solitér a jediný originál. Spoluautorka prihláseného diela Dana Prekopová zohráva kľúčovú úlohu pri návrhu kolekcie, farebnosti a osobitého dizajnu. Pri tvorbe autori premýšľali nad každým krokom – od návrhu detailov, použitého materiálu až po zero waste vyhotovenie. Navrhnuté balenie pre okuliare je určené zároveň aj pre šperk, ktorý vznikol z „okuliarového oka“ – odpadu pri výrobe okuliarov – a spolu s okuliarmi vytvára jeden celok. Pri koncepcii tvorby autori nezabudli ani na prezentáciu a výber okuliarovej „múzy“, ktorej tvár sa stáva súčasťou filozofie celej kolekcie. Autori sa radi pohrávajú s vizuálnymi premenami svojej „múzy“, čím prezentujú kľúčovú ideu vnímania okuliarov ako dôležitého osobnostného prvku.
  2. Nešťastná balerína (Zuzana Svatíková);
    Autorka používa úžitkové umenie ako kanvas na ucelenú umeleckú výpoveď a angažovaný vnútorný dialóg tvorcu s vonkajším svetom. Sprostredkúva ním príbehy, odkazy a otvára kritické otázky, ktoré sa ľahšie „pašujú von“ cestou autorskej tvorby. Dielo sa dotýka aktuálnej problematiky genderu, pop-kultúry a násilia v nej, archetypov hrdinu a obete a fenoménu absurdnosti životných situácií. Impozantný vrchnák slúži v danej kompozícii ako juxtapozícia – „vyvretím“ exhibuje akési uvoľnenie napätia, oslobodenie, katarziu. Ako technika bol použitý glazovaný porcelán odlievaný do sadrových foriem, vypálený na 1 280 stupňov a maľovaný nadglazúrovanými farbami. Vrchnák je pokovovaný titánovou vrstvou.
  3. Vypletané a omotávané figúrky (Zdeněk Hogh);
    Navrhnutá hračka pre deti zahŕňa dva typy drevených sústružených figúrok. Figúrky sú určené na dotvorenie – obliekanie s použitím rôznych farebných vlákien a tradičnej zápästkovej techniky alebo s využitím naťahovania a kríženia osnovných nití. Druhý typ figúrok je určený na obliekanie jednoduchým omotávaním farebnými vláknami – bavlnkami.
  4. statement tableware (Simona Janišová, Linda Viková);
    Kolekcia stolovania, ktorá spĺňa náročné podmienky reštauračnej prevádzky. Tvarové riešenia vychádzajú z potrieb klienta, aby prakticky a esteticky dopĺňali menu tvorené v modernom ázijskom štýle. Autorky volili kombináciu keramických materiálov a techník, ako liatie do sadrových foriem a točenie na kruhu, a to všetko z vysoko pálenej kameniny, ktorá odoláva aj priemyselným umývačkám riadu. Ak by sa aj poškodil, odbité časti budú znova preglazované a opravené riady opätovne zaradené do prevádzky, pričom oprava bude viditeľne priznaná. Farebnosť kolekcie sa pohybuje v zemitých odtieňoch hlín. Vnútra sú glazované originálnou bielou polevou, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre zákazníka. Výnimkou je nápojová časť súpravy realizovaná technikou mramorovania, ktorá tvorí farebný akcent.
  5. FET!Š 2 (Štefan Sekáč);
    Autor pracuje prevažne v médiu keramiky a porcelánu, jeho tvorba je orientovaná na tvorivý experiment, kritiku trendov a komercie, na hľadanie modiel a ideálov súčasnosti. Jeho tvorbe však nechýba ani umelecké zveličenie. Autor komentuje súčasné dianie a problémy rezonujúce v spoločnosti. V kolekcii Fetiš odlievaním nafúknutých balónikov zakonzervoval v čiernom porceláne predmety dočasnej trvácnosti. Kolekcia bola prezentovaná na Biennale Revelations v Grand Palais v Paríži a na základe kurátorského výberu parížskeho Design Week bola aj súčasťou výstavy 1000 VASES v Paríž

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Nové Horizonty:

  1. MODULO – inovatívne aplikácie uhlíkových nanomateriálov (Michala Lipková, Vlasta Kubušová, Ivana Palušová, Jana Vlčková);
    Inovatívne zariadenie na epidemiologickú prevenciu určené pre miesta s hromadným výskytom osôb, ktoré vďaka inovatívnym technológiám nahrádza chemické dezinfekčné Funkcie modulárneho dezinfekčného stojana sú škálovateľné (senzoricky riadená bezdotyková dezinfekcia rúk a vzduchu inovatívnymi technológiami, meranie teploty osôb, informačná funkcia) a boli navrhnuté s dôrazom na dlhodobé využitie, a to vďaka vymeniteľnosti funkcií a zníženému environmentálnemu vplyvu. Projekt využíva diamantové nanotechnológie na elektrolýzu vody a fotokatalýzu vzduchu. Projekt je výsledkom interdisciplinárnej spolupráce Fakulty architektúry a dizajnu a Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity a iniciatívy COVID COLAB.
  2. SPEAR hydro prototyp (Martin Šichman)
    SPEARhydro je znovuobnoviteľný zdroj energie, malá vodná elektráreň, ktorá využíva prirodzený tok riek na produkciu elektriny bez potreby stavby priehrady. Ide o mechanický systém plutiev, ťahadiel a generátora, ktoré sú umiestnené v trupe zakotvenej riečnej bárky. SPEAR je škálovateľný a modulárny systém bez environmentálnej záťaže. Plutvy, na rozdiel od vrtule, vykonávajú v prúde kyvadlový pohyb a nezanášajú sa nečistotami, odolávajú plávajúcim drevám a majú väčšiu efektívnu plochu zberu energie. Systém obsahuje deväť generátorových blokov v jednej bárke. Prezentované dielo je prototyp 1:4 jedného generátorového bloku. Diely sú vyrobené pomocou 3D tlače a laserového rezania v kombinácii so štandardnými ložiskami. Je určený na prezentáciu systému, ako aj testovanie v prúde Dunaja.

Nominácie Národnej ceny za dizajn 2021 v oblasti Študentský dizajn:

  1. Tvar (Katarína Raškovičová);
    Kolekcia skúma úžitkový objekt – džbán. Zaoberá sa novými tvarovými riešeniami a rôznymi princípmi úchopu. Tvary džbánov sa odpútavajú od archetypálnych foriem a prechádzajú k novým prekvapivým riešeniam. Ručne modelované porcelánové džbány vznikajú postupným budovaním tvaru, čo umožnilo autorke neustále prehodnocovať vzťahy medzi materiálmi použitými zvonka i zvnútra. Po výpale na objektoch vynikla štruktúra dotykov. Ďalším krokom v objavovaní nových foriem bola kombinácia modelovaného – spontánneho tvaru s odlievanými – exaktnými fragmentmi. Objekty by mali podnietiť diváka na prehodnotenie zaužívaných predstáv o úžitkových objektov až po prehodnotenie stereotypnej predstavy každodennosti.
  2. Gde putujete? (Zuzana Martinusová);
    Projekt je autorkinou diplomovou prácou v Ateliéri textilného dizajnu na VŠVU. Jej cieľom bolo spojiť slovenských a českých výrobcov do jednej spolupráce, ktorá by zahŕňala postupy od samotnej výroby materiálu cez digitálnu tlač až po šitie. Výsledkom je outdoorová kolekcia určená pre dobrodruhov, ktorá pozostáva z výbav na kempovanie aj na odpočinok v prírode. Kolekcia obsahuje dva hamaky, dve celty a dva spacie vaky. Autorka sa zamerala na kvalitu výroby, materiálu a samotného vyhotovenia. Keďže jej v tunajšej výrobe chýbali produkty, ktoré by spĺňali nielen funkčnú kvalitu, ale aj estetickú, rozhodla sa vášnivého cestovateľa a mladého turistu potešiť novým dizajnom a inšpirovať ho na cesty.
  3. Žime farbami! (Veronika Muchová);
    Projekt zameraný na kúpeľňové interiérové doplnky z textilných i netextilných materiálov. Ich vizuálne spracovanie reflektuje bežnú kúpeľňovú kultúru, ktorá je typická najmä svojimi vertikálnymi a horizontálnymi líniami a jednoduchosťou. Minimalistické princípy sú vizuálne transformované a násobené do mnohofarebných pastelových variácií. Sú aplikované na úžitkové predmety, ktoré získavajú pridanú estetickú dizajnérsku hodnotu. V projekte sa objavujú technologické princípy, ktoré umožňujú projektu rôznorodosť. Výsledné produkty sú ľahko a priamo použiteľné.
  4. Takka figúrka (Mária Bujňáková);
    Takka figúrka je miniatúra bez pretvárky. Je inšpirovaná prirodzenými ľuďmi a nesie myšlienku „taký, aký som“. Figúrka má slovenskú DNA, pretože je v nej zakódovaný štátny znak, ale svoju živú kópiu si nájde na celej zemeguli. Drevená figúrka je vtipnou podobizňou svojho majiteľa v domácnosti. Jej pohlavie, výzor a oblečenie si zvolí sám majiteľ, alebo jeho rodina či priatelia. Medzi voliteľným oblečením však nenájdu drahé manažérske obleky, biele plášte, ani značkové šaty, ale autentické tielka, tepláky, župany či slipy. Takka figúrka slúži aj ako pomôcka určená na terapiu hrou. Dokáže liečiť ľudí s rôznymi formami psychických problémov a pomáha im žiť kvalitnejší život. Má priaznivé psychologické účinky, vytvára príjemné pocity s impulzmi k sebaprijatiu.
  5. Šperk ako niečo (Lucia Gamanová);
    Cieľom diplomovej práce bolo poukázať na to, že aj odpadový materiál dokážeme ďalej spracovať a povýšiť jeho hodnotu na úroveň šperku. Špeciálnu pozornosť autorka venovala nájdenému odpadovému materiálu, ktorý je hlavnou substanciou jej zbierky a ktorý nevie identifikovať. Autorka zároveň skúmala hranice momentu prepojenia šperkového objektu s inštaláciou výstavy. Predmety nájdené na zemi nevyhnutne sprevádzala akcia, počas ktorej mapovala trasu a zaznamenávala svoj pohyb. Vznikol tak nový vzťah k nájdenému predmetu a príbeh, ktorý reprezentovala inštalácia výstavy (prvá samostatná výstava v galérii NOVA v Bratislave).
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Novodobí kaligrafovia

Na príklade troch mladých kaligrafov vám ukážeme, že staré umenie ručného estetického tvarovania písma stále prežíva a je využívané…
pokračovanie článku

Ako dobre viete rozoznávať jednotlivé farby?

Podľa výskumov má každá 255. žena a každý 12. muž určitú formu nedostatočného farebného videnia. Ak teda chcete vedieť ako na…