Francúzsky ako roman type – dejiny typografie II.

Po blackletteri tu máme ďalšie notoricky známe písmo. Vzniklo v pätnástom storočí v Benátkach ako odpoveď práve na Gutenbergov font. A celkom slušne mu to natrelo. Držte si serify, prichádza Roman Type.

Po vynáleze kníhtlače s použitím obmieňateľných foriem jednotlivých písmen sa tento objav ďalej vylepšoval počas celého pätnásteho storočia. Výrobcovia písmen sa pokúšali urobiť formy čo najvernejšie predlohe – rukou písanému textu z manuskriptov. Písmo, ktoré sa vtedy využívalo – blackletter – malo hneď niekoľko výrazných nedostatkov. Pre jeho zjavnú ozdobnosť bolo oveľa jednoduchšie písať jeho znaky rukou, než sa ich snažiť vyrezať z kovu. Okrem toho sa písmo ťažko čítalo a tiež veľmi nešetrilo miesto na vtedajšom drahom papieri. Odpoveď prišla v podobe písma, navrhnutého ešte v roku 1470 Nicolasom Jensonom.

Keď si tlačiar zbalí päť slivák

Jenson bol francúzsky typograf a tlačiar, ktorého vyslal kráľ Karol VII. do Mainzu, aby tu pre Francúzov omrkol metódu tlače s použitím skladacích kovových foriem písma. Keďže v Mainzi sa zdržiaval aj Gutenberg, mnohí sa domnievajú, že Jenson sa priúčal novým veciam práve v jeho dielni.

Medzičasom Karol VII. zomrel a pretože sa Nicolas netúžil vrátiť do Francúzska pod vládou Ľudovíta XI., rozhodol sa odísť do Benátok, kde si v roku 1468 otvoril vlastnú tlačiareň. Tu začal tlačiť písmom Roman Type, pri ktorého tvorbe sa inšpiroval nápismi v budovách z čias rímskeho impéria.

Jenson, ktorý bol aj zlatníkom, mal veľký cit pre zjav písma. Vďaka pätkám a vzdušným líniám bol text napísaný Roman Typeom prehľadný, čitateľný a s dobrou nadväznosťou písmen. Dominantné, ale premyslene navrhnuté serify výborne viedli čitateľov zrak naprieč stranou. Font sa veľmi rýchlo stal populárny a umožnil Jensonovi expandovať tak, že v roku 1477 vlastnil už dvanásť tlačiarní.

Z dielne rovno do Wordu

Úspech francúzskeho tlačiara ale i samotného písma pritom spočíval aj v tom, že jeho tvorca odmietol napodobňovať ručne písaný text tak, ako to bolo vtedy zvykom. Dnes sa tento font stále hojne využíva, najmä pre body text. V niektorých častiach Európy sa mu hovorí aj antiqua, čo je názov, ktorý pochádza zo spojenia s humanistickým lettera antica; zvykne sa označovať aj ako medieval, či old-style. Spomienkou na Nicolasa Jensona je aj font Adobe Jenson.

Ďalšie diely seriálu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Adobe Day, Bratislava, 11. 8. 2016

Radi by sme vás pozvali na bezplatný seminár Adobe Day Bratislava. Akcia je rozdelená do dvoch tematických častí…
pokračovanie článku

Morshynska Voice of Water – limitovaná edice

První přírodní symfonie vody, vytvořená známými ukrajinskými hudebníky – Maneken, Onuka, Dakha Brakha, Katya Chillyy a značkou Morshynska se…