Baskerville. Písmo vytvorené analfabetom – dejiny typografie V.

Písmo, ktoré nesie meno po svojom tvorcovi, bolo vytvorené v roku 1754. Autor John Baskerville, pochádzajúci z Birminghamu bol vo svojej oblasti takpovediac samoukom. Talent, ktorý v ňom driemal, objavil jeho pôvodný zamestnávateľ. Baskerville slúžil v začiatkoch svojej kariéry vo vikárstve a práve tam si všimli jeho nadanie pre písanie. Pôvodne negramotný, začal sa na štúdiách veľmi zaujímať o kaligrafiu a ručné písanie. To sa neskôr odrazilo i v rezoch, ktoré navrhol.

Písmo Johna Baskervillea patrí do kategórie transitional. Tento typ písiem bol nástupcom old style rezov (Caslon) a zároveň predchádzal vytvoreniu tzv. modern fontov (Bodoni, Didot). V čase, kedy v sebe Baskerville objavil typografa a nadšeného kaligrafa, bol v Európe pomerne rozšírený (a kopírovaný) Roman du Roi Písmo navrhol Phillipe Grandjean exkluzívne pre potreby vtedajšieho francúzskeho kráľa Ľudovíta XIV. Ostatne, anglický názov hovorí za  všetko – Roman of The King.

John pokladal tvary kráľovského fontu za matematicky chladné a preto sa rozhodol vytvoriť alternatívu v podobe písma s jemnejšími, ľuďom bližšími znakmi, so zaoblenými pätkami. Ako často u väčšiny samoukov, i cesta Johna Baskervillea bola predovšetkým cestou experimentu. Vyvinul vlastný postup, ktorého súčasťou bol jedinečný proces prípravy atramentu. Najprv bolo potrebné zdĺhavo variť olej z ľanových semiačok a rozpustiť živicu. Nasledovali mesiace, kým vznikla usadenina, ktorú bolo ešte treba zomlieť. Ako na to celé začínajúci tlačiar prišiel?

Nákupný lístok Johna Baskervillea

Je jasné, že každý z majstrov vtedajších tlačiarenských dielní si tajomstvá výrobného procesu strážil ako oko v hlave. Baskerville však pozorne sledoval, aké zásoby do tlačiarní nakupujú. Stačilo urobiť jediné. Vybrať sa na trh s rovnakým zoznamom. Postupom, ktorý vytvoril sa podarilo zvýšiť štandard vtedajšej tlače. Samozrejme, bez trochy šťastia by pravdepodobne na to samotné suroviny nestačili. Okrem špeciálneho atramentu si John Baskerville prispôsobil i tlačiarenský stroj. Pôvodné drevené súčiastky nevyhovovali nárokom, ktoré na tlač kládlo nové písmo. Autor preto siahol po kovových dieloch, ktoré boli o niečo flexibilnejšie a lepšie medzi sebou komunikovali.

Písmo Johna Baskervillea mu za jeho života veľa pozornosti a uznania neprinieslo. Veľký vplyv získalo až potom, čo vdova po tlačiarovi predala matrice do Francúzska, kde putovali z tlačiarne do tlačiarne. Postupne vznikali viac či menej odlišné kópie a imitácie pôvodného Baskerville po celom Francúzsku i Taliansku.

Písmo nezaniklo ani dnes. Je neustále a s obľubou využívané. Rovnako vznikajú stále nové a nové obmeny pôvodného rezu. Napríklad v roku 1996 vzniklo písmo Mrs. Eaves, ktoré na oplátku nesie meno Baskervilleovej manželky. Písmo, ktoré tento nadšenec a samouk vytvoril je skutočne elegantné. Jeho kvality sa naplno prejavia najmä v čisto typografických obsahoch, keďže má dostatočnú vizuálnu silu, aby stálo osamote. Oplatí sa po ňom siahnuť; najmä, ak človek hľadá vyváženú krásu a čitateľnosť.

zdroj: idsgn.org

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Minimize UI Kit zadarmo

Toto PSD je výborný východiskový bod pre vytváranie vlastného dizajnu. Všetky prvky su vektorové.
pokračovanie článku

MockUp svetelného panela zadarmo

Na graphicriver nájdete aktuálne aj vydarený mockup svetelného panela. Neónový nápis je v PSD a je ľahko editovateľný.
pokračovanie článku

Sociálne siete a dizajn

Sledujete si svoje weekly reporty na mobile? Čas, ktorý trávime na Instagrame a iných sociálnych sieťach je celkom zarážajúci, však? Preto vám porozprávame ako tvoriť aj konzumovať kvalitný a prínosný obsah. Do tejto debaty sme si prizvali odborníčku na túto tému a skúsenú manažérku sociálnych sietí a koučku Mišku Chrkavú.
pokračovanie článku

Rozprávanie o dizajne a eko papieroch – online workshop Dve Lamy

Papier je súčasťou našich každodenných životov. Pri tvorbe značky zohráva dôležitú úlohu, pretože doň balíme produkty, posielame na ňom faktúry či poďakovania. Výber papiera je súčasť kreatívneho procesu a je dôležité naň myslieť už od začiatku.