Už štyri desiatky rokov je jednou z najlepších vo svojom odbore – Paula Scher. Jej meno vám možno nič nehovorí. S prácou najvýznamnejšej grafickej dizajnérky v Spojených štátoch ste sa však už pravdepodobne stretli.
Nie je ľahké byť ženou v profesii, v ktorej dominujú muži na oboch stranách – dizajnérskej aj klientskej. Najmä, ak sa píše rok 1970. Paula Scher spomína na začiatky, keď sedela na rokovaní v jednej miestnosti s iným dizajnérom – mužom. Všetky pohľady smerovali len k nemu. Cítila sa často na druhej koľaji, aj keď mala invenčnejšie nápady. Cieľavedomá Američanka preto pracovala dvakrát tak usilovne ako jej kolegovia. Dnes dostáva zákazky od najväčších amerických spoločností (napríklad Microsoft), jej práce sú v zbierkach najvýznamnejších galérií, má miesto v Art Directors Club Hall of Fame a prednáša po celom svete.
Paula Scher bola najprv krátko zamestnaná ako knižná grafička. Svoju kariéru však skutočne rozbehla až v hudobnom priemysle. V roku 1972 si ju najalo vydavateľstvo CBS Records, kde Paula bežne vyrábala 150 obalov platní ročne. Postupne sa prepracovala na art directorku a získala štyri nominácie na cenu Grammy.
Zatiaľ, čo druhí pracovali s Helveticou a inými modernými písmami, ona hojne využívala historické typy a dizajnérske štýly. Vyvinula si svojské typografické riešenie vychádzajúce z ruského konštruktivizmu a umeleckého hnutia Art deco. Jej kreatívny prístup je stále založený na práci s písmom. Často ho úspešne využíva namiesto ilustrácií.
V roku 1982, aj napriek výborne rozbehnutej kariére, Paula odišla z CBS, aby začala pracovať na vlastnú päsť a na iných projektoch. Ako freelancerka bola žiadaná a úspešná. A to natoľko, až jej bolo ponúknuté miesto riaditeľky významnej medzinárodnej dizajnérskej poradenskejspoločnosti Pentagram.
Paula Scher sa so svojím tímom venuje hlavne firemným identitám, brandingu, rebrandingu či informačným systémom. V Pentagrame sa snažia inšpirovať ľudí, aby videli niečo, čo dovtedy prehliadali.
Klienti, ktorí pracovali s Paulou Scher, si spomínajú na jej nekompromisnosť v presadzovaní svojich názorov. Aj ona, i keď významná a rešpektovaná, musí často tráviť hodiny presviedčaním (znovu-vysvetľovaním), že jej riešenie bude to najprospešnejšie. Tvrdí, že je to neoddeliteľná, úplne prirodzená, súčasť práce dizajnéra, ktorý by sa nikdy nemal nechať zaskočiť alebo ovplyvniť, ale naopak, dostatočne rozvinúť schopnosť obhajovať a propagovať svoju prácu.
Viac o Paule Scher sa dozviete v krátkom videu, ktoré ponúka priamy a rýchly prehľad jej práce, pohľadov na dizajn a vecí s ním súvisiacich.
zdroje:
thegreatdiscontent.com
www.eyemagazine.com
3 comments
Trochu mi odľahlo, že nie som sám “nekompromisný” v presadzovaní svojich názorov (i keď tie moje určite nie sú na takej úrovni ako u “Pauly”).
ja poznam aj klientov s nekompromisnym nazorom, zvacsa bez vkusu, bez znalosti,…
Kto takých nepozná je šťastný človek :-)