Každý produkt potrebuje jasnú a zrozumiteľnú komunikáciu prostredníctvom textu. Preto výber správneho písma pre konkrétny produkt by mal byť vykonaný s citom a tak aby písmo dokázalo vytvoriť s produktom vzájomný vzťah a pridávať produktu na hodnote. Podstatou tohoto článku nie je určiť, ktoré písma su zlé alebo škaredé. Skôr by som rád poukázal na príliš časté a niekedy aj nevhodné používanie daného písma a po nasledujúcich fontoch by som siahal už len veľmi opatrne, lebo všetko sa vám môže v živote vrátiť.
Bank Gothic
Písmo, ktoré v čase svojho vzniku (rok 1930) bolo určite spestrením vtedy existujúcih písiem a po väčšinu času svojej existencie prežilo pomerne kľudný život jeho používanie bolo . Výrazná Zmena nastala v 80. rokoch kedy Linotype zdigitalizovala (a jemne upravila) rez medium tohoto písma. Od tej doby sa toto písmo začalo objavovať na filmových plagátoch (prevažne akčné filmy), v úvodných titulkových sekvenciach, TV seriáloch a podobne. Táto popularita (hlavne v severnej Amerike) mala za následok, že písmo sa stalo štandartnou voľbou pre “zaujímavéhé moderné” písmo a objavuje sa na v miestach kedy sa žiada použitie iného nápaditejšieho písma (brandingy, firemné identity, športové logá, obaly albumov, xxx portál – aj keď v poslednom prípade je to asi jedno). Svoje najlepšie roky má už toto písmo za sebou a to aj napriek nadčasovosti svojho vzniku a preto by som ho nechal užívať si dôchodok.
Gotham
Samozrejme Gotham vysoko kvalitné písmo, o tom niet pochýb. Má pekný moderný vzhľad, širokú škálu rezov a aj samotná práca s písmom je veľmi príjemná. Samotnému písmu niet čo vytknúť. Ale dôvod prečo ho spomínam je jeho časté používanie. Hlavne v posledných rokoch je toto písmo obzvlášť obľúbené medzi dizajnérmi (jasné aj ja som ho niekoľko krát použil) a stretnúť sa s ním nie je naozaj problém od prezidentskej kampane, cez nákupné centrum, cestovnú kanceláriu, až po pivo. Niekedy jeho použitie zmysel malo, inokedy zas mám pocit, že bolo vybrané bez ohľadu na použitie. Jediný prípad kedy mi prišlo použitie Gothamu vhodné v poslednom čase je logo k 75. výročiu Batmana (aj keď za ten Bank Gothic by som dal po prstoch). Áno vybrať Gotham do layoutu magazínu, alebo pre informačný systém je naozaj veľké lákadlo, ale ja by som tomuto písmu radšej doprial dovolenku a vrátil sa k nemu neskôr.
Calibri
Toto veselé je písmo je novým defaultným písmom balíku Microsoft Office, nahrádza teda populárny Arial a Times New Roman (škoda). Čiže predpokladám, že toto písmo mi bude hovoriť aby som zatváral dvere, neklopal, postupoval ďalej do vozidla a mnoho iného kde je všetko potrebné povedať desiatimi výkričníkmi. Nepoužívať!
Museo
Znova font, ktorý nie je vyslovene zlý, aj keď na môj vkus trochu dievčenský. Problém u tohto písma je ale ten, že vždy keď ho vidím niekde použitý tak je automaticky spojený s tým, že to je ten font čo je zadarmo. Obzvlášť je to smiešne keď je písmo použité pre high-endový produkt (aj keď priznávam, že v tomto prípade to celkom funguje).
Handwritove fonty
Uznávam, handwritové fonty dokážu veľmi uľahčiť prácu s textom a takisto existuje veľa dobre zvládnutých handwritových fontov. Dôvod ale prečo nerád siaham po týchto fontoch je ten, že mi príde zbytočné simulovať niečo, čo ovláda každý dospelý človek. Rukou písaný texty sú väčšinou osvieženie vizuálov a produktu dodávajú jedinečný charakter (keď sa neopakujú písmená v slove to poteší vždy). Preto je to aj na grafikovi, či priloží svoj vlastný rukopis (a to doslovne) k dielu, alebo si zvolí jednoduchšiu voľbu pomocou fontu. A aj tak písaného textu nie je nikdy až tak veľa, väčšinou sa jedná o niekoľko samostatných slov (teda pokiaľ nerobíte klip pre Monkey Business), takže to ani toľko nebolí. Plus vymakaný rukopis je veľké výhoda u grafika.
Fonty bez kompletnej diakritky
Určite aj vy ste sa s tým stretli, zalamujete vzorovú dvojstranu a keď už už nájdete písmo ktoré by presne vystihovalo charakter článku, tak potom príde jeden zo zradnej štvorky Ď Ť Ň Ľ a výber nového písma sa môže začať odznova. Ok chýbajúca diakritika sa dá síce pajcovať rôznymi spôsobmi, ale vždy je tam riziko, že niektoré znamienko sa objaví tam kde nemá a také veci sa klientovi vysvetľujú veľmi ťažko. Preto je vždy potrebné pri výbere písma myslieť aj na to, že slovenčina má veľa zradných znakov a do budúcna s nimi počítať. Samostatná kapitola sú verejné oznamy s mixovanými fontmi, alebo aplikácia nesprávnej diakritky za čo by som dával rovno pokuty (ako toto, toto a toto).
Ešte raz sa zopakujem, netvrdím, že tieto fonty sú zlé, ide skôr o ich použitie. V zásade každý font vie vyzerať pekne keď sa správne použije, tak ako to robí napríklad Radek Sidun, ktorý pre Komfort magazín vyberá písma zo svojej zložky „Hnusná písma“ a nejaký spôsobom aj najprazvláštnejšie písma dokážu fungovať. Mimochodm Radek sa zaoberal problematikou písiem bez diakritiky ale jeho prednášku z Pecha Kucha sa mi nepodarilo nájsť, keď nájdem doplním.
Ako ste na tom s písmami vy? Máte aj vy fonty, ktoré by ste radšej nevideli? Alebo s výberom nesúhlasíte?
Matej Špánik
www.spanik.com
Twitter: @matejspanik
Instagram: @matejspanik
20 comments
museo bolo jedneho casu velmi oblubene az sa mi znechutilo
Clanok je pekna blbost. Co bude nasledovat dalsie? Farby ktore by ste nemali pouzivat? To ze sa autorovi clanku nepaci nejake pismo je ok, kazdy ma predsa svoj nazor na to co je pekne a co nie, ale takto to propagovat… Ak dokaze autor vytvorit podobne kvalitne pismo, ktore hadze do kosa, tak potom by zrejme nenapisal podobnu kravinu. cely portal u mna tymto padom dost klesol. vo svete je kopec noviniek, ktore cloveka zaujmu a ktore su lepsie ako tlacit kaleraby a odvolvavat sa na fonty z Mircosoftu. Este by ma zaujimal zdroj, odkial ma tie statistiky, ci je to „jedna pani povedala“, alebo nieco oficialne z typo dielni.
Ahoj Andrej,
velmi ma mrzi, ze moj clanok znehodnotil porta DeTePe v tvojich ociach. Ano mas pravdu, nevytvoril som ziadne pismo, ale viem ze za vyrobou jedneho kvalitneho pisma je vela prace a kopec straveneho casu (niekedy az niekolko rokov), takze je jednoduchsie pre mna sa vyjadrovat o nepouzivani konkretneho pisma. Clanok ale nie je pisany z pohladu typografa, ale skor z pohladu grafika a cloveka, ktory sam robi rozhodnutie ake pismo moze vybrat a pouzivat. Existuje velke mnozstvo kvalitnych pisiem ktore dokazu rovnako dobre fungovat ako spomenute pisma, ide len o snahu dizajnerov sa vyberom typa zaoberat a vyhnut sa istej „trendovosti obdobia“ a dat vysledku pridanu hodnotu, aj vo forme vybere pekneho neopozeraneho pisma. Statistikami by som to nenazval, pouzil som len svoje osobne skusenosti a denno denne stratavanie sa s konkretnymi pismami, plus som tuto temu som niekolkokrat otvaral s grafikmi a tvorcami pisma, ale ak existuju statistiky o pouzivani pisma rad si ich pozriem. A nasledovat bude pobne ladeny clanok o trende, ktoremu sa tiez treba vyhnut. U farieb je to podobne ako u typa, samotna farba za to nemoze, zalezi od ludi, ktori ju ako pouziju. Ale dakujem za reakciu.
andrej myslim ze si ten clanok moc nepochopil
„Problém u tohto písma je ale ten, že vždy keď ho vidím niekde použitý tak je automaticky spojený s tým, že to je ten font čo je zadarmo.“
Tento vyrok autora to degraduje na uroven klasickeho auparkoveho snoba v znackovych handrach a ajfonom v kabelke.
Ahoj Ritmus for president,
jasne znacky mam rad, milujem svoje znacky aj iPhone, cize v tomto si ma celko spravne odhalil (aj ked Aupark nenavidim a kabelku som este nezacal nosit, ale premyslam nad tym). Problem Musea (a inych specifickych pisiem) je v tom ze vzdy sa objavuje len v jednom reze a to prave v tom, ktore je „for free“. Ano uznavam, usetri to kopec nakladov a hlavne u nas kde klienti a bohuzial aj grafici nie su zvyknuti za pisma platit, ale aj tak z mojho pohladu je fail predavat nieco klientovi co je zdarma (to ako keby niekto predaval reklamne predmety z vystavy aut). Bohuzial Museo je prilis specificke pismo u ktoreho sa to lahko rozozna a lahko dojde k jeho pouzitiu.
Inak dakujem za reakciu.
no, ked sa nejaky font vyrazny ako museo pouziva casto a skoro vsade v lowcostovych veciach, a este je aj zadarmo, tak potom to neposobi moc dobre, vlastne to posobi lacno, ako ten font
staci investovat par desiatok euro napr do zlavnenych kvalitnych fontov a hned si o triedu dve vyssie si myslim. ako stale tocit free fonty alebo ukradnute kvalitnejsie fonty, ktore clovek toci dokola a dokola a dokola
Nahodou clanok ma zaujal. Pre mna, font, ktory v poslednom case nerada vidim (ale asi aj vo vseobecnosti), a asi by som bola nestastna, ak by nahodou po mne niekto chcel, aby som ho pouzila, je Monotype Corsiva. Teraz naposledy som ho videla na jednom oznameni, to ze to bola kombinacia konskej a potom takej dost tazko citatelnej variacie by som este prekusla, ale tie verzalky co sa tam nachadzali boli na plac… V kazdom pripade je to podla mna o tom ake, ako, kde, a kedy pismo pouzit…
Monotype Corsiva dokonca pouzival (ak sa nemylim) minister kultury Marek Madaric vo svojich oficialnych listoch, dokonca v kapitalkach.
Neviem, no nemôžem si pomôcť. Ja osobne nenávidím Comic Sans. Raz odo mňa požadoval jeden klient aby som to písmo použil na vizitke (áno na vizitke) …
Comic Sans pouzivam ked som doma sam.
comic sans na vizitke, to mi pripomina tie lacne igitalen tlaciarne kde za par euro dostanes aj „spickovy dizajn“
Comic Sans gets a facelift
http://www.webdesignerdepot.com/2014/04/comic-sans-gets-a-facelift/
Nice.
Máme pripravený krátky článok o Comic Neue
Myslím si, že schopnosť a hlavne cit grafika zvoliť to „správne“ písmo je podstatnou časťou jeho grafického „ducha“. Každý z nás by sa mal nad písmom zamyslieť a používať ho s rozumom ale hlavne s citom – nebrať písmo len ako znaky či riadky, to odlišuje krásu nášho remesla od „fušeriny“.
Žiaľ tu sa priam žiada otázka, do akej miery to dnešný klient – zadávateľ dokáže oceniť? Čo vlastne na našej práci dnes ešte vedia ľudia oceniť? (česť výnimkám)
Ľudia dnes už berú písmo len ako prostriedok na vyjadrenie viet či reklamných sloganov a pod. Nie je to ich vinou. Kto pri dnešnom množstve vizuálnych podnetov s ktorými sa denno denne stretávame bude hodnotiť ba dokonca rozlišovať písmo?
Mne osobne je z toho veľmi smutno, mám písmo rád, osobne ho vnímam ako remeslo – umenie do ktorého vkladá každý dizajnér písma niečo zo seba, a vždy keď je to možné snažím sa vyberať písmo s citom.
suhlas
Ja som chcel len na margo toho MUSEO fontu… ano, casto sa pouziva prave v reze 700, ktory je FREE ale nemyslim, ze to, ze by bol zadarmo hra vzdy rolu… minimalne na spominanom logu co je nalinkovany je pouzity ten font v dvoch rezoch a myslim, ze dana firma nie je odkazana na pouzivanie free fontov… Je viac fontov, ktore maju svoje obdobie kedy ich je vidiet vsade lebo si dizajner pozrel nejaku aktualnu tabulku aktualnych best fontov… ale to je samozrejme len moj nazor..
Ano mas pravdu, KUBU nie je zrovna idealny priklad poiuzitia rezu ktory je free, to si uvedomujem, dokonca vizualne mi to logo nicim nevadi. Chcel som len upozornit na to aby sa grafici vyhybali pouzivaniu tak specifickeho pisma v konkretnom reze ktory je zdarma, hlavne na hlavnych vizualnych prvkoch (identita, koproratny font, headliny a pod.) a asi som to nepopisal tak jednoducho. Urcite firma (teda ak mas na mysli Medusa Group) nieje odkazana na pouzivanie free fontu. Ale vyskytnu sa free fonty aj v pracach (aj renomovanych) agentur alebo studii, ktore tiez nie su odkazane na ich pouzivanie, a tiez nie su na to odkazane, ale je to usetrenie nakladu. A v poslednom bode s tebou suhlasim, pouzitie pisma by malo mat vztah s vyslednym produktom, vyvolavat emociu, temu a idealne posuvat produkt dalej a malo by mat pre produkt pridanu hodnotu. Chyba nie je v pisme ale v jeho nevhodnom pouziti.