Nové nápady
Projekt vznikol ako maturitná práca v roku 2018. Po zmaturovaní sa autor rozhodol projekt kompletne prekopať a prerobiť do podoby, v akej je dnes. Na identite po škole pracoval z vlastného záujmu popri práci a vysokej škole s cieľom spraviť ju čo najlepšiu a dokončiť všetky nápady, ktoré sa do maturitného projektu nedostali.
Ústredným prvkom novej vizuality je modernizovaný erb, inšpirovaný tým súčasným. Aktuálny symbol mesta vychádza z historickej pečate z roku 1461. Cieľom bolo redizajnovať súčasným vizuálnym jazykom, ale zároveň zachovať historickú hodnotu pôvodného symbolu. Hlavnou zmenou v novom poňatí je hranatejší tvar štítu a otvorená brána hradu. Tá má symbolizovať ústretovosť a voľnosť, skutočnosť, že mesto sa rozrastá a je otvorené novým možnostiam, ľudom alebo investorom. Svoje brány má otvorené všetkym ľudom, firmám a príležitostiam.
Poznáš Sereď?
Samotná idea identity je postavená na jednoduchej otázke „Poznáš naše mesto?“. Sereď bola v minulosti veľmi bohatá na historické budovy a niektoré z nich stoja aj dnes. V súčastnosti, aj vďaka minulému režimu, nie je v Seredi toľko pamiatok akými prekvitalo ešte v 50. rokoch.
Myšlienka zakomponovať do vizuality symbolické stvárnenie týchto dominánt vznikla pri pohľade do histórie mesta a je snahou ukázať obyvateľstvu budovy a pamiatky aké u nás boli, ale hlavne aké vydržali doteraz. Touto formou sa snaží identita komunikovať návštevnikom ale aj samotným obyvateľom, aby si všímali a starali sa o “poklady”, ktoré ich mesto má.
Sereď bola vždy dôležitou križovatkou medzi veľkými mestami. Je plná histórie, prítomnej na každom rohu. Nová identita vychádza zo samotnej lokality, jej budov, pamätníkov a miest, ktoré ju tvoria a ktoré dennodenne stretávame pri ceste do práce alebo pri prechádzkach. Nespoznávame tak prostredníctvom identity len budovy, ale hlavne mesto samotné.
Richard Sokol, autor identity
Spolu aj samostatne
Objekty Serede sú spracované formou ikoniek, ktoré vedia fungovať spolu ako vzor ale aj ako samostatné logá inštitúcií, vďaka čomu bude nová identita pri komunikuje smerom k ľudom pôsobiť jednotne. Sereď sa rozrastá a každý rok vznikajú nové miesta, ku ktorým je možné dotvárať ikony.
Celú identitu spája minimalistický prístup s využitím tradičný farieb mesta a ikonkovým stvárnením jeho pamiatok. Spomenutá flexibilita samostatného používania a neskoršieho dotváranie nových symbolov má prispieť k dlhšej životnosť tohto brandingu.
Autor ponúkol po dokončení identity tento projekt mestu. Jeho vedenie sa však zatiaľ k nemu nevyjadrilo, aj kvôli súčasnej kríze. Podľa dostupných informácií je však primátor naklonený jeho používaniu v budúcnosti.
Rišovu ďalšiu tvorbu si môžete pozrieť na jeho Behance.
zdroj: Richard Sokol